Toyota a Lexus prezentují na veletrhu CES nejnovější technologie aktivní bezpečnosti

Autor: Pavel Srp - 8. 1. 2013


Společnost Toyota Motor Corporation (TMC) se svojí divizí Lexus dnes na veletrhu International CES odhalila výzkumný koncept pokrokových technologií pro aktivní bezpečnost, s cílem prezentovat výsledky probíhajícího vývoje v oblasti autonomních bezpečnostních technologií pro automobily a demonstrovat přístup automobilky Toyota k celosvětovému snižování počtu případů zranění a nehod se smrtelnými následky. Koncept postavený na modelu Lexus LS opět posouvá odvětví k nové epoše technologií pro tzv. integrované řízení bezpečnosti.

Hlavní strategie automobilky, označovaná „koncepce integrovaného řízení bezpečnosti“, chápe bezpečnost v dopravě jako ucelené spojení lidí, vozů a dopravní infrastruktury. Strategie se prolíná všemi pěti provozními fázemi:

  • ze, kdy se řidič se svým vozem vydá z parkoviště nebo garáže na cestu
  • Systémy aktivní bezpečnosti, koncipované s cílem případné nehodě zabránit
  • Přednárazové (předkolizní) systémy koncipované tak, aby byl vůz/řidič na hrozící kolizi co nejlépe připraven
  • Systémy pasivní bezpečnosti, které napomáhají k tomu, aby následky nehody nebyly tak závažné
  • Záchrana a odezva po výskytu dopravní nehody

Klíčové výstupy tohoto výzkumu by do budoucna mohly vést k plně autonomnímu vozidlu; vizí konstruktérů nicméně není vůz schopný jízdy bez pomoci řidiče. Toyota a Lexus spíše připravují technologie, které dokáží rozvíjet dovednosti řidiče, neboť schopnější řidič je schopen vést automobil bezpečněji.

„Vyvíjíme modernější automatizované technologie, ale současně věříme, že řidič musí být do děje plně zapojen,“ říká Mark Templin, viceprezident Toyota Group a generální manažer divize Lexus. „Pro značky Toyota a Lexus není autonomní vozidlo synonymem pro automobil schopný jízdy bez řidiče, ale vůz vybavený inteligentním pomocným pilotem, jenž je stále ve střehu a jehož dovednosti přispívají k vyšší bezpečnosti jízdy.“

Výzkumný bezpečnostní koncept: pohled do budoucnosti

Nejmodernější výzkumný koncept automobilky Lexus pro bezpečnostní technologie je vybaven celou řadou senzorů a systémů automatické kontroly, které sledují okolí vozidla, zpracovávají podněty a reagují na ně. Patří sem mj. polohovací systém GPS, dvojice kamer, radar a monitoring pomocí laserového paprsku LIDAR (Light Detection and Ranging).

Systémy ve vozidle jsou schopny např. sledovat pohyb objektů v okolí, rozlišit zelené světlo od červeného nebo přeměřovat trajektorii vozidla na silnici.

  • Laserový systém LIDAR s rozsahem 360°, umístěný na střeše vozidla, rozpoznává objekty kolem vozu do vzdálenosti cca 70 m.
  • Tři barevné kamery s vysokým rozlišením detekují objekty ve vzdálenosti až 150 metrů, jako např. semafory (pomocí čelní kamery) nebo blížící se vozidla (pomocí bočních kamer).
  • Radary umístěné vpředu a po stranách vozidla slouží k měření polohy a rychlosti objektů, a tak vytvářejí kompletní zorné pole na křižovatkách.
  • Senzor měření vzdálenosti umístěný na zadním kole měří ujetou vzdálenost a rychlost vozidla.
  • Jednotka pro měření setrvačnosti (umístěná na střeše) měří akceleraci a změny úhlů s cílem určovat chování vozidla.
  • Antény soustavy GPS na střeše odhadují úhel a orientaci, dokonce ještě před uvedením vozidla do pohybu.

Výzkumný koncept slouží jako testovací platforma zaměřená na vývoj systémů schopných zlepšovat kvalitu vnímání okolí ze strany řidiče, pomáhat při rozhodování a celkově zlepšovat řidičské umění.

Stavíme na desetiletích vývoje pokrokových bezpečnostních technologií

Výzkumný koncept staví na dlouhé historii automobilky Toyota na poli bezpečnostních technologií a jejich postupného vylepšování. Tyto aktivity zahrnují celou řadu funkcí, které byly zavedeny v mnoha modelech značek Toyota a Lexus, vč. protiblokovacího systému ABS, systému řízení trakce (TCS) nebo technologie Smart Stop. Aktivní bezpečnost se v poslední době posunula na novou úroveň díky dalším pokrokovým funkcím, jako je např. systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA), systém pro monitorování slepých úhlů (BSM) nebo přednárazový bezpečnostní systém (PCS).

Lexus LS v modelovém provedení 2013 nabízí celosvětově nejpokrokovější verzi přednárazového bezpečnostního systému A-PCS. Díky tomuto systému se řidič dokáže lépe vyhnout kolizím s ostatními vozidly nebo chodci za nejrůznějších rychlostí při jízdě ve městě či po dálnici, a to i v noci. V nevyhnutelných případech dokáže tento systém následky takových nehod zmírnit. Lexus LS v modelovém provedení 2013 rovněž disponuje vylepšenou verzí systému pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA), jehož senzory pomáhají sledovat pozici vozidla v daném jízdním pruhu a reagovat na potenciálně nebezpečné situace. Zdokonalený systém pro monitorování slepých úhlů (BSM) se zadním radarem pracujícím v pásmu milimetrových vln monitoruje slepé úhly na zadní straně vozidla (při rychlostech nad 16 km/h) a výstražný systém RCTA (Rear Cross Traffic Alert) zase pomáhá upozorňovat řidiče na blížící se vozidla během couvání. Adaptivní tempomat (ACC) při jízdě libovolnou rychlostí nepřetržitě sleduje vzdálenost od vozidel vpředu a je schopen vůz zcela zastavit, resp. jej po uvolnění cesty vpředu opět rozjet přednastavenou rychlostí.

Lexus LS 2013 dokládá pokrok a zdokonalení automatizovaných technologií vyvinutých během posledního desetiletí.

Řídíme v chytřejším světě

Toyota se zavázala věnovat novému výzkumu integrovaných dopravních systémů (ITS, Intelligent Transportation System), stavějících na principu začlenění vozu do okolní dopravní infrastruktury. S cílem urychlit vývoj komunikace mezi vozidly navzájem i mezi vozidly a dopravní infrastrukturou spustila Toyota v listopadu provoz svého nového zkušebního areálu ITS o rozloze 8,6 akrů, jenž se nachází v technickém středisku Higashi-Fuji Technical Center v japonském Toyota City. Testovací dopravní infrastruktura simuluje skutečné silnice a dopravní signalizaci, včetně dopravních situací z reálného života za využití skutečných vozidel, chodců a kontrolních zařízení.

ITS využívá speciální krátkovlnné rádiové signály k zajištění komunikace mezi vozidly navzájem i mezi vozidly a dopravní infrastrukturou. Dokáže tak varovat před hrozící kolizí i v rámci široké oblasti. Poskytované výstrahy:

  • Hrozící kolize na křižovatkách se špatným rozhledem;
  • Vůz přejíždějící z pruhu do pruhu ve slepém úhlu jiného vozidla;
  • Náraz do zadní části vozidla stojícího vpředu.

Systém je koncipován tak, aby zabránil nehodám s účastí chodců a jiných vozidel. Využívá přitom informace průběžně získávané vozidlem od jiných vozidel, dopravní infrastruktury a chodců. Propojení osob, vozidel, dopravního prostředí a infrastruktury s nejmodernějšími elektronickými a telekomunikačními technologiemi napomůže k vytvoření bezpečnějšího a efektivnějšího dopravního prostředí. Zkušební areál pro inteligentní dopravní systémy Toyota ITS napomůže při prvním praktickém nasazení stále spolehlivějších systémů, které Toyota plánuje opakovaně testovat způsobem, který by bylo obtížné realizovat na veřejných komunikacích v neustále se měnícím prostředí.

Vývoj realizovaný ve spolupráci

Technologie inteligentních dopravních systémů se vyvíjí v celosvětovém měřítku ve spolupráci většiny nejdůležitějších automobilových výrobců a regulačních orgánů, v součinnosti s mezinárodními řídicími orgány v oblasti ITS. Toyota bude pokračovat s postupným a přírůstkovým zaváděním jednotlivých osvědčených technologií v rámci regulačních, zákonných a společenských struktur, přípustných v konkrétní zemi.

V USA je Toyota zapojena do konsorcia pro komunikaci vozidel VSC3 (Vehicle Safety Communications 3) v partnerství CAMP pro předcházení nehodám (Crash Avoidance Metrics Partnership), které zahrnuje osm automobilek věnujících se výzkumu a vývoji bezpečnostních systémů na podporu vozidel v rámci dopravní infrastruktury, stejně tak jako vozidel k testování těchto systémů. Předmětem společného výzkumu jsou prvky výbavy jako např. elektronická brzdová světla pro nouzové situace, varování před čelní kolizí, upozorňování na slepý úhel / při změně jízdního pruhu, varování při nevhodném předjíždění, pomocník při průjezdu křižovatkou a pomocník při odbočování vlevo. Výzkum a vývoj bude pokračovat v institutu TRiNA (Toyota Research Institute, North America) v michiganském Ann Arboru. Program TRiNA je zaměřen na výzkum, nicméně technická skupina automobilky Toyota v Japonsku se dále zaměřuje na možnosti vývoje budoucích produktů určených pro automobilový trh.

„Skutečnou přidanou hodnotou výzkumných projektů jako tento je posílení našeho zájmu v oblastech, které se ještě před několika lety zdály být nereálným snem a nyní se více přibližují každodenní realitě,“ uvedl Templin. „TMC a Lexus považují úplné vyloučení zranění a nehod se smrtelnými následky za nejvyšší metu, kterou si společnost usilující o mobilitu může stanovit.“

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru