kia-optima-test-03

Test Kia Optima: O pár světelných let dále… (2012)

Autor: Pavel Srp - 17. 4. 2012


Kia v posledních několika letech v Evropě zcela obměnila vozový park a zatopila tím pod kotlem již zaběhlým automobilkám a koncernům. A v modelové ofenzívě stále pokračuje. Zatím nejnovějším přírůstkem je zástupce střední třídy, sedan Kia Optima. A už za pár týdnů bude pokračovat novým Cee’dem.

Kia Optima má za úkol ukousnout kus z koláče na trhu soupeřům jakými jsou třeba Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Suzuki Kizashi, Opel Insignia, Hyundai i40 a podobně. Na první pohled na to vzhledem, cenou i nabízenými výbavami rozhodně má. Ale co pocit za volantem a samotná jízda? Pojďme na to pěkně popořadě…

Už při prvním pohledu na auto je jasné, že designéři se „neflákali“ a dali si záležet. Přední části dominuje typická maska chladiče s úzkými světlomety táhnoucími se až daleko do blatníků. Za zmínku stojí také horní hrana předního okna, která kopíruje linii masky. Z bočního pohledu je pak jasně patrná elegantní linie střechy, kterou dotváří široký C-sloupek. Z mého čistě subjektivního pocitu by si možná auto zasloužilo větší kola. My jsme měli 17″ disky, které sice pomohly zachovat příjemný komfort, ovšem při bočním pohledu by Optima o palec (nebo dva) větší disky snesla. Zadní část auta se nese v nastaveném elegantním duchu. Nezvykem by pro někoho mohla být ozdobná koncovka výfuku vyvedená na pravé straně.

Interiér se nese na stejně elegantní vlně. Použité materiály, ergonomie nebo podsvícení budíků je prvotřídní. Elektricky nastavitelné sedačky nabízejí příjemný posez a v zatáčkách tělo dobře podrží díky celkem slušnému bočnímu vedení. Sedadlo řidiče nabízí možnost elektického seřízení v mnoha směrech. Od střední výbavy Comfort jsou sedadla standardně čalouněna kůží, stejně jako dveřní výplně či některé části palubní desky. Barevný displej palubního počítače nabídne mnoho údajů a jeho zobrazení je dobře čitelné.

Posádka v autě nedostatkem místa trpět nebude. Dostatek prostoru je pro cestující vpředu i vzadu, kterým by mohla vadit jen malá mezera mezi podlahou a předními sedadly. Bát se nebudete muset ani při balení na rodinnou dovolenou. Kufr je dobře přístupným rozměrným víkem zavazadelníku a nabízí velmi slušných 505 litrů prostoru. Pokud budete převážet delší předměty, potěší vás možnost sklopení opěradel zadních sedadel přímo z kufru, ale zklame vás otvor, který se před vámi objeví. Dlouhé ano, ale rozměrné ne.

Pod kapotou nám bije naftové srdce o objemu 1,7 litru, které nabízí výkon 100 kW (136 koní) a 325 Nm točivého momentu. Motor je spřažen s manuální šestistupňovou převodovkou. Na papíře to nejsou nijak závratné hodnoty, ale v praxi na silnici bohatě stačí. Je jen potřeba počítat s výrazným turboefektem. Ten se projevuje zejména při zařazeném druhém a třetím rychlostním stupni. Motor je kultivovaný a dá o sobě vědět jen při razantním přidání plynu. V ostatních případech si pod kapotou jen tiše a nerušivě bručí. Celkové odhlučnění auta je příkladné.

Za volantem si své řidičské dovednosti náležitě užijete. Motor po překonání již zmíněného turboefektu pěkně zatáhne a táhne až do vysokých otáček. Pohyby volantem následuje celé auto poslušně a díky příjemně tvrdému podvozku zatáčkou projede ve vámi zvolené stopě s minimálním náklonem. Brzdy byly naladěny spíše ostřeji, ale dobře se dávkovaly, takže řidičské zážitky jsou zaručeny. Nesmíte zapomenout, že nejde o sportovní auto, pouze vám dovolí dynamičtější svezení a podrží vás v zatáčkách.

Auto mě velmi mile překvapilo a rozhodně si s ním neuděláte ostudu. Samozřejmě, že není ideální a pár věcí nám vadilo. Parkovací asistenty jsou stále aktivní a když zastavíte na semaforech moc blízko za autem nebo jiné auto za vámi, ozve se pípání a na displeji se aktivní asistenty zobrazí graficky. Dají se naštěstí deaktivovat tlačítkem, ale opětovná aktivace probíhá také tlačítkem. Samy se nezapnou. Trochu nám vadilo řazení zpátečky. Pojistný kroužek byl schovaný až pod manžetou. Naskýtá se otázka, jak dlouho manžeta vydrží bez poškození než se začne ničit. A poslední věcí je použití tónu klaksonu, který se hodí tak maximálně do nejmenšího Picanta, ale rozhodně ne do manažerské limuzíny…

Kia Optima se nabízí ve třech úrovních výbavy, a protože se jedná o asijskou automobilku, příplatkové výbavy v cenících moc nenajdete. Naše auto bylo ve střední výbavě, ale jak je vidět z fotek, už ta nabízí velmi obsáhlou výbavu. Prostřední výbava Comfort s naftovým motorem 1,7 CRDi začíná na částce 659 980 Kč a zahrnuje mimo jiné: ABS + ESP, 6x airbag, tlumená i dálková světla halogenová v čočkách, 17″ kola, centrální zamykání s DO, Bluetooth handsfree, sedadla v kombinací kůže/látka, vyhřívaná přední sedadla (řidičovo i ventilované), samočinný asistent podélného parkování + parkovací čidla vpředu i vzadu, elektrická okna + zrcátka, a mnoho dalšího. Připlatit si můžete například za automatickou převodovku, speciální laky karoserie, navigaci či střešní okno.

Celkové resumé je takové, že jde o velmi povedené auto po stránce (vnejšího i vnitřního) designu, řidičských zážitků, které poskytne pohodlí a hromadu výbavy za velmi přijatelnou cenu. Držíme nové Optimě palce, aby nahradila nepříliš úspěšné modely Magentis, které za sebou zanechala o pár světelných let…

Za zapůjčení vozidla bychom rádi poděkovali společnosti Emil Frey ČR (www.emilfrey.cz).

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru