Po testu Range Roveru Evoque, který nasadil opravdu vysokou laťku, tu máme další prémiové SUV, tentokrát zástupce severské země – Volvo XC60 D5 R-design ve slušivé bílé barvě. Volvo XC60 je nejprodávanějším modelem automobilky a my se v testu pokusíme zjistit, jestli zaslouženě…

Volvo XC60 se poprvé představilo v roce 2007 na severoamerickém autosalonu v Detroitu a na trh se dostalo hned o rok později. Trvalo to pouhých několik měsíců, aby si tenhle model vybralo více zákazníků než všechny ostatní a toto prvenství si drží dodnes. Jde o kompaktní SUV, které má rozměry 4 627 mm na délku, 1 632 mm na šířku a 1 713 mm na výšku. Od největší XC90 se tak o moc neliší (d:š:v – 4 807, 1 634, 1 784 mm). Oprotí ní má ale výhodu toho, že je novější.

 

V provedení R-Design jde navíc o hodně velkého fešáka, jehož křivky ještě více vyniknou lakováním bílou barvou. R-Design je hlavně o vzhledu a vyznačuje se celolakovanými nárazníky a nástavci prahů, maskou v duchu R-designu doplněnou o decentní logo, koncovky výfuku vyvedené v rozích zadního nárazníku, zpětná zrcátka z kartáčovaného hlíníku a dalšími drobnostmi. V interiéru je pak možné si všimnout nových pedálů, řadící páky, hliníkového obložení, sportovního volantu nebo jiného podsvícení budíků. To se nám hodně líbilo, protože kombinuje klasické podsvětlení (jak jsme u moderních aut zvyklí) s nasvícením diodami shora. Ve tmě to působí opravdu netradičně. Naše auto mělo navíc velká 20″ kola, se kterými bych se sice snad do terénu nevydal ani omylem, ale na silnici odváděla ve spolupráci se sportovním podvozkem (ve výbavě R-Design standard) výbornou práci.

Ačkoliv by se u Volva dalo čekat spíše klidné proplouvání krajinou, v případě našeho „sportovního“ provedení, velkých a širokých kol, naladění brzd a s novým motorem D5 spojeným s šestistupňovou manuální převodovkou, to nemusí být až tak úplně pravda…

Motor byl tím největším překvapením. Stále jde o naftový řadový pětiválec s objemem 2,4 litru a označením D5. Prošel však důkladnou modernizací a nově ho nedopuje „jen“ jedno, ale rovnou dvě turba. Výsledkem je 158 kW/215 koní a točivý moment 420 Nm. Vzhledem k hmotnosti atakující 1,8 tuny se údaje o zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy a maximální rychlost 210 km/h zdají být celkem slušné. A také v praxi opravdu jsou… 🙂

Motor se při zátahu projevuje krásným jadrným zvukem. Ten je již důvěrně známý ze starších modelů, ale ani po modernizaci nepřestává být návykový. Auto vás sice svým projevem nenutí projíždět zatáčky na hraně či být na dálnici nejrychlejším „letcem“, ale občas je potřeba si jen tak přidat a motor si poslechnout. Navíc díky manuální převodovce jste pánem otáček a i když má řazení hodně dlouhé dráhy, jsou až extrémně přesné. Nestane se vám, že byste se „netrefili“ tam, kam potřebujete.

Jde o prémiové zboží (i když to platí tak „napůl“), takže v interiéru jsou použity kvalitní materiály. Světlou kůží čalouněná sedadla, která mají v opěradlech vytlačená loga R-design (to abyste nezapomněli, že nemáte jen tak ledajakou XC60) jsou pohodlná, ale i přesto dokáží nabídnout celkem slušnou podporu těla v zatáčkách a ani po delší cestě jsme z nich nebyli „rozlámaní“. Perfektně se držel hladkou kůží čalouněný volant. Líbil se nám nejen materiál, ale také tvar a tloušťka. Další body má Volvo za to, že s námi komunikovalo v češtině a to jak na palubní počítači, tak i na navigaci.

