Model AYGO, představený v roce 2005 v samotném středu kategorie minivozů (segment A), nabídl evropským zákazníkům novou radikální alternativu ke stylové přepravě po zaplněných městech.
Revoluční design Toyoty AYGO změnil obecnou představu o malých vozech a zcela vyvrátil zakořeněné předsudky o tom, že kompaktní rozměry musejí nutně znamenat střízlivou účelnost a laciné provedení.
Toyota AYGO, výrazně přepracovaná koncem roku 2008, si ve třídě minivozů rychle získala dobrou pověst pro výborné využití obestavěného prostoru, spolehlivost a vysokou protihodnotu za investované peníze. Doposud se prodalo více než 580 tisíc těchto vozů.

Nové AYGO bylo navrženo v Evropě, kde se i vyrábí. Ve třídě minivozů i nadále určuje nejvyšší standardy v otázkách prostornosti interiéru a radosti z jízdy.
Nyní přináší nové a výraznější designové ztvárnění od Toyoty, přepracovaný interiér s využitím nových kombinací barev, zdokonalený systém palubní zábavy a konektivity, vyšší míru jízdního pohodlí a lepší odhlučnění kabiny, a dále možnost řazení pomocí páček pod volantem u provedení s převodovkou MultiMode.
Zákazníci se mohou rozhodnout i pro novou verzi ECO, která nabízí ještě nižší spotřebu paliva při emisích CO2 jen 99 g/km .

Toyota AYGO nabízí zákazníkům výjimečně nízké celkové provozní náklady. Model je zařazen do nejvýhodnějších pojistných kategorií (v Německu třída 15, ve Velké Británii třída 3E), což odráží velmi nízké náklady na opravy. Současně vykazuje pozoruhodně nízké kumulativní časové nároky spojené s údržbou – pouze 5,1 hodin na 100 tisíc ujetých kilometrů.

 

Klid majiteli zajistí i tříletá celoevropská záruka, kterou Toyota nabízí ke každému novému vozu AYGO (omezení na 3 roky / 100 tis. km, dle toho, co nastane dříve). Na AYGO se rovněž vztahuje 12letá záruka na prorezavění karoserie.

Jsme svědky rostoucích cen paliv a stále přísnějších předpisů na ochranu životního prostředí. Současný trend downsizingu napovídá, že vysoce konkurenční a stále více roztříštěná třída minivozů je jednou z mála oblastí automobilového trhu, která bude v příštích letech vykazovat růst.

Toyota v roce 2011 prodala více než 85 tisíc vozů AYGO. Nové AYGO se začne na evropských trzích prodávat počátkem jara 2012.

DYNAMIČTĚJŠÍ DESIGN EXTERIÉRU

Nové AYGO nabízí ve třídě minivozů ideální spojení prostorného interiéru a radosti z jízdy při minimálních vnějších rozměrech.

Nové AYGO s délkou 3 430 mm přerostlo svého předchůdce o pouhých 15 mm. Díky krátkým převisům vpředu i vzadu, dlouhému rozvoru náprav (2 340 mm) a poměrně velké šířce 1 615 mm nicméně vznikl překvapivě prostorný a praktický interiér, přičemž si AYGO zachovalo stabilní postoj, agilní ovladatelnost a malý poloměr otáčení (4,73 m), nezbytný pro dobrou manévrovatelnost v úzkých městských uličkách.

Nové AYGO přináší nápadnější a dynamičtější provedení čelních partií, ale současně si zachovává přátelský výraz a auru zábavy spojenou se stylistickým ztvárněním dosavadního modelu. Nový designový jazyk Under Priority automobilky Toyota, aplikovaný na čelní partie vozu, přináší lepší aerodynamické parametry i účinnější chlazení motoru.

Nová nápadná tvář vozů Toyota příští generace, označovaná jako Under Priority, akcentuje zvětšenou spodní část masky chladiče a strhává pozornost na spodek vozu ve snaze dosáhnout nápadnějšího a asertivnějšího vzezření.
Součástí širšího předního nárazníku je zvětšený přívod vzduchu lichoběžníkového tvaru. Díky novým mlhovým světlům zabudovaným do samotných rohů nárazníku získává nové AYGO široký postoj, který si bezpochyby získá pozornost okolí.
Nové provedení čelních partií u modelu AYGO pak doplňují světla pro denní svícení s technologií LED (výbava na přání), posazená až do spodní části masky chladiče.
Aerodynamické parametry nové Toyoty AYGO vylepšuje i nové provedení předního nárazníku. Zabudovaný přední spoiler se posunul o 70 mm vpřed a všechny otvory, včetně okrajů předních podběhů kol, byly přetvarovány s ohledem na co nejhladší proudění vzduchu kolem vozu a od čelních partií, což opět přispělo ke snížení spotřeby paliva.

Nad horní částí štíhlé a přátelsky se tvářící masky chladiče nové Toyoty AYGO zaujme nově tvarovaná kapota působící ve své středové části objemněji a atraktivněji.

Zadní skla tří- i pětidveřového provedení nové Toyoty AYGO mohou být na přání zatmavená. Kromě stávajících litých kol o rozměru 14″ s pěti nebo šesti paprsky se nabízí i nové ozdobné kryty ocelových kol. Z osmi nabízených barev karoserie se dvě objevují v modelové řadě AYGO zcela poprvé: zářivě oranžová metalíza a bronzová mica metalíza.

NOVÁ ÚROVEŇ VNÍMANÉ KVALITY

Horní i spodní část přístrojové desky je nyní vyvedena v tmavě šedém odstínu, jenž přináší intenzivnější pocit propojení s interiérem nové Toyoty AYGO. Nová barevná kombinace spojuje auru zábavy s dospělejší povrchovou úpravou poukazující na vyšší úroveň vnímané kvality.

Nově tvarovaný volant je obšitý kůží a u provedení s převodovkou MultiMode (MMT, výbava na přání) se nyní nabízí i s možností řazení pomocí páček pod volantem. Hlava voliče převodovky (MMT i nového manuálního ústrojí) se rovněž nabízí s koženým obšitím.

Dekorativní kroužky rychloměru, otáčkoměru a výdechů ventilace mohou mít šedou, oranžovou nebo černou barvu. Reproduktory v předních dveřích mají novou mřížku a lze je objednat s dekorativním kroužkem ve stříbrné nebo oranžové barvě.
Pro nové AYGO se nabízí dvě audio soustavy. Soustava o výkonu 35 W s tunerem AM/FM a přehrávačem CD může mít dva nebo čtyři reproduktory, přičemž audio jednotka nyní podporuje hands-free připojení mobilních telefonů přes Bluetooth, displej s možností volit mezi různými jazyky a konektor USB pro připojení přenosných přehrávačů, jako např. iPod.

K ještě vyšší praktičnosti a pohodlí uživatelů nové Toyoty AYGO přispívá větší úhel otevírání odkládací police za zadními sedadly, díky kterému se zlepšil přístup do zavazadelníku.

Uváděcí verze nové Toyoty AYGO ve speciálním zářivě oranžovém metalickém laku zaujme dekorativními kroužky v barvě karoserie kolem rychloměru a výdechů ventilace, a dále u volitelně montovaného otáčkoměru a reproduktorů ve dveřích.


NIŽŠÍ SPOTŘEBA A VYŠŠÍ MÍRA JÍZDNÍHO POHODLÍ

Zájemci o modely ve třídě minivozů kladou velký důraz na cenu a v průměru najedou jen nízký počet kilometrů. Proto v této třídě jednoznačně vévodí modely se zážehovým motorem, které představují 85 % celkových prodejů.

Pod kapotou nové Toyoty AYGO je pozoruhodný zážehový tříválec Toyota 1,0 l VVT-i. Pohonnou jednotku charakterizuje nízká hmotnost, kompaktní rozměry a dostatečný výkon i točivý moment nezbytný při přesunech v městském prostředí. Nabízí přitom vysoce konkurenceschopné parametry spotřeby paliva a současně nízké emise CO2, které znamenají daňové výhody a splnění požadavků normy Euro V.
Trendem současnosti je downsizing pohonných jednotek, tedy zmenšování zdvihového objemu při zachování výkonových parametrů. V čele těchto snah je zázrak miniaturizace, zážehový celohliníkový tříválec 1,0 l VVT-i. Tato jednotka je stále etalonem z pohledu kompaktních rozměrů a hospodárnosti. Jedna z nejlehčích pohonných jednotek ve své třídě (pouze 67 kg) získala několikrát za sebou ocenění Motor roku v kategorii do 1,0 litru.

Konstruktéři automobilky Toyota intenzivně pracovali na optimalizaci výkonu, zlepšení spotřeby paliva a snížení emisí s každou novou verzí této pohonné jednotky. Poslední verze jednotky o zdvihovém objemu 998 cm3 těží z přepracovaného tvaru spalovací komory, který se odrazil ve zvýšení kompresního poměru z 10,5 na 11,0:1 a zlepšení účinnosti spalování. Kvůli vyšší životnosti se používají zapalovací svíčky s iridiovými elektrodami.

Tříválcová pohonná jednotka VVT-i v součinnosti s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou nabízí maximum výkonu 50 kW (68 k) při 6 000 ot/min a nejvyšší točivý moment 93 Nm při 3 600 ot/min. Spotřeba paliva se snížila na 4,4 l/100 km a emise CO2 činí pouze 102 g/km3.

Toyota AYGO se poprvé bude nabízet i v novém provedení ECO. Upravená verze má delší třetí převodový stupeň a používá pneumatiky s nižším koeficientem valivého odporu, přispívající ke snížení valivého odporu za jízdy o plných 14 %. Výsledkem je nižší spotřeba paliva bez negativních dopadů na jízdní pohodlí, manévrovatelnost či účinnost brzd. Spotřeba paliva poklesla na 4,3 l/100 km3 a emise CO2 činí v tomto případě jen 99 g/km3.

MultiMode je označení automatizované manuální převodovky bez spojky, která je vybavena i režimem plně automatického řazení. Pro nové AYGO se nabízí jako výbava na přání. O rychlé a přesné řazení se stará mikropočítač, který řídí motor, spojku a ústrojí transaxle.

Při navolení režimu E (Economy – hospodárný provoz), M (Manual – manuálně) nebo R (Reverse – zpětný chod) je řazení podobné jako v případě běžné automatické převodovky. V režimu E vůz řadí automaticky tak, aby dosahoval co nejnižší spotřeby paliva. Po navolení režimu M má řidič k dispozici ruční řazení, a to buď pomocí samotné páky voliče převodovky, nebo prostřednictvím páček řazení pod volantem.

V součinnosti s převodovkou MultiMode pak AYGO s motorem 1,0 VVT-i dosahuje spotřeby paliva 4,5 l/100 km3 a produkuje emise CO2 jen 104 g/km3.
Nové AYGO bylo navrženo tak, aby optimálně plnilo potřeby uživatelů v prostředí měst. K tomu napomáhá i lehký skelet karoserie (z více než poloviny vyrobený z vysokopevnostní oceli) a krátké přední a zadní převisy.

Hospodárný elektrický posilovač řízení (EPS) s proměnlivým účinkem podle rychlosti jízdy rovněž napomohl k velmi malému poloměru otáčení (4,73 m), a tak se majitel může těšit z ideální kombinace jízdní agility a výtečné manévrovatelnosti.
Nové AYGO používá osvědčený systém zavěšení předních kol se vzpěrami McPherson, zatímco na zadní nápravě najdeme torzní příčku ve tvaru obráceného „V“ s ohledem na výrazné hmotnostní úspory a vysokou torzní tuhost. Výsledkem použitého řešení je dokonalá kombinace jízdního pohodlí, stability a skvělé ovladatelnosti připomínající jízdu v motokáře.

Účinek předních i zadních tlumičů byl upraven tak, aby vůz nabídl ještě vyšší míru jízdního pohodlí bez negativních dopadů na dynamické schopnosti vozu a příjemnou ovladatelnost.

Nové AYGO používá přepracovaný tlumič spojkového kotouče snižující hluk a vibrace od hnacího ústrojí. Staví přitom na komplexních opatřeních ke snížení hluku, vibrací a rázů, která byla zavedena u stávajícího provedení.

Doplněním hutné izolační hmoty pod kapotou vozu – se vzduchovou mezerou mezi panely kapoty – se utlumil přenos hluku z motorového prostoru, což opět přispělo ke zpříjemnění atmosféry v kabině vozu.

 

Tisková zpráva/-PS-