Co se vám vybaví při vyslovení slova: „Brouk“? Některým dámám zcela jistě zvířátko, kterého se štítí, ale nám, kterým v krvi koluje benzín, se vybaví auto – THE BEETLE – Volkswagen Beetle přezdívaný jako Brouk – auto, jehož výroba neměla stát příliš a stejně tak prodejní cena měla být za hubičku. Auto, které mělo na kola postavit Německo, a s jehož vývojem dokonce pomáhal slavný Ferdinand Porsche. Tahle minulost už je dnes téměř zapomenuta a Volkswagen Typ 1, jak se původně jmenoval, je legenda.

První generace Brouka se vyráběla dlouhých 59 let (1938-2003) a je to nejdéle vyráběné auto na světe. S počtem téměř nepředstavitelných 21 529 464 vyrobených kusů nepřekonatelně a neotřesitelně drží prvenství.

 

Po velmi úspěšné první generaci spatřila světlo světa generace druhá. Ta už byla o hodně modernější a sdílela podvozkovou platformu s Golfem čtvrté generace. Volkswagen ji hrdě označil jako New Beetle. Nejen kvůli vzhledu (který cílil spíše na ženy), ale i kvůli nepříliš vhodně zvolené cenové politice, neměla druhá generace přílišný úspěch a byla spíše prodejním propadákem. Představena byla v roce 1998 a na trhu se v tichosti držela až do roku 2010. Schválně se přiznejte, kdo z vás ví, že si nový New Beetle mohl ještě před dvěma lety koupit?

A konečně se dostáváme ke generaci třetí, jež se začala letos prodávat také v ČR. Její tvary jsou více chlapácké, odkazují na první generaci a s notnou dávkou fantazie v ní můžete poznat tvary Porsche 911. Už to není jen o třech půlkruzích při pohledu z boku jako v případě druhé generace (přední blatník jeden, kabina druhý, zadní blatník třetí) poskládaných vedle sebe, ale dá se mluvit i o promyšleném designu.

Tohle auto rozhodně není pro lidi, kteří rádi splynou s davem a nechtějí o sobě dát příliš vědět. Tohle auto je pro exhibicionisty, kteří si pozornost ostatních lidí náležitě užívají. O tom jsme se přesvědčovali na vlastní kůži při každé jízdě. Ve městě se lidé na chodnících zastavovali a ukazovali si na nás. Na dálnici se spolujezdci otáčeli tak, že se divím tomu, jak se jejich tělo mohlo vrátit do původní zdravé pozice… A tím se vlastně dostáváme k nadpisu celého článku. Nejednou se nám stalo, že jsme auto zaparkovali a přišel k nám člověk, že by se rád podíval dovnitř a dal se s námi do řeči. Překvapivě velký úspěch měl Beetle také na srazu Skodahome.cz, na němž velmi úspěšně obíral o pozornost i většinu škodovek. Ať chcete nebo ne, auto prostě pozornost vzbuzuje.

Stejně tak, jak zaujme exteriér, tak vás chytne také interiér. Palubní deska s lakovanou čelní částí do barvy karoserie odkazuje na první generaci brouka, je však trochu nepraktická. Její hladký povrch by skoro mohl sloužit policistům při snímání otisků prstů, protože jakýkoliv dotek se na ní podepíše. Kromě palubní desky se lesklý povrch v barvě karoserie dostal také na všechna tři ramena sportovního volantu a část bezrámových dveří. Jak jsme si již u Volkswagenu zvykli, použité materiály v interiéru byly kvalitní, v autě (kromě řidičových dveří) nic nepovrzávalo a vše mělo své jasné – přehledné – místo.

Brouk je tedy fešák, ale jak jezdí? Pod kapotou jsme měli základní benzínový motor 1,2 TSI o výkonu 77kW/105 koní a se 175 Nm točivého momentu. Je to nejslabší motor v nabídce, ale to neznamená, že je špatný. Broukovi dovolí sprintovat z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy a ručička rychloměru se zastaví na 180 km/h. Údaje to nejsou sice nijak závratné, ale tenhle motor je ideální volbou pokud se pohybujete hlavně po městě. Pokud mu nebudete stát na krku a nebudete závodit od semaforu k semaforu, ale budete si jízdu po městě vychutnávat a pozorovat, jestli vás lidé pozorují, pak nabídne hodně příjemnou spotřebu. Ta se umí bez problémů přiblížit (nebo se dokonce dostat ještě níž) udávaným hodnotám výrobce! Hodnoty spotřeby paliva, které najdete v technickém průkaze jsou ve městě 7,6, mimo město 5,0 a v kombinovaném provozu se udává spotřeba 5,9 litru na 100 km. Realita je kolem 7.

Za volantem se budete cítit příjemně. Posaz je nízký a dobrý je také výhled do všech stran. Výjimkou je snad jen designové vnitřní zpětné zrcátko. Vypadá sice hodně dobře, ale moc toho v něm vidět není. Budete muset vzít za vděk těm vnějším, která výhled vzad svou velikostí dokáží (v rámci možností) vykompenzovat. Prostoru pro cestující nabídne Brouk vpředu dostatek, na zadních sedadlech to je, i díky designově tvarované karoserii, o trochu horší. Mých 180 cm už bylo na svažující se střechu přespříliš a musel bych na zadním sedadle sedět v předklonu. Otázkou je, kolik rodin si koupí takové auto? A těch pár kamarádů to po cestě na párty přežije. No, a z párty domů už jim to bude jedno… 😀

Překvapivě velkorysý je prostor pro zavazadla, který díky třídvéřovému provedení auta (a tedy výklopnému oknu) nabídne dobrý přístup. Jeho základní objem je 310 litrů a po sklopení sedadel (nenabídnou rovnou podlahu, zůstane schod) vzroste na 905 litrů. Na designové auto docela slušná hodnota, co myslíte?

Brouk nás za celou dobu hodně bavil. Užívali jsme si pozornosti okolí a pocitu jízdy v legendě. Jasně, Volkswagen Beetle má svoje mouchy, jako třeba tenký věnec volantu, nenatáčecí bixenony, světelné čidlo nebo bezpečnostní pásy, na které se nedá téměř dosáhnout (pomohla by třeba jednoduchá přezka na sedačce), ale my mu je asi rádi odpustíme. Třetí generaci navázala na tu první a dokázala se poučit z neúspěchu té druhé. Základní cena začíná na 379 900 Kč, což není vůbec špatné při pomyšlení na to, co vás s ním čeká za zážitky…. 🙂

Kompletní ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-