Škoda Rapid je v České republice jeden z nejočekávanějších automobilů letošního roku. Škodovka ho oficiálně ve světové výstavní premiéře představila teprve minulý čtvrtek na autosalonu v Paříži. První novináři přitom s Rapidem jezdili už koncem června. I my jsme do auta sedali ve chvíli, kdy ještě nebyly známy ceny.

Škoda Rapid má navázat na velké úspěchy první generace a jde na to v podstatě stejně. Praktická karoserie liftback (kterou by příští rok mělo doplnit sportovně střižené kombi) nabídne velmi dobrý přístup do zavazadlového prostoru. Oproti Octavii první generace je ale Rapid o 2 cm kratší, o 2,5 cm užší a o 3 cm vyšší. Velký skok vpřed znamená nárůst rozvoru náprav o velmi slušných 9 centimetrů na 2 602 milimetrů. A to je dokonce víc než má současná Octavia, která má mezi přední a zadní nápravou „jen“ 2 578 mm. Díky takto velkorysému prostoru mají cestující na zadních sedadlech pro svá kolena místa skoro tolik, co v Superbu.

Ptáte se, proč sem pletu vlajkovou loď Škodovky? Ono je to jednoduché. Designéři si ze Superbu vzali několik inspirací. Inspirací jim byl tvar palubní desky nebo zadní svítilny v typickém tvaru písmene C. Je trochu škoda, že v případě umístění bočních blinkrů si designéři vzali inspiraci u Fabie a umístili je do blatníků, nikoliv do zpětných zrcátek. Stejně tak prut antény už na mě dnes působí nemoderně. Holt hierarchie modelů musí zůstat zachována…

 

Naopak palec nahoru si zaslouží přední část. Ta představuje novou designovou tvář škodovek. Kapota se čtyřmi prolisy, nová maska chladiče (která už se nebude otevírat společně s kapotou) a výsostné postavení nového loga automobilky. To má znázorňovat kapku dopadající na rozvlněnou hladinu vody, jíž znázorňuje maska.

Podle stupně výbavy bude Rapid v základu jezdit na 14″ nebo 15″ kolech, bude možné si připlatit ale i za 17″. Z krátké projížďky jsou ale největší disky na úkor komfortu a do interiéru pronikne jakákoliv přejetá nerovnost. Pokud vyloženě nelpíte na sportovním vzhledu, na auto obujte maximálně „šestnáctky“. Ale uznejte, že červený Rapid na fotografiích vypadá se „sedmnáctkami“ opravdu pěkně.

Jízdní vlastnosti jsou na standartně dobré úrovni. Ačkoliv je zadní vlečená náprava téměř beze změn převzatá z Octavie první generace (její historie sahá do poloviny devadesátých let minulého století), díky fíglu se širším rozchodem zadní nápravy (přední 1 463 mm, zadní 1 500 mm) , je jak na rovinkách, tak i v zatáčkách Rapid stabilní. Snad jen při ostřejším brzdění značně zneklidní. Jak jsme již řekli, na příplatkových 17″ litých kolech byl podvozek tvrdší, ale o to lépe auto na silnici drželo.

Po našem krátkém seznámení mohu říci, že má Rapid celkem slušně našlápnuto na to, aby se stal nejen v České republice prodejně velmi úspěšným a má šanci ukrojit značná prodejní čísla Octavii. Ani základní ceny nebyly stanoveny špatně a s rozdílem pár tisícovek kopírují model Roomster. Bohužel mezi nejlevnějším benzínem (tříválec 1,2 MPI) a motorem spalujícím naftu (1,6 TDI 77kW) je rozdíl nezanedbatelných 95 000 Kč a pořídíte ho za 384 900 Kč. I cena podle nás nejprodávanější motorizace 1,2 TSI 63 kW se v základní výbavě Active ještě dostala těsně pod tři sta tisíc Kč. Více v článku: Škodu Rapid už můžete objednávat: Základní cena je 290 tisíc Kč.

Kompletní ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-