Test Subaru Outback 2.0D (Lineartronic)

Autor: Jan Karlík - 6. 9. 2015


Subaru Outback mělo vždy cenovku atakující automobily prémiového segmentu avšak zpracování interiéru a absence některých prvků výbavy mohlo vést zákazníky k závěru, že do tohoto segmentu nepatří. I přes převládající názor si však Outback našel nemalé procento klientů, kteří jsou věrní a v Outbacku vidí jeho pravé kvality. Nová generace je tu proto, aby ukrojila zase o něco větší kousek koláče potenciálních zákazníků. Jak se jí to daří jsme zjišťovali bok po boku verze 2.0D s automatickou bezestupňovou převodovkou Lineartronic.

Test Subaru Outback 2.0D Lineatronic

Na prvních oficiálních fotografiích to vypadalo, že se designéři při tvorbě nové verze až tak moc nepředřeli. Automobil působil dojmem ráznějšího faceliftu, než nové generace. Nicméně vůz se zbavuje většiny ostrých hran, design je uhlazenější, pro mé oko rozhodnější líbivější a hlavně nadčasový. Troufám si tvrdit, že zub času se u této konkrétní generace bude projevovat velice nenápadně. Podobnost s předchozí a vlastně i předchozími generacemi je ale i tak výrazná (co se týče změny rozměrů, nová generace je oproti té předchozí o 20 mm širší a o 25 mm delší), a to je jedině dobře. Ostatně klientela si to také přeje. Když už jsme u těch rozdílů, nová generace má o výrazných 67 % pevnější karoserii a nabízí také o 3,2 % lepší aerodynamické vlastnosti. To vše spolu se snahou o odstranění vibrací a hluku v interiéru (který se podařilo celkově snížit o 12 %) a přepracovaným předním a zadním zavěšením vede k lepšímu komfortu na silnici a kultivovanějšímu jízdnímu projevu. První krůček k prémiovém segmentu.

S dalším a tentokrát rovnou mílovým krokem se setkáváme téměř ihned jakmile otevřeme řidičovy dveře. Marně byste hledali tvrdé a nevzhledné plasty a nebo nelogicky rozházené displeje palubních počítačů. Téměř na všech částech interiéru, kde by mohl skončit kritický pohled vašich očí a nebo by se jich nějaká část vašeho těla dotýkala, jsou hodnotné a měkčené plasty. O první místo z hlediska největšího vylepšení se nové materiály perou s novým palubním systémem StarLink, který jsme měli možnost vyzkoušet už ve faceliftovaném Foresteru. I tady převládá nadšení, které dostává korunu v podobě redukce počtu displejů. V novém Outbacku tak nemusíte řešit tři různé displeje zobrazující hodnoty, většinu informací vám ukáže zmíněný centrální displej palubního systému, jízdní data a nastavení systému EyeSight zase přehledný a velký barevný displej mezi budíky.

S novým Outbackem přichází revoluce v nabídce automobilky – přednárazový systém, hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat. Všechny zmíněné asistenty zahrnuje systém EyeSight, který je součástí standardní výbavy. Subaru na něm pracuje velmi dlouho (25 let), ostatně evropská verze je už jeho třetí generací. Systém používá dvojici kamer a detekuje překážky až do vzdálenosti 110 metrů. Bez větších prodlev prozradím, že „řidičovy druhé oči“, jak Subaru rádo tento systém prezentuje, se suverénně řadí mezi to nejlepší na trhu. Výborný je adaptivní tempomat, který v plynulosti brzdění a zároveň rozjíždění nemá konkurenci. Kamery reagují rychleji a lépe, než běžně používané radary. Systém je také schopný vás upozornit na fakt, že automobil před vámi se rozjel, pro případ, že byste se v koloně zapomněli. Jako spolehlivý a přesný se projevil také systém hlídání v pruzích. Pouze hlídání mrtvého úhlu je možná trochu přecitlivělé. Subaru také správně uvádí, že se jedná o podporu řízení, rozhodně vás nenabádá, abyste se na EyeSight spoléhali ve všech situacích. Nicméně v reálném provozu se projevil na výbornou a na poli elektrických pomocníků ho to řadím na přední příčky.

Test Subaru Outback 2.0D Lineatronic (3)

Dvojice předních sedadel nabídne poměrně rozsáhlé možnosti nastavení a spolu s příjemným interiérem přidávají další plusové body do kategorie komfortu na palubě. Sedadla jsou měkčího ražení, ale ani po delší cestě k nim nemám výtku. Problém může nastat na zadních sedadlech. Ten však nemá nic společného s prostorností, ale s faktem, že sedáky jsou poměrně krátké. Vzhledem k panujícím vysokým teplotám v průběhu testu jsem se zadní řady zaslechl také větu: „Pusť nám sem trochu vzduchu.“ Načež následovalo nemilé zjištění, že průduchy ventilačního systému pro zadní sedadla jsou k dispozici pouze u nejvyšší výbavy. Za cenu přesahující jeden milion korun zde Outback zase nějaké body ztrácí. Podobnou zkušenost získávám také při první noční jízdě. Zpětné zrcátka nejsou samostmívací a jediná možnost omezení oslnění je „po staru“, páčkou na zadní straně zrcátka si ho musíte překlopit. To však nic nemění na faktu, že interiér poslední generace Outbacku je velice příjemným a nadmíru prostorným místem.

Vzhledem k lehkému nárůstu velikosti se dá očekávat také solidní zavazadlový prostor. Ten má objem 512 litrů a při sklopení zadních sedadel dokonce litrů 1 848. Má praktický tvar a je i dobře využitelný. Navíc opěradla zadních sedadel se sklápí do roviny páčkou ze zavazadelníku a roletku lze uložit do prostoru pod podlahou kufru. Nicméně i tady se zastavíme a to skoro doslova. Viníkem je totiž extrémně pomalé elektrické otevírání pátých dveří, které nám také vadilo u již zmiňovaného Foresteru.

Pomalu ale jistě se dostávám k tomu, o co stejně vždy u značky se souhvězdím ve znaku šlo nejvíce. A začneme osazením motorového prostoru. Aktuální nabídka motorů zrovna neoplývá rozličností. Vzhledem k přísným evropským emisním limitům se pod kapotou nacházejí pouze dvě jednotky – jedna zážehová a druhá vznětová. Benzínový motor 2.5i teď necháme stranou a vrátíme se k němu v plnohodnotném testu za pár týdnů. Tím druhým je dobře známý naftovým dvoulitr. Ten je možné nakonfigurovat jak s manuálem, tak s prodejně úspěšnějším bezestupňovým automatem Lineatronic.

Test Subaru Outback 2.0D Lineatronic (4)

Byť na papíře vypadá naftový boxer stále stejně – maximální výkon 110 kW/150 koní a vrchol točivého momentu na hodnotě 350 Nm, Subaru tvrdí, že 90 % dílů bylo přepracováno. A jak možná správně tušíte, za tím vším stojí ekologie a plnění emisní normy Euro6. Toho se inženýrům podařilo dosáhnout i bez vstřikování močoviny. Změny se dotkly bloku motoru, vstřikování, snížil se kompresní poměr (ze 16,0 na 15,2:1), přibyla nízkotlaká recirkulace výfukových plynů a nová generace filtru pevných částic. A opět můžeme začít psát děkovné dopisy do Bruselu, kvůli emisním limitům totiž modifikovaná jednotka působí o něco méně agilněji, než její předchůdce. Za pocitově horší dynamiku může ale také nárůst v hmotnosti, oproti hmotnosti je totiž nová verze (podle výbavy) o cca 80 kg těžší.

Nicméně rozhodně to není důvod, proč dieselový Outback zavrhovat. Vzhledem k celkovému naladění vozu, které je převážně komfortní, vás nebude podvědomí tolik nutkat k rychlé jízdě. Navíc do zhruba 80 km/h je Outback příjemně svižný, nad 100 km/h už začíná trochu uvadat a zrychlování z těchto rychlostí už chvíli potrvá.

Jak jsme již naznačili, velké změny se děly také na podvozku. A vesměs se všechny hlásí zase k tomu komfortu. Auto je příjemné měkké, filtrování nerovností je vzhledem k poměrně vysokým pneumatikám na 17“ kolech naprostou samozřejmostí a to vše navíc funguje i v zatáčkách. Rozhodně nečekejte vlastnosti poloprázdné cisterny. Outback se sveřepě drží stopy a dlouhou dobu zůstává neutrální. Mechanické přilnavosti má podvozek opravdu mnoho, problémem mohou být pneumatiky, které mají také odvádět svůj díl práce v terénu a vzhledem ke členitému a vysokému dezénu se pak při troše sportování do zatáček začnou ozývat dříve, než byste čekali.

Test Subaru Outback 2.0D Lineatronic (2)

Pochválit mohu také chování bezestupňové převodovky Lineatronic. Ve většině případů budete nejvíce spokojeni, pokud to zkrátka necháte na ní. Jakmile chcete volit z virtuálních stupňů sami, nejjednodušší je možnost využít pádla pod volantem. V praxi se hodí zejména v případě předjíždění. Po maximálním stlačení plynového pedálu vyžene převodovka motor až ke 4 000 ot./min, vzhledem k naftovému agregátu se však jevilo jako ideální chvíli po této hodnotě odřadit pomocí pádla na vyšší „rychlostní stupeň“.

Vynechat povrchy se sníženou trakcí by byl s tímto vozem hřích. Subaru vyrábí auta, u kterých se upřímně zasmějete jakmile vykouknete z okna a zjistíte, že prší, nebo třeba rovnou „padají trakaře“. Přesně tohle štěstí jsem měl a rovnou celý týden v kuse. Značně podmáčený povrch však Outback nezastavil, co víc, nemohl jsem se zbavit pocitu, že se mi vysmívá, jestli jsem tohle jako terén myslel vážně. Co mi strach dovolil zkusit vyjet, Outback s chutí zvládl.

Zajímavým faktorem se u tohoto modelu stává spotřeba. A nejde nutně o to, že by byla extrémně vysoká. Problémem je její veliká proměnlivost a závislost na jízdních režimu a stylu jízdy. Naftový Outback vám bude dělat radost na dálnici, kde není sebemenší problém jezdit do 6 litrů na 100 km. Nicméně jakmile sjedete na okresky a do cesty se vám připlete nějaký ten kopec, spotřeba jde až k deseti litrům. A to nemluvím o svižné jízdě, ale běžném přesunu s dodržováním dopravních předpisů. Jakýkoliv pokus i rychlejší svezení nebo výlet do terénu jde lehce přes 10l/100 km.

Test Subaru Outback 2.0D Lineatronic (1)

Nové Subaru Outback na první pohled může působit jako evoluce, ale věřte, že z pohledu technologií a přiblížení se k prémiovému segmentu, kam by rozhodně mělo patřit, se jedná o pořádnou revoluci. Testovaný vůz byl ve střední výbavě Comfort Navi, která v kombinaci s tímto motorem a převodovkou vyjde na 1 079 000 Kč. K této ceně ještě připočítejte rozumných 12 000 za perleťový lak karoserie.

Outback je pohodlným a naprosto ideálním společníkem na dlouhé cesty, který vám vyrazí dech jakmile ho vezmete mimo silnice. Pokud mu odpustíte absenci některých prvků výbavy a slabší vznětovou jednotku, budete nadšeni.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Outback
Motor:,čtyřválec
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,110 kW/150 koní v 3 600 ot./min
Točivý moment:,350 Nm v 1 600 – 2 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,192 km/h
Převodovka:,bezestupňová Lineatronic
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.5 / 5.3 / 6.1
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4 815 mm
Šířka:,1 840 mm
Výška:,1 605 mm
Rozvor:,2 745 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 676 kg
Objem zavazadlového prostoru:,512 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru