Test Subaru Forester: Naftový boxer nás vyzval do ringu

Autor: Pavel Srp - 17. 5. 2012


Subaru Forester jsme v redakčním testu měli poměrně nedávno s benzínovým dvoulitrem. Tentokrát nás ale do ringu vyzval boxer s naftou pod kapotou. A jak náš souboj dopadl, čtěte v našem testu!

Subaru Forester je auto, které nepodlehlo módním trendům. Zachovává si svou praktickou karoserii bez jakýchkoliv módních výstřelků v podobě mnoha zbytečných linií, akčně tvarovaných světlometů nebo karoserie připomínající kupé. Jeho tvary jsou „pravidelné“, ale přesto nejsou fádní ani nudné. Základem auta je pětidvéřová karoserie, která nabídne dostatek místa jak pro posádku, tak i pro zavazadla (450/1 600 litrů).

Posádka si bude užívat příjemně vyšší posez a tím pádem větší rozhled. Sedadla jsou příjemně tvrdá, vzhledem k určení auta nabízejí dostatečné boční vedení a jsou vyhřívaná. Ovladače vyhřívání jsou však umístěny celkem nešikovně. Najít je můžeme na středovém tunelu až za ruční brzdou, takže jejich ovládání bude zejména pro spolujezdce nepříliš praktické. Když už jsme u těch nedostatků, hodně nám chyběla funkce trojbliku při změně jízdního pruhu.

Naftovou verzi od té benzínové poznáte na první pohled podle nasávacího otvoru v kapotě. Otvor vypadá celkem působivě, ale je poměrně nepraktický v horším počasí. Všechny nečistoty odlétající od aut před vámi se do motoru nasají, takže se brzy a hodně špiní. Dalším poznávacím znakem je malý nápis na zádi hrdě nesoucí slovní spojení BOXER DIESEL.

To nám napoví, že Subaru se svého boxeru nevzdalo ani při vývoji naftového motoru. Jde o turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec, který nabídne výkon 108 kW/147 koní a točivý moment 350 Nm. S tím dokáže Forester zrychlit z 0 na 100 km/h za 10,4 sekundy a zastaví se na 186 km/h. To nejsou vůbec špatné hodnoty a v praxi se Forester dokáže celkem svižně pohybovat nejen po dálnici, ale také po okreskách. Oproti benzínové verzi má naftová také jednu nevýhodu. Nehodí se do těžšího terénu, protože nenabídne redukční převodovku. Polní cesty s naftovým Foresterem ale nebudou vůbec žádný problém. Standardem je stálý pohon všech kol a vysoká světlá výška (215 mm).

Na silnici se auto chová poslušně. Díky nastavení podvozku tlumí příkladně všechny rázy nebo jiné nástrahy v podobě pastí na mamuty, které na českých silnicích rozhodně nejsou výjimkou. Plusem je, že se při tom z podvozku neozývají žádné nepříjemné rány. Oceňujeme, že si Forester jde stále svou vlastní cestou a, stejně jako u vzhledu, se nenechala svést cestou mnoha jiných SUV, která vás podrží v rychlých zatáčkách, ale nerovnosti a (třeba jen) polní cesty projet neumí.

Motor je v automobilovém světě opravdovou raritou. Dva a dva válce vodorovně proti sobě a přímé vstřikování paliva common-rail. To řidiči nabídne nečekanou kultivovanost na volnoběh, ale také při jízdě. Výkon i točivý moment mají příjemný průběh a v celém spektru otáček nabízí dostatečný zátah. Nepřekvapí vás ani nepříjemný turboefekt, který můžeme znát z některých konkurenčních motorů. A pokud máte všechna okna zavřená, neproniká do interiéru zvuk motoru téměř vůbec.

Motor je spojen se šestipňovou přímo řazenou převodovkou. Její kulisa a celkově řazení se nám zdálo více povedené než v benzínové verzi. Rychlosti se nám na svá místa dařilo řadit o poznání jednodušeji. Vyšší sílu bylo však potřeba vyvinout na sešlápnutí spojky. Jednotlivé převodové stupně se nám zdály optimálně rozložené a na dálnici auto na šestý rychlostní stupeň točil motor při předpisové rychlosti méně než 3 000 otáček, navíc se spotřebou kolem 7 litrů. A spotřeba byla právě příjemným překvapením. V „papírech“ se udávají hodnoty 7,2/5,3/6,0 litrů/100 km. Pokud s autem pojedete po městě s opravdu lehkou nohou, není problém dosáhnout oficiální spotřeby. Kombinovaná spotřeba po našem testu skončila nepatrně vyšší.

Subaru Forester 2,0 TD pořídíte v nejnižší výbavě ACTIVE za nezanedbatelných 759 000 Kč. V naší výbavě COMFORT si musíte připravit o 30 000 Kč více. Za částku 789 000 Kč ale dostanete hodně výbavy, která zahrnuje například: 6x airbag, ABS + ESP, elektrická okna + zrcátka, couvací kameru (ale ne parkovací senzory), (jen a v parabole) xenonové světlomety, vyhřívaná přední sedadla, automatickou klimatizaci, a mnoho dalšího.

Co říci závěrem? Subaru Forester je auto spíše pro pány, kteří příliš nepodléhají módním trendům v podobě SUV ostatních automobilek, a kteří rádi vyjedou na delší výlet do přírody. S naftovým motorem budete trochu limitovaní absencí redukce, ale na lesní mýtinu nebo louku pozorovat srnky vyjedete naprosto bez problémů.

-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru