Test BMW 640d xDrive Gran Coupé (AT)

Autor: Jan Karlík - 3. 11. 2015


Šestkové BMW v praktičtější variantě s jedním párem dveří navíc, takzvané Gran Coupé, jsme v našem testu již měli. Jednalo se však o top model M6 Gran Coupé se skvostným 4,4litrovým osmiválcem, kde jdou tak všední záležitosti, jako přítomnost dvojice dveří navíc, v podstatě úplně bokem. Proto jsme se v druhém testu této karosářské varianty zaměřili na provedení, které bude na našich silnicích daleko častější. Redakčním testem prošla verze 640d s pohonem všech čtyř kol xDrive.

Už mi to přijde jako klišé, ale také v tomto případě budu muset začít test úvahou nad názvem vozu. BMW 640d. Slyšíte, jak hezky to zní? Tuto otázku si zřejmě položili také v marketingovém oddělení, protože mě jinak nenapadá důvod, proč by také šestka nemohla nést označení 635d, jako všechny ostatní modely. Pod kapotou se totiž nenachází osmiválcová nafta, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec, který známe pod označením 35d. Asi by to pro šestkovou řadu nebylo dostatečně honosné…

DSC_8595

Nechme ale úvahy stranou a podívejme se na agregát detailněji, za svoje údaje se totiž rozhodně stydět nemusí. Pod nekonečně dlouhou přední kapotou je třílitrový dvěma turbodmychadly přeplňovaný naftový šestiválec o výkonu 313 koní (230 kW) s mamutím točivým momentem 630 Nm. Přestože Gran Coupé není žádný drobeček, váží totiž téměř dvě tuny, tyto parametry spolu s pohonem všech kol xDrive propůjčují vozu impozantní dynamiku. Zrychlení z 0 na hranici 100 km/h je v této kombinaci otázkou pouhých 5,2 sekundy.

Odpich z křižovatky vám na ústech vykouzlí přihlouplý škleb, který ještě podpoří příjemný zvuk akcelerujícího motoru. Ne, nespletl jsem se, i když se nejedná o poctivé benzínové brumlání, na vznětový agregát má tato přeplňovaná šestiválcová jednotka opravdu velice povedený zvuk.

DSC_8612

Osmistupňová převodovka ZF odřazuje naprosto samozřejmě, logicky a bleskurychle, s tímto motorem si navíc opravdu dokonale rozumí. Toto všechno pohromadě spolu s M paketem a bezkonkurenčním volantem, který s ním přichází, a sedadly, které se spíše ohání slovíčkem komfortní, než sportovní (i když jejich rozsah nastavení z nich dokáže vytvořit posezení s perfektním vedením těla), vám tak nějak zprostředkuje a dopřeje pocit té sportovnosti a „radosti z jízdy”.

Musíte však být opatrní. Pokud by vám tento škleb zůstal a vy byste i do zatáčky podobně zatvrzele tlačili pedál plynu do podlahy jako na té rovince, můžete být nemile překvapení. Je třeba si uvědomit, že tento vůz váží 1 945 kg a způsob, jakým vás izoluje od okolí, je opravdu impozantní. Tudíž vaše nájezdová rychlost, která je daleko vyšší, než se zpoza volantu zdá, a hmotnost, udělá svoje. BMW 640d Gran Coupé je v zatáčkách poměrně neomalené a těžkopádné. Pokud máte dostatek zdravého rozumu a strachu (od toho hlásku vzadu v hlavě, který vám připomíná, že v rukách držíte vůz v hodnotě 3 mil. Kč), do zatáček se budete vrhat opatrně a s respektem.

Za běžných podmínek, tedy v případě suchých silnic, by nám označení xDrive dělalo možná trochu vrásky a přáli bychom si pouze pohon kol zadní nápravy. Nicméně podzimní počasí zaúřadovalo tak, jak to umí, a na BMW téměř týden v kuse pršelo. Do rovnice, která už teď obsahuje vysokou hmotnost, se přidala ještě silná vrstva vody na silnicích. BMW na druhou stranu pro vyřešení posílá právě svůj pohon všech čtyř kol. Naštěstí stále pamatuje své místo původu, a tak dává lehkou preferenci právě zadní nápravě. Pokud pomocí voliče jizdních režimů zvolíte režim Sport+, který bude k (ne)chtěným výletům zadní nápravy benevolentnější, zdá se, že najdete ideální nastavení pro toto počasí. Jako celek vůz funguje  opravdu výborně a v tomto případě dostává xDrive velké plus. Svým chováním vám však velké GT naznačuje, že doma je někde jinde.

DSC_8647

Neohromí ani brzdy, které mají s dvoutunovým vozem co dělat a jejich nástup je opravdu vlažný a ani po silnějším sešlápnutí brzdového pedálu nepřichází taková míra brzdného účinku, kterou byste čekali.

Jako ryba ve vodě se BMW řady 6 Gran Coupé cítí na dálnicích a silnicích, které jsou široké, a kde jsou zatáčky otevřené. Zde využijete masivní zátah a jistotu, protože obojího má šestka na rozdávání. V těchto situacích vás potěší také spotřeba paliva. Při dálniční rychlosti si vůz vystačí s 8 l/100 km. Jakmile ale začnete využívat dynamický potenciál nebo se budete pohybovat ve městě, bude to výrazně víc. V našem případě se spotřeba po týdnu ustálila na 12 litrech za 100 ujetých km. Hodnoty to však rozhodně nejsou špatné, když si znovu uvědomíte, jak velký vůz před sebou máte.

Na délku měří celých 5 metrů a přidá narvch ještě 7 milimetrů. V kontextu ostatních vozů je 6 Gran Coupé opravdu obrovské. Jeho karoserie je však hodně o designu. Podívejte se třeba na nádherné třetí brzdové světlo, které je zakomponované přes celé zadní sklo. To je oproti 6 Coupé, která má brzdovku nehezky umístěnou přímo ve víku kufru, opravdu velký rozdíl. Ani přidaný pár dveří tomuto vozu nijak významně neuškodil po designové stránce. S vnějším M paketem a hezkou barvou „Mediterranean Blue” vypadá zkrátka výborně.

DSC_8627

Přestože vnější proporce má řada 6 Gran Coupé opravdu královské, vnitřní prostor už taková výhra není. Na předních sedadlech je samozřejmě vše v pořádku. Komfortní sedadla jsme již chválili z hlediska vedení těla, jejich možnosti nastavení jsou totiž tak široké, že dokáží splnit také požadavky pro rychlejší jízdu. Nabízejí úžasnou opěrku hlavy, kterou si vytvarujete přímo na vás a jsou čalouněné jemnou kůži Nappa. Krásným prvkem je pak čalounění palubní desky, které opticky orientuje interiér na řidiče. Horší už to může být na zadních sedadlech, která jsou určena pro další dvě osoby. Po otevření bezrámových dveří se vám nabízí poměrně úzký vstup na vcelku nízko položená sedadla. Do interiéru doslova zapadnete a snad si cestou nezpůsobíte zranění. Jakmile sedíte, je situace daleko lepší, než se na první pohled zdálo. Šířka interiéru je vzhledem ke čtyřmístnému provedení dostatečná, pokud neměříte dva metry, nebudete mít zásadní problémy s hlavou, jedinou výtkou je tak prostor na chodidla. Vzhledem ke konstrukci předních sedadel zde není mnoho místa. Zavazadlový prostor má s přihlédnutím ke koncepci poměrně slušný přístup a nabídne 460 litrů.

BMW 640d xDrive Gran Coupé je opravdu majestátním a krásným vozem. Po rozumové stránce je tato varianta číslo jedna. Velice solidní dynamika v přímce, která nabídne pohodlné a také spotřebou rozumné cestování na delší trasy. V případě řadového naftového šestiválce vás nebude urážet ani zvukový projev. A pohon všech kol xDrive jako pomyslná ochrana navrch, která se o vás postará i za nepřízně počasí nebo třeba v zimě. Pokud však necháte promlouvat „ten druhý hlas“ a rozum necháte stranou, pamatujte, že BMW nabízí také poctivé benzínové jednotky

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,640d xDrive Gran Coupé
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2 993 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,230 kW/313 koní v 4 400 ot./min
Točivý moment:,630 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.2 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.8 / 5.5 / 6.0
Emise CO2:,158 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,5 007 mm
Šířka:,1 899 mm
Výška:,1 395 mm
Rozvor:,2 964 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 945 kg
Objem zavazadlového prostoru:,460 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru