Bez třech kilometrů rovnou stovku km dokázala s elektromobilem Opel Ampera ujet čistě na elektřinu nejlepší novinářská posádka, která se ve středu 5. 9. 2012 zúčastnila netradičního uvedení nového E-REV elektromobilu značky Opel na český trh. Na ujetí 120 km dlouhé trasy z Prahy do Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy, která z velké části vedla velmi hustým provozem hlavního města, spotřebovali vítězové 10,2 kWh elektrické energie na níž ujeli 97,3 km a na zbývajících 22,6 km spálili 1,5 l benzinu. Nám se povedlo ujet 87,9 km a na zbývající úsek spotřebovat 1,6 litru benzínu.

Kilometr za 86 haléřů

Při průměrné domácnostní sazbě za elektřinu 4,54 Kč/kWh tedy Ampera ujela téměř sto kilometrů za 46,30 Kč a zbývajících 22,6 km vyšlo na při ceně benzínu asi na 57 Kč. Celou trať, která mimochodem představuje více než čtyřnásobek průměrného denního nájezdu českých řidičů, tedy Ampera nejlepší novinářské posádky ujela v přepočtu za 86 haléřů na kilometr.

 

„Trochu netradičně pojatým představením Ampery jsme chtěli názorně ukázat nejsilnější stránky našeho elektromobilu: Extrémně ekonomický a ekologický provoz čistě na elektřinu a schopnost při každodenním používání vozu v běžném provozu překonat prakticky jakoukoli vzdálenost i po vybití akumulátorů,“ vysvětluje Pavel Šilha, ředitel českého a slovenského zastoupení značky Opel.

Jak to vidí auto-mania.cz

Opel Amera jsme dostali plně nabitý a připravený k cestě u pražského dealera Opelu na Černokostelecké ulici a celých 100 kilometrů jsme se motali po Praze a jejím nejbližším okolí, teprve zbytek cesty nás vyvedl do středních Čech. Trochu lituju řidiče, kteří nejen za „naší“ Amperou museli nervózně okusovat volant, protože jsme striktně dodržovali dporavní předpisy a na rozjezdech z křižovatek a ze semaforů by nás přeletěl snad i motýl. Zkrátka, závod je závod…

Opel Ampera je velmi poholné čtyřmístné auto, jehož naladění podvozku je do města přímo ideální. Retardéry, „kočičí hlavy“ a podobné nástrahy velkoměsta žehlí s grácií sobě vlastní, jen občas se tu a tam ozve tupá rána. Tady je Ampera díky neslyšnému elektrickému pohonu trochu v nevýhodě, v autě se spalovacím motorem byste je asi ani neslyšeli.

Když už jsme u těch retardérů, tak nás trochu štval velký důraz na aerodynamiku, který inženýři autu věnovali. Ke karoserii nemáme výhrad, ale plastový (nebo gumový nebo jaký…) spojler pod nárazníkem, který má za úkol přivést pod auto co nejméně vzduchu, je pouhých 7 cm nad zemí, takže při přejezdu větší díry nebo retardéru si s ním vždycky škrtnete. Otázkou tedy zůstává, jak dlouho vydrží bez větší újmy…

Kdo někdy jezdil s elektromobilem, určitě ví, že při jízdě na elektřinu je v autě hrobové ticho a jakmile se rozjedete, uslyšíte pouze hluk od pneumatik a aerodynamický hluk. Nemilé překvapení vás však nečeká ani po vyití baterií a automatickém nastartování benzínového motoru. Ten se stará o výrobu elektřiny pro elektromotor tak, aby se auto nezastavilo a mohli jste vesele pokračovat v jízdě, o tom ale o pár odstavců později…

Když nám došla „šťáva“ z baterií, měli jsme možnost konečně Amperu trochu vyzkoušet. Mile nás překvapila pružnost elektromotoru. Již z malých rychlostí a téměř z klidových otáček je velmi pružný a odmění vás za sešlápnutí plynového pedálu slušnou dynamikou. Do zatáček se autu sice moc nechce, ale nepředpokládáme, že případní zákazníci si pořizují podobná auta, aby s nimi závodili na okreskách.

Celkově se nám Ampera líbila. Nabídne pohodlnou jízdu pro čtveřici pasažérů, příjemně naladěný podvozek a vzhled taky patří do kategorie povedených. Trochu však tohle všechno zapadne do hloubi „šuplíku“, když se podíváte do ceníku. Přece jen základní cena 1 milion Kč není úplně málo, ale dostanete povedený elektromobil s „neomezeným“ dojezdem.

Vybité baterie neznamenají „Stop“!

Většina novinářů dokázala ujet s Amperami po Praze a okolí do vyčerpání akumulátorů přes 90 km, sám Opel deklaruje, že podle stylu jízdy a aktuálních jízdních podmínek ujede Opel Ampera čistě jen na energii z akumulátorů 40 km až 80 km. Tento akční rádius Ampery zvolili konstruktéři automobilky Opel proto, že podle marketingových průzkumů asi 80% evropských řidičů neujede v pracovních dnech více než 60 km denně. Ampera je tedy ideálním vozem např. pro každodenní dojíždění do práce.

Nezalekne se ale ani dlouhých jízd, protože ji nezastaví ani vybité akumulátory, narozdíl třeba od elektromobilu Peugeotu iOn, kde vybitá baterie znamená „STOPku“. Po vyčerpání baterií se totiž samočinně spustí palubní generátor, poháněný malým spalovacím motorem, který dál dodává energii trakčnímu elektromotoru. Tento unikátní systém prodlužovače dojezdu E-REV je považován za nejnadějnější řešení elektromobility ve střednědobém časovém horizontu, protože eliminuje největší slabinu konvenčních elektromobilů, totiž obavu z omezeného dojezdu, daného kapacitou akumulátorů.

Velmi nízké provozní náklady

Pro určitý okruh zákazníků může být elektromobil Ampera, patřící do kategorie E-REV elektromobilů s prodlouženým dojezdem, ideálním vozem pro každodenní využívání. Lákavé jsou především 2,5x až 5x (dle zvoleného tarifu) nižší náklady na ujetý kilometr než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem.

Opel Ampera se dobíjí z běžné domácí sítě 230 V – standardně dodávaná nabíječka jej proudem 10 A nabije za 5:45 h. Zákazníci si však mohou pořídit malou stabilní domácí nabíječku, která pracuje s proudem 16 A a nabije Amperu už za 4 hodiny.

Každodenní mobilita bez kompromisů

Sériově vyráběný Opel Ampera je součástí standardní nabídky značky Opel – a tomu odpovídá jeho koncepce, design, výbava i výkony: Atraktivní přísně aerodynamická karoserie nabízí pohodlná sedadla čtyřem pasažérům, pro jejich zavazadla je připravený zavazadlový prostor základního objemu 310 litrů. Za velmi dobře vybavený vůz zaplatí zákazník 1 080 000 Kč.

O pohon se stará dvojice elektromotorů, díky jimž Ampera zrychluje z 0 na 100 km/h během pouhých 9 sekund. Bohatá bezpečnostní výbava je standardem, při bariérových testech Euro-NCAP získala Ampera maximálních 5 hvězdiček.

Tisková zpráva/-PS-