Projekt Ampera e-Motion 2012 je v cíli: Na elektromobil docela stylově, protože v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy, ukončil ve středu 5.9.2012 svou pouť po ČR i SR bílý Opel Ampera, jehož řidič – publicista a elektromobilní nadšenec Jakub Špaček – se snažil maximum cesty absolvovat na elektřinu. Jakub a „jeho“ Ampera najeli během své třináctidenní prezentační pouti po českých a slovenských dealerstvích značky Opel celkem 2736 kilometrů, na kterých si vystačili pouze se 31,2 litry benzinu – průměrná spotřeba benzinu tedy činila jen 1,14 l/100 km!

Zaknihovaný rekord

 

„Mohu potvrdit, že před startem zapečetěná 35-litrová nádrž Opelu Ampera nebyla otevřena, takže do připravovaného vydání České knihy rekordů můžeme zapsat tento výkon jako český rekord v disciplíně „ujetá vzdálenost na jednu nádrž paliva,“ potvrdil Miroslav Jonáš z pelhřimovské „rekordní“ agentury Dobrý den. Kromě agentury Dobrý den sledoval regulérnost celé jízdy i GPS monitoring od společnosti gpsdozor.cz.

„Ano: Jsme soutěživí, a chtěli jsme názorně předvést, co Ampera dokáže,“ říká Pavel Šilha, generální ředitel českého a slovenského zastoupení značky Opel. „Na internetu lze nalézt řadu neoficiálních i oficiálních rekordů v dojezdu na jednu nádrž. Ten asi nejdelší se uskutečnil před časem v USA, kdy posádka s konvenčním vznětovým modelem Volkswagenu Passat s velkou palivovou nádrží ujela celkem 2617 km. Našich 2736 kilometrů ujetých s Amperou na jednu nádrž benzinu je tedy nejenom českým rekordem, ale zřejmě i aktuálně nejlepším světovým výkonem.“

Ampera nabízí výrazně nižší provozní náklady

Projekt Ampera e-Motion 2012 si kladl za cíl především seznamovat klienty dealerů Opel s novým elektromobilem, který patří do kategorie E-REV elektromobilů s tzv. prodlužovačem dojezdu. Pro určitý okruh zákazníků může být E-REV elektromobil Ampera ideálním vozem pro každodenní využívání: „Provozní náklady jsou v závislosti na odběrním tarifu elektřiny 2,5x až 5x nižší než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem. A dojezd Ampery na elektřinu vyhovuje životnímu stylu a potřebám výrazné většiny evropských řidičů. Určitě nejsilnější stránkou Ampery je ale její schopnost plynule pokračovat v jízdě i po vybití baterií – a právě to rekordní jízda skvěle prokázala,“ říká ředitel Šilha.

Kilometr za korunu

Při rekordní 2736 km dlouhé jízdě spotřebovala Ampera 299,9 kWh elektřiny a 31,2 l benzinu. To při průměrné ceně elektřiny pro domácnost 4,54 Kč/kWh a průměrné ceně benzinu 38,20 Kč/l znamená náklady jen 0,93 Kč/km… běžný vůz třídy Ampery se podobně výkonným zážehovým motorem by tuto vzdálenost ujel s náklady přibližně 2,63 Kč/km, tedy téměř třikrát dráž! A to při výraznějším využití levnějšího tzv. nočního proudu pro nabíjení Ampery by byly její náklady na ujetý kilometr ještě zřetelně nižší…

Žádný strach z omezeného elektrického dojezdu

Podle stylu jízdy a aktuálních jízdních podmínek ujede Opel Ampera čistě jen na energii z akumulátorů 40 km až 80 km. Jakub Špaček ale dokázal v běžném provozu často „dávat“ 100 km i více – na rovinatých moravských silnicích zajel osobní rekord 127 km. „Ani při tomto nejdelším elektrickém přejezdu jsem samozřejmě neriskoval a nejel extrémně pomalu – rychlost jsem udržoval většinou mezi 60 a 70 km/h,“ přibližuje jízdou svoji taktiku řidič rekordní Ampery.

Průměrný denní nájezd „rekordní“ Ampery činil 210 km, což je mnohonásobně více, než ujede průměrný český řidič. I v tomto ohledu tedy Ampera prokázala bezproblémovou použitelnost v běžném každodenním provozu.

Deklarovaný akční rádius Ampery 40 km až 80 km zvolili konstruktéři automobilky Opel proto, že podle marketingových průzkumů asi 80 procent evropských řidičů neujede v pracovních dnech více než 60 km denně. Ampera je tedy ideálním vozem pro každodenní dojíždění do práce. Ani vybité akumulátory ji však nezastaví: Po vyčerpání baterií se totiž samočinně spustí palubní generátor, poháněný malým spalovacím motorem, který dál dodává energii trakčnímu elektromotoru. Tento unikátní systém prodlužovače dojezdu E-REV je považován za nejnadějnější řešení elektromobility ve střednědobém časovém horizontu, protože eliminuje největší slabinu konvenčních elektromobilů, totiž obavu z omezeného dojezdu, daného kapacitou akumulátorů.

Opel Ampera v praxi

Elektromobil Opel Ampera si vybraní novináři, mezi nimi i auto-mania.cz, na vlastní kůži vyzkoušeli v rámci Ampera Press Rally minulý týden. Na jedno nabití ujeli v průměru 90 kilometrů. O Ampera Press Rally více čtěte TADY.

Tisková zpráva/-PS-