Test-Kia-Sportage-20-CRDi-136-kW-4x4-AT

Test Kia Sportage 2.0 CRDi 136 kW 4×4 (AT)

Autor: Pavel Srp - 12. 5. 2016


Čtvrtá generace SUV Kia Sportage přišla na trh s revolučním designem, který se zcela vymyká tomu, co z modelů této korejské automobilky známe. Co na to zákazníci? Nebude odvážný design „kamenem úrazu“ prodejních čísel? Novou generaci oblíbeného SUV jsme vyzkoušeli v redakčním testu, do něhož dorazila s nejsilnějším naftovým motorem 2.0 CRDi 136 kW a s automatickou šestistupňovou převodovkou.

 

Design je samozřejmě věcí čistě subjektivní, ale v rámci celého týdenního testování rozdělovala nová Kia Sportage lidi na dva tábory. Některým se líbila, druhým naopak ne. Chladného ale její design nenechal vůbec nikoho. Může za to zejména přední část, jíž dominuje maska chladiče po vzoru vozů Aston Martin a teprve nad ní umístěná přední světla. Předek tak vypadá docela „baculatě“. Ani zadní část není řešena zcela „tradičně“, na to jsme však z minulé generace zvyklí. Pokud byste design chtěli ještě „okořenit“, můžete si Sportage – podobně jako Cee´d – objednat se sportovním paketem GT Line.

Test-Kia-Sportage-20-CRDi-136-kW-4x4-AT-p1

Rozměry jsou mezigeneračně podobné, liší se jen o centimetry. Nová generace je o čtyři centimetry delší a má o tři centimetry delší rozvor, šířka i výška jsou beze změny. I díky tomu se do interiéru vcelku bez problémů vejde pětice cestujících a nebudou mít problém ujet i delší cestu. Opěradla zadních sedadel navíc mají nastavitelný sklon. Vcelku objemný a prakticky tvarovaný je i zavazadelník. Jeho objem je v základním uspořádání (s rezervním kolem) 491 litrů, sklopením opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na 1 480 litrů (respektive 503 / 1 492 litrů bez rezervního kola). Interiér nenabízí žádné výstřelky. Pracoviště řidiče je přehledné, ovladače jsou umístěny intuitivně a najít si příjemný posez za volantem není problém.

Pod kapotou jsme měli nejsilnější motor z nabídky. Dvoulitrový naftový čtyřválec je přeplňovaný turbodmychadlem,  nabízí výkon 136 kW/185 koní a točivý moment 400 Nm. To jsou prakticky hodnoty, které jiné automobilky nabízejí dokonce s dvojitým přeplňováním… Dynamické hodnoty jsou však spíše průměrné, zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 9,5 sekundy a maximální rychlost je 201 km/h. Pružné zrychlení by také mohlo být lepší.

Test-Kia-Sportage-20-CRDi-136-kW-4x4-AT-p2

Motor může být spojen buď s manuální šestistupňovou nebo s automatickou šestistupňovou převodovkou. Pro testovanou motorizace je standardem pohon všech kol. V našem případě sílu motoru na kola posílala automatická převodovka s hydrodynamickým měničem. Ačkoliv má Kia v nabídce také novou dvouspojkovou převodovku DCT, Sportage ji může mít pouze k novému benzínovému motoru 1.6 T-GDI. Použitá převodovka si i tak zaslouží slova chvály. Motor drží v optimálních otáčkách, řadí intuitivně a v případě prudšího sešlápnutí plynového pedálu ochotně podřazuje.

Nižší otáčky a vcelku vysoký točivý moment motoru, to jsou věci, které by se měly příznivě podepsat na spotřebě paliva. Automobilka slibuje v kombinovaném režimu spotřebu 6,3 l na 100 ujetých kilometrů, palubní počítač nám však na konci testovacího týdne po šesti stovkách ujetých kilometrů ukázal hodnoty o necelého půl druhého litru vyšší. Zajímavostí je také absence systému stop-start u všech motorizací, což je výhradně specialita českého trhu.

Pohon všech kol v tomto případě zajišťuje systém od společnosti Magna. Jde vlastně o totéž řešení, které používala také minulá generace. Pohon všech kol se aktivuje buď automaticky v případě potřeby a nebo je možné ho aktivovat „manuálně“ stiskem tlačítka za řadící pákou na středovém tunelu. Běžně pohání auto přední kola, pokud je potřeba přiřadit i zadní nápravu, děje se tak pomocí mezinápravové spojky. Nová generace si ale samozřejmě vyžádala nový software, který nyní umí vektorovat sílu a v případě potřeby také jednotlivá kola přibrzďovat. Pohon všech kol se ale automaticky odpojí po překročení rychlosti 40 km/h, důvodem je ochrana spojky před přehřátím.

Test-Kia-Sportage-20-CRDi-136-kW-4x4-AT-p3

I když testované auto obouvalo velké 19″ disky, dal by se podvozek označit jako pohodlný. Do kabiny přenesl jen ty větší nerovnosti, ty menší umně eliminoval. Ačkoliv je nastaven spíše pohodlně, není problém vydat se i na okresní silnice. Tam ale budete s největší pravděpodobností zklamaní z posilovače řízení, jehož účinek je poměrně velký a cit naopak skoro žádný. Můžete namítnout, že lze aktivovat sportovní režim (jenž nejen utlumí účinek posilovače řízení, ale také přiostří reakce na plynový pedál), ale ten citu příliš nepomůže.

Kia Sportage je ve svém nejnovějším vydání velmi povedeným autem, které sice příliš nenadchne pravověrné řidiče, běžní uživatelé ale budou spokojení. Příjemný podvozek, poměrně tichý a kultivovaný motor a prostorný interiér je to, co od podobného auta chce každý zákazník. Potěší také vyšší posez a dobrý rozhled.

Kia nabízí své menší SUV za poměrně lákavé peníze. Základní cena je akčních 459 980 Kč za verzi Active s benzínovým nepřeplňovaným motorem 1.6 GDi 97 kW s pohonem předních kol. I tato výbava však nabízí dostatečnou výbavu, v níž dostanete 16″ litá kola, klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio s CD/MP3 a další prvky. Chybět by z těch důležitějších věcí snad mohly jen parkovací senzory. Testované provedení DeLuxe s nejsilnějším naftovým motorem vyjde minimálně na akčních 839 980 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Sportage
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,136 kW/185 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.5 s
Maximální rychlost:,201 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.9 / 5.3 / 6.3
Emise CO2:,166 g/km
Objem nádrže:,62 litrů
Délka:,4 480 mm
Šířka:,1 855 mm
Výška:,1 635 mm
Rozvor:,2 670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 690 – 1 859 kg
Objem zavazadlového prostoru:,491 / 1 480 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru