Když jsem se dozvěděl, že se mi konečně do rukou k testu dostane Lancia Thema, měl jsem pořádnou radost. O to větší, že už to byl druhý termín. První, bohužel, nevyšel. Nastal den D a my jsme si pro auto vyrazili. Už když jsme přijížděli na místo našeho prvního setkání, Thema na nás šibalsky pomrkávala. Obrovská naleštěná karoserie v bílé perleti se nedala přehlédnout. Ještě muselo proběhnout nezbytné papírování a už jsem v ruce držel klíč.

Přicházím k autu, mačkám odemykací tlačítko, Lancia radostně zabliká, rozsvítí světla a chce, abych nastoupil. Nenechám se dlouho pobízet a usedám do pohodlných a luxusní kůží čalouněných sedadel, které však téměř postrádají boční vedení. Myslím, že mi to teď nevadí, otázka bude, jaký budu mít pocit někde na okresce… Seřizuji sedačku, pedály i volant, vše elektricky, a ukládám svoje nastavení do paměti. A konečně… Konečně mohu sešlápnout brzdový pedál, stisknout startovací tlačítko a nechat promluvit motor.

 

Šestiválcový naftový třílitr (3,0 CRD) se několikrát převalí a pak naskočí. S autem to ani nehne, tak sametově si přede. V interiéru je jeho zvuk příjemně utlumený a jeho papírové hodnoty prozrazují, že pravou nohou budu krotit stádo 239 koní (176 kW) a obrovský točivý moment 550 Nm (stejný mělo i nedávno testované Infiniti FX30d). Jenže tohle všechno se prostřednictvím (jen) pětistupňového automatu přenáší na zadní kola, která s tím, zejména na mokré silnici, mají vcelku problém. Z původně stabilního a sebejistého mafiána se rázem stává tanečnice poněkud kypřejších tvarů, která pohazuje zadkem ze strany na stranu a nechce se zastavit…

Hmotnost převyšující dvě tuny se na autě projeví ihned po rozjezdu. Lancia působí hodně těžkopádným dojmem a obrovská karoserie se šířkou 1,9 metru a délkou více než 5 metrů to jen potvrdí. I tak ale Thema svojí ovladatelností mile překvapí. Díky velkým a širokým 20″ kolům a schopnému podvozku drží stopu i v zatáčkách velmi statečně. Podvozek je naladěn spíše na tvrdší notu. Ta nemusí být po chuti všem, ale při neopatrném rychlejším nájezdu do zatáčky za něj budete rádi. Fyziku nejde ošálit a dvě tuny jsou prostě dvě tuny… Jenže na okreskách se právě projeví ono zmíněné minimální boční vedení předních sedadel. Řidič se může držet volantu, ale spolujezdec se bude mlátit o dveře a možná skončí řidiči na klíně. Na obranu Themy ale musím říct, že pocitově vás nebude nutit závodit. Místo, kde se mafiánská Thema ukáže v celé své kráse, jsou dálnice (kvůli velkým kolům a tvrdšímu s výjimkou D1 a hradecké D11).

Po první jízdě jsem zaparkoval v cíli a měl jsem čas prozkoumat, co všechno si pro mě auto připravilo a čím mě chce po dobu našeho společného týdenního soužití rozmazlovat. Tlačítek je v interiéru překvapivě málo, protože většina výbavy se ovládá na velkém displeji navigace, např.: vyhřívání a vetrání předních sedaček (zadní se ovládají na středovém tunelu u zadních sedadel), vyhřívání volantu nebo stahování rolety zadního okna. Klimatizace a rádio se ovládají klasickými knoflíky a tlačítky pod displejem. Jenže tady výbava nekončí, tady totiž teprve začíná. Lancia myslela na bezpečnost – a to jak aktivní, tak i tu pasivní. Posádku chrání 7 airbagů, stabilizační systémy a brzdové asistenty. Když zklame řidič a svou pozornost bude věnovat třeba sličné spolujezdkyni, na pomoc mu přijdou adaptivní bixenonové světlomety s funkcí Smartbeam (tlumení protijedoucím vozidlům), adaptivní (ale i klasický – můžete si vybrat) tempomat, varování před čelní srážkou, hlídání mrtvého úhlu a podobně.

Z tohohle auta je cítit Amerika (luxusní kůže na sedadlech, dřevo v interiéru, klikatá kulisa řadící páky, rozměry auta…), ale taková jiná Amerika. Aby také ne. Lancia Thema je přeznačkovaný faceliftovaný Chrysler 300C. A Věřte mi, že kdybych je postavil vedle sebe, sundal znaky a nápisy, měli byste velký problém rozeznat (nebo byste to spíš vůbec nepoznali), který je který – ani zvenku ani zevnitř. Osobně s tím problém nemám, ale jsou lidé, jimž toto přebrandování vadí. Nemusíme chodit daleko a stačí se podívat třeba na reakce lidí na SEATy – Exeo beroucí si základ z minulé generace Audi A4 nebo Toledo jako převlečenou Škodu Rapid.

Schválně si tipněte, kolik byste za testovaný kousek museli zaplatit. Když si vezmemem, že jde o jedno z největších aut na českém trhu, bohatou výbavu či použitý motor. Tipujete dva miliony? Jeden a půl? Skoro, ale ještě uberte. V testované nejvyšší výbavě Executive, která svou výbavou musí uspokojit každého správného mafiána, ale i manažera, a s naftovým třílitrem vyjde (s příplatkem 19 tisíc Kč za bílou perleť) na 1 258 900 Kč. A to je, ve srovnání s konkurenty, mezi něž bychom mohli zařadit Mercedes-Benz třídy E, BMW řady 5, Audi A6, Volvo S80 a podobně, hodně lákavá, a troufnu si říci i výhodná, nabídka!

Ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-