Test Subaru XV 2,0D: Pro řidiče, kteří chtějí řídit…

Autor: Pavel Srp - 14. 4. 2014


Lidé dnes kupují nová auta především očima, auto se jim musí líbit, aby o něm začali vůbec přemýšlet. Díky tomu se japonské automobily značky Subaru dostávají tak trochu do kouta. Není to škoda? Já říkám, že je! Subaru na to jde jinak. Zájemce do sítě nelapí prvoplánově designem, ale tím, jak funguje, jak jezdí a jak se chová. Všechno funguje tak nějak mechaničtěji než jsme v dnešních autech zvyklí…

test-subaru-xv-comfort-20D-p1

Je to samozřejmě případ i Subaru XV, které má v modelové řadě automobilky svoji jasnou pozici. Staví se mezi klasickou Imprezu (ta už ale v České republice „vymřela“ :( ) a Forester. Svými rozměry i cenou tomu jasně odpovídá. Můžete si ho vybrat s dvěma benzínovými motory a dvěma převodovkami (manuální šestistupňovou nebo bezestupňovou Lineartronic) a nebo s naftovým boxerem pod kapotou, který bude spojen výhradně s manuální převodovkou. A právě posledně jmenovaná konfigurace dorazila do redakčního testu.

Pohonná jednotka je v současné době bezesporu jedním z nejlepších čtyřválcových motorů spalujících naftu. Výkon 108 kW/147 koní z dvou litrů objemu na papíře nijak neoslní, ale stále jde o velmi slušnou hodnotu, kterou doplňuje točivý moment 350 Nm. Ovšem motor se v praxi projevuje nejen příkladnou kultivovaností, ale také příjemným zátahem. Na sešlápnutí plynového pedálu reaguje bez výraznějšího prodlení a v praxi působí pocitově silnějším dojmem.

Subaru slibuje spotřebu paliva 6,8 l/100 km ve městě, 5,0 l/100 km mimo město a 5,6 l/100 km v kombinovaném režimu. Jak už jsme zvyklí, jsou to čísla hodně optimistická a po týdenním soužití jsme na palubním počítači odečetli hodnoty o fous vyšší. Při vracení svítilo na displeji 7,4 l/100 km, nutno dodat že šlo zejména o kombinaci městského a dálničního provozu.

test-subaru-xv-comfort-20D-p2

Ačkoliv má XV světlou výšku 220 mm, která převyšuje i většinu „opravdových“ SUV, chování na silnici tomu rozhodně neodpovídá. I díky konstrukci motoru s protiběžnými písty má XV poměrně nízko umístěné těžiště a do zatáček se vrhá s radostí. Občas se zapomenete a přistihnete si, že řežete jednu zatáčku za druhou… Dojem ze „sportovní jízdy“ dále umocní nejen tvrdší podvozek, takže se auto příliš nenaklání, ale i řazení, které má sice o trochu delší dráhy, ale je poměrně přesné.

Jednička je ale opravdu krátká a slouží spíše jako náhražka redukční převodovky (podle ceníku ji má pouze základní benzínový motor) pro jízdu v terénu, kam se skvěle hodí nejen již zmiňovaná vysoká světlá výška, ale také symetrický pohon všech kol (50 % pro přední nápravu a 50 % pro zadní nápravu), který zajišťuje mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou – tedy pouze ve spojení s manuální převodovkou. U Lineartronicu zajišťuje pohon všech kol lamelový diferenciál s aktivním rozdělováním točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy.

Z kabiny je díky velkým proskleným plochám skvělý výhled do všech stran a velká zpětná zrcátka zajišťují také výborný výhled vzad. Díky tvaru a stavbě karoserie je v interiéru dostatek místa pro pět členů posádky. Ani dlouháni by něměli trpět nedostatkem místa nad hlavou či pro nohy na žádném ze sedadel.

test-subaru-xv-comfort-20D-p3

Mohlo by se zdát, že díky pohonu všech kol to bude s místem pro zavazadla horší, ale zdání klame. Udávaný objem 380 (se sadou na opravu pneumatik, s rezervou jen 310) litrů, to je vlastně stejně jako mají Volkswagen Golf nebo SEAT Leon s pohonem pouze přední nápravy…

Základní cena (vlastně jediná cena, protože konfigurace je jasně daná) testovaného provedení ve výbavě Comfort je 829 000 Kč. Pro běžný život je výbava bohatá a nic vám chybět nebude. Pokud ano, připlatit si můžete pouze za kožené čalounění nebo metalízu. A pak už je tu jen nejvyšší výbava Executive. Když přihodíte dalších 50 tisíc Kč, budete mít k dispozici třeba i elektrické ovládání sedadla řidiče, střešní okno, bezklíčkový vstup a start a navigaci.

Subaru není láska na první pohled, musíte se s ním svézt. Čím víc se ale budete vozit, tím víc se vám bude líbit. Majitelé a řidiči Subaru doma mají mnohdy vozů několik a při výběru toho dalšího mnohdy o jiné značce ani nepřemýšlí. I když cena není z nejnižších, zážitky za volantem vám to vynahradí. Musíte ale chtít řídit a ne se jen nechat odvézt

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,XV
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,108 kW/147 koní v 3 600 ot./min
Točivý moment:,350 Nm v 1 600 – 2 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.3 s
Maximální rychlost:,198 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.8 / 5.0 / 5.6
Délka:,4 450 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 570 mm
Rozvor:,2 635 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 490 – 1 560 kg
Objem zavazadlového prostoru:,380 / ? litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru