Test BMW X5 xDrive 25d

Autor: Pavel Srp - 26. 6. 2014


BMW X5 je jedním ze zakladatelů kategorie SUV, respektive SAV (Sports Activity Vehicle), jak ji nazývá sama automobilka. První generace na trh přišla už v roce 1999, o 7 let později ji nahradila generace druhá a koncem minulého roku už generace třetí. Podívali jsme se jí na zoubek v redakčním testu.

Třetí generace si bere to nejlepší z druhé a dále ji rozvíjí. Rozměry jsou velmi podobné, stejně jako důraz na skvělé jízdní vlastnosti zejména na silnici a kvalitu zpracování. Asi největší novinkou nové generace je základní čtyřválcový naftový motor s pohonem pouze zadní nápravy BMW X5 sDrive25d. Díky tomu spadla základní cena na 1,4 milionu Kč. My jsme si k testu převzali o 70 tis Kč dražší xDrive25d, tedy X5 s tím samým čtyřválcovým motorem pod kapotou, ale s pohonem všech kol.

test-bmw-x5-25d-xdrive-M-paket-p1

Prvotní mírné rozladění z toho, že se BMW i u velkých SUV vydalo cestou downsizingu a pod kapotu namontovalo dvoulitrový čtyřválec, se však brzy rozplynulo. Už papírové hodnoty prozrazují, že se není čeho bát. Díky dvojitému přeplňování TwinPower turbo má motor výkon 160 kW/218 koní a točivý moment 450 Nm. Jenže na druhou stranu hmotnost je nezanedbatelných 2,1 tuny. Jak se s tím 25d popere?

Motor nemá problém zrychlovat z nejnižších otáček, dokonce mu to jde pocitově lépe než v těch vyšších. Může za to již zmíněný vysoký točivý moment, který je k dispozici už od 1500 ot. za minutu. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne auto během 8,2 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 220 km/h. S motorem skvěle spolupracuje osmistupňová automatická převodovka. Rychlostní stupně řadí hladce a intuitivně, ale ve sportovním režimu dokáže být pořádně drsná. Pro ty, kteří by si přece jen chtěli řadit sami, je tu možnost manuálního režimu, ale klasická manuální převodovka v nabídce není. Vlastně k tomu ani není důvod.

test-bmw-x5-25d-xdrive-M-paket-p3

Ale nebude typický zvuk čtyřválcového naftového motoru rušit posádku při jízdě? Přece jen je BMW X5 prémiovým automobilem, kam se klidnější projev řadového šestiválce hodí lépe. Hned první nastartování však ukázalo, že automobilka odvedla skvělou práci zejména na odhlučnění interiéru. Se zavřením dveří je uvnitř klid, zvuk motoru sem téměř neproniká a zaslechnout ho lze jen při vyšších otáčkách. A nebo s otevřeným oknem…

BMW dokázalo s X5 divy. I když jde o hodně velké auto, jízda s ním je neskutečně lehká. Zrychlování i brzdění jde špičkou nohy a zatáčet můžete klidně malíčkem, přesto nemáte pocit, že byste auto neměli pod kontrolou a nebo necítili, co se s ním děje. Navíc – zejména díky příplatkovému adaptivnímu M podvozku – se X5 v zatáčkách takřka nenaklání a ještě dokáže svoji hmotnost šikovně maskovat, tedy kromě brzdění. Po okreskách se s ní dá jet svižně. Dlouhou dobu se X5 chová neutrálně, až když do zatáčky vjedete moc rychle, poroučí se po tečně ven.

I když jde o nejsportovněji laděný podvozek z nabídky, i tak umí z iXka vytvořit pohodlný kočár na dlouhé cestování. Stačí stisknout tlačítko Driving Experience Control u voliče převodovky a změnit režim jízdy. Na výběr je jich několik: od ultraúsporného ECO PRO, přes standartní COMFORT až po sportovní SPORT nebo SPORT+ s omezením účinku stabilizace. A věřte mi, že rozdíl je znát.

test-bmw-x5-25d-xdrive-M-paket-p2

X5 je primárně určena na silnice, ale lehkého terénu se prý také nezalekne. V našem případě, kdy je auto vybaveno sportovním M paketem za necelých 200 tisíc Kč jsme jízdu, byť jen po polní cestě raději ani nezkoušeli. K výletům mimo silnici je X5 vybavena pohonem všech kol xDrive s viskózní mezinápravovou spojkou a několika dalšími vychytávkami, které dokáží na displeji zobrazit náklony ve stupních i procentech nebo adhezi a otočení jednotlivých kol. Při běžné jízdě se pohon xDrive chová jako běžná zadokolka, v případě nutnosti se přiřadí přední náprava a výkon putuje tam, kam je zrovna potřeba. Vše probíhá rychle a zcela neznatelně.

Ale co spotřeba paliva? Malý motor, vcelku vysoký výkon, velká karoserie a pohon všech kol. Mohlo by se zdát, že 75 litrová nádrž bude hned pryč, ale opak je pravdou. I když jsme se údajům výrobce slibujícím kombinovanou spotřebu 5,9 l/100 km nepřiblížili, jezdit kolem 8,0 litrů na 100 kilometrů vůbec není špatná hodnota.

Otázkou tedy zůstává, jestli je opravdu potřeba kupovat si o silnější řadový šestiválec 30d o výkonu 190 kW/258 koní a s 560 Nm točivého momentu, protože ani základní čtyřválec není špatnou volbou. Je pravda, že výkonu na rozdávání nemá, ale pokud nepotřebujete po dálnici jezdit neustále 200 km/h a zrychlovat ze všech jako první, je zcela dostačující. Při běžné jízdě se vám nebude stávat, že by vám Nm a koně chyběly nějak často. Pro pořízení čtyřválce mluví také úspora téměř 130 tisíc Kč.

test-bmw-x5-25d-xdrive-M-paket-p4

V interiéru se budete cítit příjemně, přední sedadla jsou pohodlná a díky vyššímu posezu je z auta dobře vidět. I když je auto pětimístné, pasažér cestující na zadních sedadlech uprsotřed si jízdu moc neužije. O ty krajní však bude postaráno co do prostoru královsky, místa pro nohy i nad hlavou je dostatek.

Vyjet na dovolenou není problém. Díky zavazadlovému prostoru o objemu 650 litrů nemusíte příliš řešit, jestli si vezmete jedny nebo troje plavky. A pokud potřebujete převézt postel, po sklopení zadních sedaček (dělená v poměru 40:20:40) vzroste objem pro náklad až na 1 870 litrů.

Po týdenním soužití už se nedivíme tomu, že je BMW X5 velmi oblíbeným vozem napříč celou zeměkoulí (prodalo se ho již více než 1,3 milionu kusů), a že je jedním z nejprodávanějších modelů automobilky v České republice. Není sice z nejlevnějšího kraje, a díky příplatkové výbavě může základní cena vzrůst klidně i o více než půl milionu Kč, ale dobře vypadá, skvěle jezdí a je prostorné…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X5
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,160 kW/218 koní v 4 400 ot./min
Točivý moment:,450 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.2 s
Maximální rychlost:,220 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.8 / 5.4 / 5.9
Délka:,4 886 mm
Šířka:,1 938 mm
Výška:,1 762 mm
Rozvor:,2 933 mm
Pohotovostní hmotnost:,2 115 kg
Objem zavazadlového prostoru:,650 / 1870 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru