Volvo V60 je (společně se sedanem S60 z něhož vychází) už „nové“ Volvo, při jeho vývoji zněl úkol jasně: navrhnout stylový sedan i kombi. I když takové Volvo XC70 už taky nevypadá jako krabice na kolečkách, s kombíkem střední třídy V60 se po designové stránce srovnat rozhodně nedá. Snad ničemu jinému (kromě standardního důrazu na bezpečnost) nebyla v případě nových šedesátek (sedanu i kombi) věnována taková péče, jako právě vzhledu.

Volvo V60 je oproti starým zvyklostem spíše stylové sportovní kombi, čemuž odpovídá nejen délka karoserie pouhých 4,63 metru (Citroen C5 Tourer: 4,83 m, Hyundai i40 kombi: 4,77 m, Opel Insignia Sports Tourer: 4,9 m nebo Volkswagen Passat: 4,77 m), ale i hodnota objemu zavazadlového prostoru 430 litrů ve standardním uspořádání a 1 241 litrů po sklopení zadních sedadel (do roviny).

 

Ale to, co Volvo V60 ztrácí v zavazadlovém prostoru, to dohání v prostoru pro posádku. Díky velkorysému rozvoru 2 776 mm budou mít dostatek prostoru na nohy jak cestující na předních, tak hlavně na zadních sedadlech. Strádat posádka nebude ani v ostatních směrech, snad jen pro kolena řidiče a spolujezdce by mohlo být místa více, omezuje ho totiž středový panel. Trochu nezvykem je mírně vyšší posez. Pro starší řidiče je ale naprosto ideální, protože se z auta nebudou muset složitě soukat a prostě vystoupí.

Je ale možné, že se posádce Volva ani chtít vystoupit nebude. V interiéru se jim bude líbit – působí velmi hodnotně. Jen na první pohled se možná budou hůře orientovat. Změť tlačítek na středovém panelu působí složitě, ale stačí dva-tři pohledy a zabydlí se.

Je na čase zasunout černou krabičku nahrazující klíč do zdířky zapalování, stisknout startovací tlačítko a probudit k životu naftový motor D4. I když může být označení matoucí, pod kapotou se ukrývá pětiválec. Volvo používá označení D3, D4 a D5 pouze pro objem a výkon, počet válců se němění. Jedinou výjimkou je motor D2. To je pouze čtyřválec. Motor naskočí, ale na autě to tařka nepoznáte. Při jízdě má pak motor nezaměnitelný zvuk, který vás (ačkoliv jde o naftu) nutí vypnout rádio a poslouchat, ale zdálo se mi, že s manuální převodovkou (srovnání máme třeba s XC70 nebo s XC60) byl zvuk přece jen o trochu zajímavější.

Motor D4 nabídne z pětiválce o objemu dvou litrů výkon 120 kW/163 koní a točivý moment ohromných 400 Nm. To nejsou vůbec špatné hodnoty a v praxi se na silnici projeví vcelku slušnou dynamikou. Výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximální rychlost 215 km/h. To vše je doplněno o příznivou spotřebu paliva. Na konci testu svítila na palubním počítači hodnota o něco málo vyšší než je 7 litrů na 100 km. Papírové hodnoty sice slibují o tři čtvrtě litru méně, ale to je v toleranci… Je nutno dodat, že Volvo V60 s pohonem všech kol váží 1,7 tuny. Ale za jízdy to nepoznáte.

Pohon všech kol u Volva zajišťuje mezinápravová spojka Haldex a Volvo je první automobilkou, která používá zbrusu novou pátou generaci. Přiznám se, že mě hřál pocit toho, že mám něco více než ostatní haldexová konkurence (třeba v případě novinky Volkswagen Passat Alltrack), ale v praxi bude rozdíl těžko rozeznatelný. Auto jsme testovali zrovna při sněhové kalamitě a čtyřkolka fungovala skvěle. Po Praze se třemi centimetry sněhu (i mimo ni) jsme projeli vše bez ztráty kytičky.

Volvo V60 s motorem D4 a pohonem všech kol AWD je spojeno výhradně s šestistupňovou automatickou převodovkou Geartronic. Ta vůbec není špatná, i když se rychlostí řazení moderním dvouspojkám nevyrovná. Jenže v konfiguraci testovacího auta působila jako taková piha na kráse. Hned vysvětlím proč.

Testované rebelské (nový lak na autě se jmenuje Rebel blue) Volvo V60 mělo příplatkový sportovní podvozek a 18″ kola – na první pohled by se to ani nezdálo, že? A právě díky tomu se s ním dalo jet i vcelku sportovně. Jenže na okreskách vás to (i díky již zmiňovanému zvuku motoru) nutilo řadit, ale ouha. Automat Geartronic sice volbu manuálního řazení má, ale…

Jasná volba je automat v případě, že pojedete takzvaný styl klobouk a budete se rozhlížet po krajině. Převodovka bude řadit hladce a vy se budete moci nechat rozptylovat okolím. Ale co když se z rozptylování stane ono pověstné kochání se? V tom případě pro vás má Volvo řešení. Systém City Safety. Ten dokáže automobil v případě, že rozdíl mezi vámi a automobilem jedoucím vpředu je nižší než 15 km/h, sám zabrzdit. V případě že bude rozdíl do 50 km/h, pak tento systém nebude schopen předejít srážce zcela, ale alespoň částečně zmírní její následky. Využívá k tomu infračervený laserový sensor, který je umístěn za čelním sklem a monitoruje prostor před vozidlem až do vzdálenosti šesti metrů. Chybět samozřejmě nesmí ani systém BLIS, který hlídá mrtvý úhel nebo adaptivní tempomat.

Kombík Volvo V60 už není to staré Volvo, je to Volvo nové. Není lepší ani horší, je jednoduše jiné! Je designovější, je malinko nepraktičtější, ale má zároveň sportovnější geny. A i tak je dobré. A za to se platí. Vyšší základní cena je však vykoupena slušnou základní výbavou, kde nechybí ABS, stabilizace DSTC, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, City Safety II., elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, audiosystém Performance Sound s 5″ barevným dispejem, automatická dvouzónová klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken, palubní počítač a další. Testovaná druhá nejvyšší výbava Momentum k tomu přidává mnoho dalších prvků za základní cenu 1 086 000 Kč dostanete takřka plně vybavené auto. My jsme díky příplatkové výbavě zahrnující například Bussines paket (navigace + lepší audio), Winter Pro paket (bixenony + ostřikovače světlometů, vyhřívaná př. sedadla), Driver Support paket (BLIS – hlídání mrtvých úhlů, Driver Alert System – systém kontroly pozornosti řidiče, ACC – adaptivní tempomat ACC) nebo třeba již zmíněnému sportovnímu podvozku, 18″ litým diskům a mnoha dalším zatrženým kolonkám jezdili v autě za více než 1,3 milionu Kč.

 Ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-