Renault Mégane je na trhu s osobními auty již pěknou řádku let a dnes ho automobilka nabízí již v třetí generaci, která je na trhu od konce roku 2008. Auto patří do kategorie nižší střední třídy, a je tak přímým konkurentem například Škody Octavia, SEATu Leon nebo novinek v podobě Kia Cee´d nebo Hyundai i30. Má ale proti takovým soupeřům a zejména proti novinkám z Asie šanci?

Námi testovaný model byl v nejvyšší výbavě BOSE Edition. Již podle názvu je jasné, že prim v této výbavě hraje požitek z poslechu hudby. Renault do Méganu nainstaloval kvalitní audiosystém BOSE, který sestává z 8 reproduktorů a vestavěného subwooferu. Výbava BOSE Edition se může pochlubit také změnami designu. Z venku tuhle výbavu poznáte podle zpětných zrcátek v černém laku a 17″ litých kol s diamantovým efektem Black Sar.

 

Karoserie v kombinaci bílé a černé autu opravdu hodně slušela – speciálně při pohledu ve zpětném zrcátku… 🙂 Drobné mínusové body si design auta zaslouží snad jen za příliš usedlou zadní část, která se ke sportovnějšímu pojetí zbytku příliš nehodí. Jako celek nemělo čisté auto chybu, ovšem na bílém laku je vidět jakákoliv nečistota a černá kola přiznají veškerý prach od brzd. „Špindírům“ doporučujeme zvolit jinou barevnou kombinaci. 🙂

Za povedeným designem exteriéru nezaostává ani interiér. Palubní deska je jednoduchá a přehledná. Při jejím ovládání vás nečekají žádná překvapení a vše je tam, kde byste to čekali. Je potřeba si zvyknout jen na ovládání navigačního systému. Navigace totiž nemá dotykový displej a ovládá se združeným ovladačem pomocí tlačítek a otočného joysticku na středovém tunelu před loketní opěrkou. Navigační systém, mimochodem do Renaultu ho dodává TomTom, tak může ovládat jak řidič, tak i spolujezdec.

Sedadla jsou příjemně trvdá a nabídnou slušné boční vedení a atmosféru dotvoří prémiový audiosystém Bose, jehož zvuk je křišťálově čistý. Pokud v autě bydlíte, připravte se na to, že budete mít probůémy s odložením předmětů. Ještě větší problém budete mít s nápoji v kelímku. Nejen, že si odložíte pouze jediný kelímek, ale jeho velikost nesmí být větší než ty, jež dávají automaty na kafe. Kelímek z fast foodu vám bude muset držet někdo z posádky.

S Méganem se nemusíte bát ani toho, že byste dostali pokutu za rychlost. Tedy v případě, že s vámi bude jezdit manželka. Rychloměr je digitální a jeho čísla dosahují velikosti téměř deseti centimetrů a jsou dobře viditelná nejen od řidiče, ale z jakéhokoliv místa v autě… 🙂 Pohonná jednotka pod kapotou z vás nicméně piráta silnic neudělá ani tak. Žádný sportovec to není.

Pohonné ústrojí zajišťuje novinka v podobě turbem přeplňované benzínové „dvanáctistovky“ Energy 1,2 TCe 115, což je nejsilnější motor v nabídce pětidveřového Meganu. Nový motor řidiči nabídne 85 kW/ 115 koní a točivý moment 190 Nm. Mohlo by se zdát, že to nejsou údaje nijak špatné, ale v praxi Renault svou dynamikou příliš neoslní. Výrobcem udávané hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h jsou 10,9 sekundy a pokud budete zrychlovat i dále, zastaví se ručička na hodnotě 190 km/h. Trochu nás ve srovnání s dynamikou zklamala spotřeba paliva. Jde o přeplňovaný motor, takže se spotřeba odvíjí od razantnosti sešlapování plynového pedálu, ale prolomit sedmilitrovou hranici se nám v případě kombinované spotřeby na konci testu nepodařilo. S Hyundai i30 kombi s téměř srovnatelnou atmosférickou „jednašestkou“ jsme jezdili v průměru skoro o litr benzínu na 100 km méně. Renault v propagačních materiálech uvádí hodnoty 6,4 (město)/4,6 (mimo město)/5,3 (kombinovaná) litrů na 100 kilometrů.

Lehké rozčarování z motoru dokončil posilovač řízení. V dnešní době, kdy automobilky místo klasických „starých kapalinových“ posilovačů řízení používají elektroniku, toho řidič o předních kolech mnoho neví. V případě Renaultu Mégane to byl však extrém. Ve městě si sice budete užívat pohodlné zatáčení malíčkem, ale jakmile vyjedete na krásnou klikatou okresku, informace přenášené od předních kol do volantu jsou takřka nulové – například vůbec nevíte, jak a kam jsou natočena přední kola, takže musíte odhadovat.

Co říci závěrem? Renault Mégane jakkoli se to z našeho popisu může zdát, není vůbec špatné auto. Naopak, i když má motor a posilovač řízení výše popisované nedostatky, působí auto jak celek poměrně příjemně. Při rozhodování o jeho koupi je však potřeba počítat s tím, že za volantem si mnoho zábavy neužijete. Hodí se spíše pro člověka klidnějšího, který si bude namísto pouličního závodění užívat klidné jízdy a kochat se krajinou. Cenová politika Renaultu je nastavena tak, že zákazníkovi z účtu příliš finančních prostředků (ve srovnání s některými konkurenty) neodčerpá. Základní cena pětidveřového modelu Mégane je 249 000 Kč, za naše bohatě vybavené testované auto byste zaplatili základních 354 900 Kč – podle aktuálního akčního ceníku.

 Kompletní ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-