Automobilka Volvo je známá důrazem na bezpečnost. Testované auto bylo vybaveno snad všemi bezpečnostními systémy, které si zákazník v současné době může objednat. Naši bezpečnost tak hlídalo hned několik „andělů strážných“. Oranžové diody v trojúhelníčkách vedle vnějších zpětných zrcátek hlídají mrtvý bod. Ten jsme v autě skoro nezaznamenali vzhledem k přitomnosti OBOU asférických zrcátek. V době, kdy automobilky šetří a asférické zrcátko nedávají již ani k řidiči, je to pro Volvo velké plus! Pokud bychom se při jízdě příliš kochali a začali opouštět svůj jízdní pruh nebo se nebezpečně přibližovali k autu jedoucímu před námi, auto to zjistí a upozorní nás na to. A konečně, pokud bychom se ve městě příliš zadívali na tramvajové zastávky, kde se to v těchto horkých letních dnech jen hemží spoře oděnými slečnami, a auto před námi zastavilo na červenou, měli bychom bez systému City Safety nejspíše problém a nabourali bychom ho. Pokud ho v autě budeme mít, funguje do rychlosti 30 km/h a pokud řidič nezačne včas brzdit, začne auto brzdit samo. Do rychlosti 15 km/h tak máme velkou šanci, že se kontaktu vyhneme úplně.

Při delší přijde také vhod adaptivní tempomat. Jeho chování je o mnoho kultivovanější než v případě nedávno testovaného Infiniti Ex30d.  Auto nebrzdí prudce a hned jak se přiblíží autu jedoucímu před ním, ale „připravuje se na to“ a rychlost sníží pomaleji. Při jedné z cest jsme tempomat zapnuli na začátku hradecké dálnice D11 v Praze a teprve na náměstí v Čáslavi jsme ho vypnuli. Volvo si svoji rychlost řídilo podle řidičů jedoucích před ním. Zajímavé je, že tempomat umí nejen sám zrychlovat, ale i brzdit. Pokud pojedete 100 km/h a na tempomatu nastavíte 50 km/h, nemusíte čekat až dobrzdíte motorem. V tomto případě budou použity klasické brzdy tak, abyste na požadovanou rychlost zpomalili dříve. Tempomat funguje i po sešlápnutí spojky a zařazení jiného rychlostního stupně. Tempomat si od nás zaslouži jednoznačně PALEC NAHORU!

S testovaným Volvem XC60 D5 R-Design jsme najeli na šest stovek kilometrů po dálnici, po městě i po okreskách. Na palubním počítači jsme na konci testu odečetli hodnotu spotřeby paliva ve výši 8,9 litru nafty na 100 kilometrů. To sice není moc, ale je to o hodně víc než udává výrobce. V ceníku je pro kombinovaný provoz cifra optimistických 5,7 litru na 100 km.

Velmi prakticky se auto tváří také jako rodinný společník. Spousta místa vpředu, spousta místa vzadu a k tomu relativně velký zavazadlový prostor. Pro zavazadla je k dispozici 490 litrů v základním uspořádání a po sklopení opěradel zadních sedadel naroste objem kufru na 1 450 litrů a nabídne rovnou podlahu. Složitejší by mohlo být, díky vyšší stavbě karoserie, snad jen samotné nakládání zavazadel.

Zdá se, že jde o povedené auto a my tvrdíme, že ano. Ovšem všechno něco stojí… Základní Volvo XC60 ve výbavě Kinetic s naftovým motorem D3 začíná na částce 894 000 Kč, námi testované provedení XC60 D5 R-Design pořídíte od 1 209 000 Kč. K tomu si (zejména v našem případě) připočítejte zaškrtnutí dalších kolonek v nabídce příplatkové výbavy a nebudete mít problém atakovat cifru jednoho a půl milionu Kč. My ale tvrdíme, že i za tyhle peníze se Volvo XC60 D5 R-Design vyplatí!

Kompletní ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-