Může se zdát, že se jedná o triviální záležitost, bavit se o stěračích. Stěrač přeci jenom stírá vodu ze skla, pomyslí si mnoho řidičů. Stěrač je ovšem jedna z velmi důležitých součástí auta, kterou se nevyplácí podceňovat. Čisté čelní sklo je základním předpokladem bezpečné jízdy!

Začneme trochou historie. První mechanický stěrač ovládaný manuálně posádkou byl vynalezen roku 1903. Avšak nikdo neměl o výrobu tohoto stěrače zájem, a tak tento vynález upadl v zapomnění. Automatické stěrače přišly až v roce 1921. Byly pojmenovány „Folberts“ podle vynálezců Fredovi a Williamovi Folberthových a byly poháněny vzduchem. Elektrická verze byla vytvořena firmou Bosch o 5 let později, ale byla dostupná pouze pro luxusní modely vozidel. Stěrače tak, jak je známe dnes, byly vynalezeny v 60. letech minulého století. První kdo je začal používat, byl Ford. Další automobilky tento trend následovaly.

Když se řekne stěrač, vybaví se mi, asi jako mnohým, gumová lišta na konci ramen čouhajících zpod přední kapoty. Zkusme se však na ně podívat trochu detailněji. Stěrač se skládá z převodového mechanismu a ze stíracích ramen, které jsou vybaveny přítlačnými pružinami a z kontaktní strany stíracími gumovými pásy. Rameno je obvykle na jednom konci při okraji okna bodově upevněno na hřídeli a pohybuje se kývavými pohyby. Je-li na okně více stěračů, jejich činné plochy se překrývají a pohyb je mechanicky koordinován tak, aby nedocházelo ke kolizím. Obvykle jsou stěrače ručně odklopitelné, což umožňuje například ruční údržbu čelního skla. Pohon stěračů bývá nejčastěji elektrický s mechanickým přenosem sil. Rychlost a frekvence stírání většinou bývá nastavitelná, používá se také intervalový spínač. Auta bývají čím dál tím častěji vybavována i dešťovým senzorem, který řídí frekvenci stírání sám.

 

Otázkou je jak se o stěrače dobře starat aby nám dlouho a kvalitně stíraly:
– Základem je nenechat stěrače stírat přes hrubou nečistotu a zvláště pak na sucho. Hrubší nečistoty odstraňte vždy manuálně.
– V zimě vídám plno řidičů, kteří místo toho, aby si sklo poctivě oškrábali, zbytečně opotřebovávají a trhají stěrače o zamrzlé čelní sklo. Toto jednání se velmi negativně odráží na jejich životnosti a kvalitě stírání.
– V zimě je také dobré, během odstávky vozidla, odizolovat stěrače aby nepřimrzly ke sklu. Jejich následné odtrhávání je ničí.
– Ideální interval výměny stěračů je jeden rok, nejlépe po zimě, kdy námraza na skle může způsobit nepostřehnutelné, ale vážné poškození. Nejpozději měňte stěrače po čtyřech letech

Správný výhled zajistí jen funkční stěrače. Myslete na to, že dobře vidět znamená dobře dojet.

-TJ-