Vojtěch Štajf a jeho závodní Subaru Impreza STI – velká fotogalerie

Autor: Pavel Srp - 17. 2. 2012


Měli jsme možnost vyzpovídat závodního jezdce Subaru Czech Rally Teamu, Vojtěcha Štajfa, jehož závodní auto putovalo přímo ze závodů Arctic Lapland Rallye ve Finsku do showroomu pražského dealera Subaru Emil Frey. Zde je auto vystaveno již od minulého týdne a až do konce února si ho tam můžete prohlédnout i vy.

Vojtěch Štajf nám k účasti na finské Lapland Rallye prozradil, že se podobného typu závodu účastnil poprvé. Posádka Štajf-Řiháková se v celkovém pořadí umístila na  25. místě z celkových 126 posádek, což je velmi dobré umístění! K tomu navíc přidejme, že se stali nejlepší smíšenou posádkou (na fotkách pohár umístěný na kapotě) a byli druhou nejlepší zahraniční posádkou. Podle Vojtových slov je jízda v takových podmínkách něco zcela odlišného než to, na co jsou jezdci standartně zvyklí. Na autě byly úzké pneumatiky s hlubokým vzorkem a velkými hroty, takže bylo složité ho do zatáčky utrhnout. Takové pneumatiky zajišťují nečekanou trakci i na sněhu a ledu.

Stejně tak i nastavení Subaru je na „sněhové“ závody jiné než na asfalt a blíží se spíše šotolinovému setupu. Na autě jsou jiné, vyšší tlumiče, na přední nápravě je jiný stabilizátor a vpředu jsou použity menší kotouče – 305 mm oproti „asfaltovým“ 355 mm. Brzdový třmen zůstal stejný. Vzadu jsou pak brzdy beze změn – 285 mm.

Motor je čtyřválcový „boxer“ o objemu 1998 ccm přeplňovaný turbem, který dává 285 koní ve 4300 ot/min. a maximální točivý moment 570 NM vrcholící ve 4 000 ot/min. Závodní Subaru má pětistupňovou převodovku Hewland (Prodrive) s možností řazení bez spojky a stálý pohon všech kol. Na jednotlivá kola výkon přenášejí lamelový přední a zadní diferenciál s omezenou svorností a aktivní mezinápravový diferenciál.

Dostali jsme se také k tomu, proč má Vojta za „kopilota“ ženu (a dokonce ne první :) ). Je to prý jednoduché… Holky nepoznají, že se něco děje, dokud se auto nezastaví o strom. Chlap to vycítí už když se to „chystá“. Další důvod je to, že ženy jsou od přírody menší a lehčí. To je zejména v závodě důležité ušetření hmotnosti „skoro zadarmo“ :) V případě aktuální spolujezdkyně, Petry Řihákové, se nám k tomu přidávají ještě další plusy. Petra pochází ze závodnické rodiny a díky jejímu mládí (21 let) je „tvárná“ a může se naučit jezdci číst rozpis přesně tak, jak ke své jízdě potřebuje.

-PS-

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru