Test Honda Civic 1.8 i-VTEC: Civic by neměl sedět v rohu!

Autor: Pavel Srp - 1. 4. 2014


Poslední dobou se nám do rukou dostávají samá řidičsky zajímavá auta – klasické Porsche 911, Subaru WRX STI a mohl bych tam klidně zařadit i Hondu Civic. Jak to myslím?

test-honda-civic-18-vtec-p1

Je to jednoduché, i když Civic jede úplně jinou ligu, inženýři z Hondy nezapomněli na řidiče a jeho choutky s výhledem na prázdnou klikatící se okresku. S tímhle autem si užijete jízdu mnohem víc, než byste na první pohled tipovali. Zábavy a rychlosti výše zmíněných aut samozřejmě nedosahuje, ale na paty jim šlape… Nevěříte mi? Svezte se. Vytáčejte motor. Vzpomínejte na to, jaké to bylo před pár lety v době „nedownsizingové“, kdy motory v nízkých otáčkách nedopovala turbodmychadla…

Je to tu, mám v ruce klíčky a stojím před autem. Když se na Civic už deváté generace dívám, je jasné, že rozvíjí ufo-tvary generace předchozí. Výrazně zkosený předek přecházející v čelní sklo a záď s děleným oknem a pruhem světel procházející přes celou šířku se v dnešním designu automobilového světa zcela vymykají.

V podobném duchu se to nese i v interiéru, který řidiče doslova obklopí. Kulaté budíky za volantem mu dávají informace o otáčkách motoru, stavu nádrže a teploty vody. Rychloměr tady nehledejte, ten má svoje místo nad budíky v samostané kapličce a ukazuje digitální hodnoty. Design Civicu nezaujme každého, možná i proto nejde o prodejní trhák, ačkoliv jízda s ním může být opravdu zábavná.

test-honda-civic-18-vtec-p2

Když k životu probudíte atmosférickou benzínovou jedna-osmičku, ani o ní nebudete vědět. Na volnoběh je nesmírně tichá a kultivovaná. Dokonce jsem se musel na křižovatce před odjezdem na zelenou párkrát ujistit, že je nastartováno. Vzhledem k tomu, že motor nepřeplňuje turbodmychadlo, ale saje vzduch atmosféricky, má maximum výkonu (v 6500 ot./min) i točivého momentu (v 4 300 ot./min) vysoko. I tak se ale dá jezdit s lehkou nohou do 7 litrů, s těžkou v pohodě do 10.

V nízkých otáčkách by se mohlo zdát, že je motor líný, ale stačí trochu poškádlit plynový pedál a Civic zatáhne. Není to sice žádný trhač asfaltu – to bude až Civic Type R, který automobilka představí příští rok – ale to, co chybí motoru, dohání podvozek. Auto na jakékoliv otočení volantem okamžitě a s lehkostí reaguje a ochotně mění stopu. V zatáčkách náklon vlastně jen naznačí, ale stále drží. Podvozek neodskakuje a Civic perfektně kopíruje i rozbitý povrch. Skvělý kompromis mezi trvdým „sportovním“ nastavením a komfortem.

Ke skvělému sportovnímu dojmu pomůže i nastavení posilovače řízení s alespoň nějakým odporem, což se v dnešní době vidí už málo, či dobře dávkovatelné brzdy a skvělé řazení šestistupňové manuální převodovky. Snad jen pedály by mohly mít větší odpor, jejich sešlápnutí vlastně nevyžaduje skoro žádnou sílu.

test-honda-civic-18-vtec-p3

Jenže sportovnost zabije posez. Vezmu to trochu oklikou. Civic je totiž také velmi praktický. Tak hluboký zavazadlový prostor v žádném jiném (podobném) autě nenajdete. I objem 477 litrů zní jako z jiného světa (VW Golf: 380 litrů, Peugeot 308: 420 litrů, Ford Focus: 363 litrů se sadou pro opravu, a podobně). Další prostor pro převoz nákladu – zejména nějakého vysokého jako kytky nebo jízdního kola – je v prostoru zadních sedadel označovaných jako Magic Seats. Sedadla lze jednoduše vyklopit nahoru a před nimi vznikne šikovný prostor. V těchto místech standartně bývá palivová nádrž, která se musela přesunout jinam. No, a jsme u jádra pudla. Nádrž se teď totiž přesunula pod přední sedadla, kvůli čemuž se sedí nesportovně vysoko a někteří více vzrostlí jedinci budou hlavou dřít o strop.

Honda ale nezapomněla ani na řidiče s klidnější povahou. Nejen pro ně totiž připravila za 22 500 Kč balíček nových sistentů a pomocníků zahrnující například hlídání jízdních pruhů, hlídání mrtvého úhlu, protikolizní systém, systém nouzového brzdění či čtení dopravních značek a podobně. Vše funguje skvěle, tedy pokud neprší, v tom případě máte v mrtvém úhlu každou chvíli „nějakou“ překážku.

Honda Civic není vůbec špatné auto, je to naopak velmi dobré auto. Mimozemský design trochu rozbije kombík, který tuto modelovou řadu před nějakou dobou rozšířil. Početné rodiny, chalupáři nebo milovníci outdooru si budou radostí mnout ruce. Objem zavazadlového prostoru opět převyšuje řadu konkurentů. Jen ta základní cena je na první pohled trochu vysoká. Než Civic kvůli tomu zavrhnete, porovnejte základní výbavy s ostatními konkurenty…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,Civic
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 798 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,104 kW/142 koní v 6500 ot./min
Točivý moment:,174 Nm v 4 300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.7 s
Maximální rychlost:,215 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.6 / 5.2 / 6.1
Délka:,4 300 mm
Šířka:,1 770 mm
Výška:,1 470 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 378 kg
Objem zavazadlového prostoru:,477 / 1 378 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru