Nikdy by mě nenapadlo vzít Ford Kuga do jakéhokoliv terénu, pokud nejde o polní cestu k chatě. U Fordu Ranger bych se toho nebál, ale poslední generace je stavěná také více s ohledem na jízdu po silnici. Na pozvánce od autorizovaného dealera Ford AMB na akci Off road jízdy v terénu byla právě tato dvě auta zmíněna, a že to bude těžká zkouška a důkladná prověrka, bylo jasné hned po přečtení místa konání – tím bylo Hummer centrum.

Akce se konala ve čtvrtek 8.listopadu, a protože od začátku týdne pršelo, byla to jistota toho, že ani jedno z aut to v terénu nebude mít vůbec jednoduché. Když jsem na místo přijel, před Hummer centrem bylo vystaveno několik Fordů, které byly k dispozici pro jízdy na silnici – dvojice Fordů B-MAX, Ford Ranger Wildtrak a další. Byl mezi nimi ale i nový Ford Focus ST . O tom připravujeme samostatný článek s prvními jízdními dojmy!

 

Hned po nezbytném občerstvení a vyřízení papírových formalit, jsem na silnici vyzkoušel Rangera. V redakčním testu jsme už jednoho měli, byla to čtyřválcová dvadvojka, v tomto případě šlo o pětiválec o objemu 3,2 litru s výkonem 147 kW/200 koní a 470 Nm točivého momentu. To jsou hodnoty, které v praxi na silnici překvapí mnoho řidiču rodinných hatchbacků nebo služebních naftových octavií. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,3 sekundy a maximální rychlost skoro 180 km/h to jen potvrzují.

Oproti čtyřválcové dva-dvojce je tenhle motor pružnější a je z něj cítit síla. Nemá problémy se zrychlením z jakýchkoliv otáček a nejsou pro něj problém i rychlosti hodně nad českým dálničním limitem. A přitom nebudete mít srdce v kalhotech a stažené půlky, budete si připadat celkem jistě. O tom, že jde o pick up, se dozvíte pouze při řazení manuální převodovky. Její dráhy jsou dlouhé a je potřeba vynaložit více úsilí než je obvyklé v osobních autech. A mohla by být přesnější.

Po návratu byl čas jít vyzkoušet to, proč jsme dnes tady. Za restaurací na nás čekala dvojice bahnivých koulí. Jen stěží šlo poznat, že to původně byl šedý Ford Kuga a modrý Ford Ranger. Déšť a odhodlání řidičů projet bahnem udělaly své… 🙂 Přiznám se, že od aut jsem toho v takovém terénu moc nečekal. Moc jsem nevěřil, že si tam s nimi můžeme i trochu užít. Obě auta byla naprosto sériová a jediné vylepšení byly snad jen nové zimní pneumatiky s dobrým vzorkem.

První volba padla na Kugu. Relativně malé SUV s pohonem všech kol, manuální převodovkou a naftovým čtyřválcem pod kapotou – žádná redukce, žádná uzávěrka diferenciálu, žádný asistent sjíždění kopců… Bude to zajímavé.

Hned na odjezdu na mě čekala hluboká mazlavá hmota. Ještě, že jsme nemusel pěšky. 😀 Kuga ale byla statečná a i když se nedal moc korigovat směr, projela bahnem celkem hladce. První dojem ve mě zanechala opravdu působivý. Jeli jsme dál. Simulace bočního náklonu, prudké výjezdy, prudké sjezdy – žádný problém, Kuga byla opravdu statečná.

Do velkých výmolů, děr a ostrých přejezdů jsem si raději netroufal. Přece jen jde o pouhé SUV. Do takového terénu primárně nepatří a nevěřím, že ho tam jakýkoliv z jeho majitelů vezme. Musím uznat, že tohle auto dokáže mnohem víc než jsem čekal.

Je čas přesednout do Rangera. Už jen samotný posez a první rozjezd naznačil, že tady se, na rozdíl od Kugy, s drsnějšími provozními podmínkami počítalo. I když je nový Ranger jeden velký kompromis mezi autem na denní ježdění a pracantem, neztratí se ani na silnici, ale dokonce ani v tomto drsnějším terénu. Narozdíl od Kugy nabídne alespoň redukční převodovku a asistenta sjíždění z kopců (uzávěrky diferenciálů tady budete hledat marně). Díky tomu se s ním nebojím do mělčích louží, bahnitých výjezdů a podobně. Díky konstrukci podlahy, kde jsou nejnižšími částmi prahy (vše ostatní je schováno výše), se nemusíte bát ani případného škrtnutí břichem. Nevýhodou je snad jen dlouhý zadní převis. Podle očekávání byl Ranger v terénu lepší, obratnější a pocitově bezpečnější.

Musím se přiznat, že od Rangera jsem to tak nějak čekal, ale to, co předvedla Kuga, mě velmi mile překvapilo. I když to samozřejmě neodnesla zcela bez následků (odřené plastové kryty nárazníků nebo utrhané kryty pod motorem) se dalo čekat. Ovšem to. že některé průjezdy zvládne takřka bez zaváhání, bych původně neřekl! Klobouk dolů…

-PS-