Test Subaru XV 2.0D

Autor: Jan Karlík - 19. 3. 2015


Subaru i na našem trhu ctí tradici, která je známa především ze Spojených států, a tou je implementace změn v technice, interiéru a exteriéru vozu pro každý modelový rok. Může se vám tak stát, že dojíždíte Subaru XV, které má rozsvícené zadní světlomety a vy nemůžete věřit tomu, co vidíte. Krásná LED světla s 3D grafikou a vy si přitom detailně pamatujete, že XV má jednoduché žárovky, které tak nějak ledabyle osvětlují červený plast. A to je zrovna případ naší testovací verze. Pojďme se podívat, jestli změny pro rok 2015 nepřinášejí jen hezkou tvářičku.

Subaru XV test

Oproti původnímu XV je změn opravdu mnoho. Na to, že se jedná o stejný model, Subaru naslouchá kritice a snaží se z ní také poučit. Aktuální XV tak dostalo přidáno na tlumící hmotě a výrazně přepracován byl podvozek. Mimo lehce pozměněného nastavení je zde také odlišný tvar předních ramen. Novinkou je i malý tlumič zmenšující vibrace, které se přenášejí do řízení. Jak už jsem naznačil výše, XV dostalo pro aktuální modelový rok kompletně přepracované zadní světlomety se zajímavou LED grafikou. Tohle u Subaru moc neznáme a za cit pro detail dáváme palec nahoru.

Když už jsme u exteriéru… Model XV je svým vzhledem poměrně extravagantní a ze začátku ho nepřijímali všichni s otevřenou náručí. S odstupem času však můžeme říci, že má v sobě určitou nadčasovost a na silnici rozhodně zaujme. Zvláště v křiklavé oranžové barvě. Na vnějším designu XVčka je také krásně patrné jeho určení. K poměrně vysoké světlé výšce (220 mm) přidává drsné oplastování. Jenže na rozdíl od trendu poslední doby, který je naprosto šílený, máte pocit, že se zde ochranné plasty a nakopnutý podvozek nachází naprosto oprávněně. A co víc, Subaru tenhle příslib do puntíku splní. O tom až později.

Interiér je kapitola sama pro sebe. Abyste pro něj nenašli výtku, musíte být opravdový Subaru lover. Je totiž téměř kompletně poskládaný z tvrdých plastů a jeho design a použitá tlačítka vás celkově vrací o několik let zpátky. A to není věc, kterou byste si v interiéru zrovna přáli. Na jeho obranu je však opravdu výborně slícován a vše, čeho se dotýkáte nebo by mohlo přijít do kontaktu s vaší zablácenou botou, působí maximálně solidním dojmem. Tento interiér má sloužit a vydržet, ne si hrát na nějaké pozlátko.

Subaru XV test (3)

Co už však odpustit nemůžeme je například absence dnes již samozřejmého trojbliku a nebo logiku a neochotu rádia při párování vašeho mobilního telefonu přes Bluetooth. Někdy funguje výborně, tak jak se od něj očekává, a ten samý den vám odmítne telefon vůbec připojit. Výborné je umístění ruční brzdy, která je hned po ruce, aby v zápětí tento dojem mohla zkazit loketní opěrka, ta je totiž jednoduše moc vzadu a daleko pro váš loket.

Jenže jak všichni v hloubi duše víme, Subaru není o tom, jak hluboko se zaboří váš prst do palubní desky, ale o tom, co přes prsty a další části těla doputuje do vaší hlavy a vytváří onen úsměv ve chvíli, kdy se s ním svezete. Zde se totiž také vracíme několik let zpátky. Tentokrát je to však myšleno jen v tom nejlepším slova smyslu. Byť se už i sem dostal elektrický posilovač řízení, jeho nastavení zaslouží chválu. Zpětná vazba sice není největší, ale jeho odpor a přenesení vašich přání na kola přední nápravy je geniální.

Tu samou radost vám bude dělat také šestistupňová manuální převodovka, která také nabídne trochu retro pocitu a svými vlastnostmi po vás žádá trochu drsnější zacházení s řadící pákou. Všechny tyhle věci – spolu s absencí systému Start/Stop – dělají ze Subaru opravdové auto pro řidiče.

Subaru XV test (1)

V této kombinaci má samozřejmě hlavní slovo agregát. V našem případě vznětový čtyřválcový boxer 2,0 D. Dvoulitr s protiběžnými písty nabídne 108 kW/147 koní výkonu a 350 Nm kroutícího momentu. Vzhledem k vhodně zpřevodované skříni a váze 1 490 kg je s tímto motorem XV poměrně svižné auto. Velkou práci má na svém kontě také výborný systém pohonu všech čtyř kol Symetrical AWD (50:50). V případě manuální převodovky se o přenos výkonu na všechna kola stará mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. A funguje naprosto výborně. Při vypnuté stabilizace se na suchém povrchu XV projevuje dlouhou dobu přísně neutrálně. Když ho trochu pobídnete, zadní náprava se přihlásí o slovo a jízda je vážně zábavná.

Hlavní přednost tohoto systému však leží jinde. Tou je jistota. Sníh, rozbahněný kopec, kamenitý terén, to jsou povrchy, kterým se Subaru XV po jejich projetí bezostyšně směje. Poměrně světlou stránkou modelu 2,0 D je také spotřeba paliva. Při běžném použití se bude pohybovat mezi 6 a 7 litry na 100 km.

Byť to zní jako klišé, můžete cítit, že tohle auto je vyvinuto společností, jež má ve své historii silně zakořeněnou rallye. A poznáte to při svižnější jízdě na špatném povrchu, to tlumení nerovností a jistota podvozku jsou výborné. Tohle vše můžete brát jako samozřejmost, s tím bylo XV přeci vyvíjeno, ne? Jenže jeho jízdní vlastnosti na oblíbené vyžehlené okresce vás díky nízko položenému těžišti motoru typu boxer minimálně překvapí. Subaru nemá tendenci výrazně se naklánět a vy máte při ostřejší jízdě pocit, že řídíte hatchback a ne automobil „se světlou výškou z kategorie SUV“.

Subaru XV test (2)

Subaru XV se s naftovým motorem nabízí ve třech výbavových stupních, základní výbava Active odsaje z vašeho konta 779 000 Kč, prostřední provedení Comfort (námi testované) vyjde na 829 000 Kč a nejvyšší výbava Executive 879 000 Kč. Střední výbava nabídne kožený multifunkční volant, dvouzónovou klimatizaci nebo xenonové světlomety a pokud netoužíte po navigaci, vychází ze srovnání jako ideální volba.

Cena Subaru XV se může na první pohled jevit jako vyšší, nicméně bylo by škoda, abyste ho na základě toho z výběru vyřadili. S tímto automobilem se potřebujete svézt. Za vynaložené peníze vám totiž nabídne řidičské svezení za jakýkoliv podmínek.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,XV
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,108 kW/147 koní v 3 600 ot./min
Točivý moment:,350 Nm v 1 600 – 2 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.3 s
Maximální rychlost:,198 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.8 / 5.0 / 5.6
Délka:,4 450 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 570 mm
Rozvor:,2 635 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 490 – 1 560 kg
Objem zavazadlového prostoru:,380 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru