Když jsem minulý víkend dostala od autorizovaného dealera Ford AMB Praha nabídku vyzkoušet novou Fiestu, nešlo odmítnout. Vždyť se jedná o nejprodávanější malé auto v Evropě a navíc má po čtyřech letech za sebou facelift. Pojďme se tedy podívat na to, jak omlazená Fiesta vypadá a jak se s ní jezdí. Možná budete překvapeni, tak jako já. 🙂

Námi testovaný vůz měl pod kapotou základní motor, tedy čtyřválec o objemu 1,25 litru Duratec, který disponuje výkonem 60 kW/82 koní.  Pro malé městské auto, jsou tato čísla naprosto dostačující. Pokud Fiestu upotřebíte pouze při popojíždění po městě a nebo klidném přesunu z bodu A do bodu B, je tato motorizace pro vás dobrá volba. Jakmile ale budete potřebovat  vyrazit za město, počítejte s tím, že se zapotíte. Reakce na plynový pedál jsou hodně mdlé, a pokud se budete chtít rozjet na nějakou přijatelnou rychlost nebo pokud budete potřebovat předjet loudající se vůz před vámi, budete muset motor vytočit do opravdu vysokých otáček. Až zhruba okolo čtyř tisíc otáček za minutu měla Fiesta tendence tak nějak zrychlovat, ale ani tak to nebylo na žádné velké závody na okreskách.

 

A to je škoda, protože podvozek, který dostala do vínku, je vážně dobrý. Ani tvrdý ani měkký, takže ve městě z vás nevytřese duši a přitom na okreskách krásně drží. Jeho kvality nejspíš nejlépe poznáte v kombnaci s motorizací 1,0 EcoBoost (testovali jsme si ve větším Focusu). Malé přeplňované motory Ford umí a ve Fiestě by to pro rychlíky nebo pro ty, kteří rádi jezdí na výlety byla lepší volba.

Ale vraťme se k naší Fiestě. Tu jsme měli možnost vyzkoušet opravdu důkladně. O víkendu prošla kurzem bezpečné jízdy s odpočtem bodů, cestou jsme vyzkoušeli okresky, dálnice i město. O kurzu bezpečné jízdy a pocitu z Fiesty při správných reakcích na nečekané situace vám později víc poví Martin. Já jen můžu prozradit, že Fiesta obstála.

Jak jsem ji já měla možnost poznat blíž, musím říct, že je opravdu hodně povedená a pro mladou maminku nebo upracovanou ženu, která ma na starosti rodinu i kancelář, je ideální. Pokud se budete pohybovat pouze po městě maximálními povolenými rychlostmi, bude Fiesta ideálním společníkem. Jen je potřeba si zvyknout na spojku, která zabírá kdesi nahoře a brzdu, která naopak reaguje okamžitě. Když se budete držet zhruba dvou tisíc otáček za minutu, nebude vás obtěžovat ani hluk motoru nebo aerodynamický hluk. Navíc vám garantuji, že vzhledem k rozměrům vozu zaparkujete opravdu všude (délka: 3 969, šířka: 1 722, výška: 1 495 mm).

Jakmile ale vyjedete z města ven, počítejte s tím, že z pohodlného městského šviháka se stane udýchaný zajíc. Vysoké otáčky potřebné pro vyšší rychlost se projevují nepříjemným hlukem jak z motoru tak například od zpětných zrcátek. Z malé a ve městě úsporné Fiesty je rázem něco jako průtokový ohřívač. Na dálnici mi palivová ručička padala doslova před očima. Nicméně vaší jedinou starostí stejně bude jen to, aby proboha nepřišel kopec.

Ale vraťme se tam, kde je Fiestě příjemněji. Její omlazené tvary poutaly pozornost nejen v garážích nákupních center. Svůj podíl na tom jistě měla i výrazná modrá barva, která je Fiestě skoro až ušitá na míru. K autu skvěle ladí. Ford nabízí ještě několik speciálních laků, takže rozhodně budete mít z čeho vybírat. Zvenku každého jako první zaujme zbrusu nová a výrazná maska chladiče. Ta je po vzoru Mondea hodně otevřená a v kombinaci s protáhlými světly celý předek vozu působí doslova dravě, tak trochu jako malý Aston Martin.

Uvnitř se ale žádné faceliftové zemětřesení neodehrálo. Kromě nového tvaru palubní desky a nových materiálů, zůstalo vše tak nějak při starém. Pochvalu zaslouží přehledné a jednoduché umístění ovladačů rádia a palubního počítače. Naopak bych nejraději vyhodila ovladače topení. S těmi se nejen špatně manipuluje, ale pokud máte zařazený některý z lichých rychlostních stupňů, ani se k nim, stejně jako v Alfě Romeo 159, pořádně nedostanete. Ale ne každý, je tak zhýčkaný jako já. Mě je chvilku zima a chvilku horko. Prostě ženská… Ale ještě jednu věc musím pochválit – tou je nový volant, který nejen, že svou velikostí skvěle zapadá do interiéru, ale navíc se díky kůži, kterou je pošitý, skvěle drží.

V novém Fordu Fiesta se podle mého perou dvě naprosto odlišná auta. To první je úsporné, levné a typicky městské. To druhé je luxusní, hravé a sebejisté. Ale díky této kombinaci je z Fiesty něco tak trochu jiného. Svým vzhledem zaujme i ty největší odpůrce malých aut a svými vlastnostmi a pohodlím všechny, kteří pokukují po novém městském společníkovi. Jediné, co nejspíš odradí některé případné zákazníky, je cena. Námi testovaný vůz pořídíte za 261 150 Kč. Je to jedna z těch nejlevnějších variant Fiesty, od dalších motorizací a výbav šplhají ceny, bohužel, prudce vzhůru. Vypadá to tak, že Ford se drží toho, že co je stylové, je také drahé. Tak uvidíme, kolik Fiest budeme na našich silnicích potkávat. Já doufám, že i přes vyšší cenu jich bude stále dost. Tohle auto si zaslouží být vidět.

Za zapůjčení vozidla bychom rádi poděkovali společnosti Ford AMB Praha (www.fordamb.cz), autorizovanému dealerovi vozů Ford.

Ceník s technickými údaji je ke stažení TADY.

 -AR-