Test BMW M6 Gran Coupé (AT)

Autor: Pavel Srp - 1. 7. 2015


Pokud chcete opravdu rychlé BMW, nabízí se spousta možností. Pokud je pro vás BMW M3 příliš malé, M5 příliš obyčejné, nezbývá než M6. Na výběr navíc máte hned ze tří karosářských variant: klasické Coupé, Cabrio a nebo Gran Coupé.

Pamatujte ale na to, že pokud si vyberete šestku, navíc třeba Gran Coupé, pak nesmíte být duší introvert, protože budete středem pozornosti kdekoliv se s tímhle autem objevíte… V případě testovaného auta bylo o jeho nápadnost postaráno červenou matnou barvou doplněnou o bílé čalouněný kožený interiér.

BMW před nějakou dobou modelovou řadu 6, včetně vrcholných verzí M6 modernizovalo, šlo ale zejména o drobné kosmetické retuše. Výraznější změny se neodehrály, a tak je přední část M6 Gran Coupé stále tvarovaná agresivně. Při pohledu zpředu zaujmou velké průduchy pro přívod vzduchu v nárazníku a velká maska chladiče s dvojitými lamelami a znakem M6. Z boku skvěle vyniknou ostře řezaná 20″ kovaná kola s obrovskými (příplatkovými) karbon-keramickými brzdami a výdechy s integrovanými blikači v blatnících a zadní části dominuje čtveřice koncovek s integrovaným difuzorem pro lepší odvod vzduchu. Auto na pohled působí svalnatě. A takové pak při jízdě i je!

test-bmw-m6-grancoupe-p2

Vždyť pod dlouhou přední kapotou se ukrývá velký vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru, který přeplňuje dvojice turbodmychadel (pro každou řadu válců jedno) umístěných mezi válci. To autu dává v základu výkon 412 kW/560 koní při 6 000 až 7 000 ot./min a maximální točivý moment 680 Nm prakticky v celém spektru běžně používaných otáček (1 500 – 5 750 ot./min). Omezovač se nachází až v 7 200 ot./min!

Testované auto bylo navíc vybaveno „starým“ paketem Competition, který jeho výkon zvedá o 11 kW/15 koní na výsledných 423 kW/575 koní (točivý moment beze změny). Nejsou to však jediná vylepšení, která tento paket přináší. Competition paket upravuje také nastavení podvozku, jenž je o 10 mm nižší a používá tužší stabilizátory. Neposlední součástí paketu je také aktivní M diferenciál s elektronicky řízenou svorností (může dosáhnout až 100%), který se stará o lepší přenos točivého momentu na vozovku. A proč starý Competition paket? Je to jednoduché, od července je dostupný nový Competition paket, který výkon zvedne dokonce o 29 kW/40 koní na celkovou hodnotu 441 kW/600 koní a točivý moment o 20 Nm na rovných 700 Nm!

A jak se s M6 Gran Coupé jezdí? Dalo by se to shrnout jezdím slovem: ÚŽASNĚ! To by ale byla škoda. BMW M6 Gran Coupé je auto mnoha tváří, respektive mnoha nastavení. U voliče automatické sedmistupňové dvouspojkové převodovky DCT je několik tlačítek, jimiž lze nastavit jednotlivé režimy pro motor (efficient, sport, sport plus), řízení (comfort, sport, sport plus) i podvozek (comfort, sport, sport plus), ale i „výšku“ otáček, ve kterých bude převodovka řadit. Pro dvě nejoblíbenější nastavení auta jsou na volantu tlačítka „M1“ a „M2„, do kterých si lze v Menu nastavení jednotlivých komponent auta uložit a po stisknutí tlačítka se auto přenastaví přesně tak, jak jste si nastavili.

M6 je na jedné straně auto, se kterým lze jezdit denně – překonáte-li nutkáni to stádo téměř šesti stovek koní prohánět – a vcelku pohodlně, ale na druhé straně je to téměř závodní stroj, tuhý, ostrý jako břitva, jehož převodovka čeká na vaše povely a nepřeřadí, i kdyby měla „štěkat“ v omezovači… Jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu doprovází mohutný zátah s doprovodem skvělého zvuku, jenž je kombinací samotného motoru a výfuku. Přesto bych si v některých situacích dokázal zvuk představit ještě hlučnější. To ale není neřešitelný problém, stačí zajít třeba k Akrapovičovi a problém je vyřešen… :) Při klidné jízdě, kdy nechcete, aby vás zvuk motoru otravoval, je v autě díky skvělému odhlučnění slyšet pouze příjemné brumlání.

test-bmw-m6-grancoupe-p1

Ale představte si, že sedíte v pohodlných kožených sedadlech, která vaše tělo nádherně obejmou, pravou nohou si pohráváte s 575 plnokrevnými hřebci a před sebou máte krásnou širokou silnici s kvalitním povrchem a mnoha zatáčkami… To nutkání šlapat na plynový pedál je neskutečné, ale s každým jeho sešlápnutím ustřelí zadek. „Musím opatrně,“ neustále si opakuji. Jenže to nejde. Totiž to, s jakou razancí mě auto vždycky zatlačí do sedačky, je neskutečné! Stačí centimetrový pohyb pedálu a díky mohutnému točivému momentu motor vždycky zatáhne a převodovka ani nemusí podřazovat. Může, ale nemusí… Pak stačí přijet (vlastně přiletět…) před zatáčku, odbrzdit (i když je lepší brzdit raději dříve než později), otočit volantem a poslat auto k apexu. Dlouhý předek se stočí bez sebemenšího otálení, jako by tam snad namísto velké V8 seděl nějaký tříválec, a vlásenku protáhne jako by snad ani fyzika neplatila…

Auto je samozřejmě vybaveno stabilizačním systémem DSC a ten nabízí tři režimy: zapnutý, MDM (M Dynamic Mode) a vypnutý. I při zapnuté stabilizaci se auto nechová cukavě, stabilizace je naladěna perfektně a zasahuje s citem. Pokud s plynovým pedálem nebudete zacházet jemně (díky naladění stabilizace to je ale stejně jedno…), bude kontrolka blikat prakticky neustále a je jedno, jestli na plyn šlápnete ve 20 nebo ve 150 km/h… Prostřední režim MDM oddaluje zásahy stabilizace a aktivuje se  jedním krátkým stisknutím tlačítka stabilizace. Auto vám pak dovolí proklouznutí kol i malé driftíky. Při zcela vypnutém stabilizačním systému je potřeba s plynovým pedálem zacházet opravdu s citem (a je jedno, jestli je povrch suchý a nebo mokrý), protože mohutný točivý moment pošle auto bokem prakticky kdykoliv. Na požádání!

Díky dlouhému rozvoru je M6 Gran Coupé hodně stabilní nejen při rychlé jízdě nebo driftech, ale i při brzdění. Přesto je to při brzdění prakticky jediný moment, kdy o sobě auto prozradí dvoutunovou hmotnost. Příplatkové karbon-keramické brzdy ale fungují parádně a nevadnou. Navíc jsou lehčí než sériové ocelové brzdy, takže snižují neodpruženou hmotnost a pomáhají jízdním vlastnostem.

test-bmw-m6-grancoupe-p5

Při rozjezdu, kdy je M6 z místa na stovce za přibližně čtyři sekundy, i v zatáčkách svoji hmotnost neskutečně maskuje. Je příjemné balancovat s ní na hranici přilnavosti zadních pneumatik, pokud to přesto přeženete, o přetáčivosti se dozvíte včas a je pak jen na vás, jak se s tím popasujete. Přidáte plyn a vykroužíte efektní drift? A nebo jemným kontra auto srovnáte do čisté stopy a „poletíte“ dál?

Tohle auto je nízké, široké, skvěle vyvážené (motor je až za přední nápravou) a jednoduše skvělé. Je také až nesmyslně rychlé, ale co v běžném životě? Dá se s ním jezdit každodenně do práce, na golf, za zábavou, za holkama? Interiér je pouze čtyřmístný a navzdory obrovským vnějším rozměrům je poměrně stísněný. Pasažérům na předních sedadlech ubere hodně místa opravdu široký středový tunel a těm zadním zase módní karoserie sedan-coupé. Měříte-li do 180 cm, vzadu se vám bude sedět poměrně bez problémů. Posez na předních sedadlech je až extrémně nízký, sedí se na zemi a přes vcelku malé čelní sklo a baculaté sloupky není úplně dobře vidět ven.

S komfortním nastavením auta sice stále cítíte jak je tvrdé a pevné, o čemž svědčí již zmíněné použití tužších stabilizátorů, ale také konstrukce zadní nápravy vycházející z principu ze závodních vozů s pomocným rámem pevně přišroubovaným do karoserie a tuhými silentbloky uložení. To, co oproti běžným modelům M6 ztratila s tužším podvozkem, nahrazuje použitím klasických (nikoliv typu runflat) pneumatik Michelin Pilot Super Sport, které umí krátké příčné nerovnosti umně pohltit.

test-bmw-m6-grancoupe-p4

Při běžných přesunech může přijít řeč i na spotřebu paliva. Pokud by vás tato vcelku dle mého názoru u takového auta nepodstatná veličina zajímala, pak je podle zkušeností na hony vzdálená údajům výrobce. V technických údajích se totiž dočtete o kombinované spotřebě 9,9 l/100 kilometrů. Zkušební trasa „na spotřebu“ o délce více než 100 kilometrů zahrnující dálnici, kousek města i okresky v klidném tempu a za dodržování rychlostních limitů znamenala spotřebu na úrovni 12 l/100 km. V ostřejším režimu je spotřeba paliva běžně kolem 20 l/100 km (a to samozřejmě není zdaleka konečná cifra…).

Jak už bylo zmíněno, BMW M6 Gran Coupé rozhodně není autem pro introverty, v tomhle autě musíte být za exhibicionistu. Lidé vás uslyší dlouho předtím, než se vůbec objevíte, a pak přijede auto s obrovskou tlamou, širokými blatníky, obrovskými koly s obrovskými brzdami a čtveřicí koncovek výfuku hrozivě vyčuhujícími z nárazníku.

Tohle auto vlastně v normálním světě nedává smysl. Troufnu si tvrdit, že většina majitelů BMW M6 bude mít pod tímhle skoro až hrůzu nahánějícím kabátem techniku, kterou nebudou umět použít nebo ji nedokáže využít ani na dvě třetiny jejich možností. Budou ale mít auto, o kterém se mohou s kamarády u piva nebo vína či doutníku vášnivě rozpovídat. A já bych si vlastně taky rád povídal….

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,M6 GranCoupé
Motor:,vidlicový osmiválec
Objem válců:,4 395 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,zadních kol
Výkon:,423 kW/575 koní v 6 000 – 7 000 ot./min
Točivý moment:,680 Nm v 1 500 – 5 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.1 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,13.9 / 7.6 / 9.9
CO2:,231 g/km
Objem nádrže:,80 litrů
Délka:,5 011 mm
Šířka:,1 899 mm
Výška:,1 395 mm
Rozvor:,2 964 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 950 kg
Objem zavazadlového prostoru:,460 litrů
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru