První jízdní dojmy: Peugeot 508 a 108 TOP!

Autor: Anina Russová - 12. 9. 2014


Francouská automobilka Peugeot si pro nás připravila takovou dvojitou premiéru. V jeden den představila facelift modelu 508 a také naprostou novinku – novou generaci modelu 108. Ten navíc jak v klasické verzi, tak v té stylovější s označením 108 TOP!.

IMG_7069

Vezmeme to ale pěkně popořádku. Začneme modelem 508. Ten prošel poměrně důkladnou změnou. Přeci jen jde o vlajkovou loď automobilky, která s 508 míří především k manažerům a ředitelům, a tak jistá obměna a omlazení bylo po čtyřech letech na trhu na pořadu dne. Nutno říci, že se omlazení Peugeotu vydařilo.

Jako první určitě zaujme přepracovaná přední část auta, která nyní dostala poněkud drsnější vzhled. Celá přední část je prakticky kolmá a za příplatek si můžete můžete naporoučet full LED světla i LED mlhovky. Upravená je také samotná kapota, nově je o něco horizontálnější, což zlepšuje rovnováhu mezi přední a zadní částí vozu. Změnou prošla i zadní část vozu, kde si designéři pohráli s tvarem nárazníku, ale hlavně se světly. Jsou posazena o něco výše než dříve a dle moderních zvyklostí jsou složena z 36 diod. A jak už je u Peugeotu zvykem, ve tvaru tří lvích drápů, které jakoby nechaly svůj nezaměnitelný podpis na karoserii.

Decentně pozměněna je nabídka motorizací. Pod kapotou lze nalézt dva benzínové  benzínové agregáty o objemu 1.6 litru: základní atmosférická 1,6 VTi o výkonu 120 koní s manuální převodovkou nebo přeplňovaná 1,6 THP o výkonu 165 koní s možností spojení s manuální nebo automatickou převodovkou. Naftové verze zastupují agregáty o objemu 1.6 litru o výkonu 115 koní jak pro manuál, tak pro automat; 2,0 litrové HDI se 163 koňmi taktéž pro manuál i automat, 2.0 BlueHDI o výkonu 180 koní s automatickou převodovkou a nebo nejsilnější 2.2 HDI o výkonu 204 koní s šestistupňovým automatem.

Při krátké projížďce jsme se svezli s modelem 508 v prostřední výbavě Active, pod jehož přední kapotou se nacházel naftový motor o objemu 2,0 litru o výkonu 163 koní s manuální šestistupňovou převodovkou.Pokud koupi 508 plánujete, zvažte koupi nejvyšší výbavy, protože interiér Active působí dost obyčejně, a to i přes to, že použité matriály splňují dnešní náročné standarty. 508 je manažerským vozem, a tak by to také mělo vypadat uvnitř. I přesto vás v interiéru nic nepřekvapí. Ideální pozici si, myslím, každý najde rychle a všechno důležité ovládání je v autě na dosah ruky. Výhrady mám jen k řazení, které má neuvěřitelně dlouhé dráhy, kterým navíc chybí trocha přesnosti.

U modelu 508 mě naopak příjemně překvapilo naladění podvozku, které eliminovalo takřka veškeré nerovnosti silnice. Chvíli to vypadalo, že je podvozek možná až moc měkký, ale rychlejší průjezd zatáčkou ukázal, že je to tak akorát. Pochvalu zaslouží i dobré celkové odhlučnění vozu a motoru, které posádku zbaví nepříjemného zvuku naftového agregátu.

Peugeot chce s 508 cílit především na fleetové zákazníky, kde to vedle Volkswagenů Passat a Škody Octavia bude mít zatraceně těžké. Neliší se od nich nijak výrazně totiž ani cenami, které se pohybují od 594 tisíc za model ve výbavě Access s benzínovým motorem 1.6 VTi (120 koní). až do 984 tisíc korun. Za necelý milion dostanete tu nejsilnější naftovou verzi 2.2 HDI o výkonu 204 koní v nejvyšší výbavě GT. Teď už ukáže jen čas, zda jsou čestí manažeři odvážní a ochotní vyplout z koncernových vod směrem k těm francouzským. :)

Tím opravdu novým, a dovolím si tvrdit trošku zajímavějším, je ale představený model 108 a 108 TOP!. Domovinou tohoto prcka budou především městské uličky a parkoviště velkých nákupních center. Aby také ne, když model 108 automobilka směruje především k dámám a slečnám. A upřímně, těm se bude určitě líbit.

Když se na „stoosmičku“ podíváte zepředu, jistě vás zaujme poměrně robustní čelo vozu. I tenhle prcek do vínku dostal poměrně ostré hrany a velice výrazný vzhled, který se designérům podařilo vměstnat do vskutku kompaktních rozměrů. Na délku má auto necelých 3,5 metru, na výšku přibližně 1,5 metru a na šířku cca 1,6 metru. Rozvor náprav je 2,3 metru a doplňují ho krátké převisy. Je to taková motokára na kolech, do které se navíc – díky možnosti opravdu do široka otevřít dveře – příjemně nastupuje.

V interiéru 108 byl kladen důraz na pohodlí a intuitivní a jednoduché ovládání. Základem je dotykováu obrazovka na vrchu středového panelu. Ten zobrazuje vše od rádia, přes navigaci, ale umí číst i sms nebo e-maily. Jen je potřeba mít kompatibilní chytrý telefon a tu správnou nainstalovanou aplikaci. Následně pak stačí už jen kabel (škoda, že nestačí propojení přes bluetooth), který k systému připojíte a vše ovládáte svým smartphonem. Jen navigace musí být, podobně jako v Opelu Adam, ve vašem telefonu, vůz ji v nabídce nemá.

Protože jde především o městské auto, odpovídá tomu i nabídka motorizací. Ty se točí především kolem litrových tříválců, které jsou v nabídce jak s manuální, tak s robotickou převodovkou. Konkrétně jde o varianty 1.0 VTi s 68 koňmi jak pro manuální, tak pro robotickou převodovku, a o nový motor 1.2 PureTech, který disponuje výkonem 82 koní s manuáln i robotickou převodovkou. I když to na první pohled může vypadat, že motorizace jsou mírně řečeno trochu líné, všechny mají dost síly na to, aby z malé 108 udělaly svižné auto.

Krátce jsme se svezli ve verzi TOP! – tedy v dokonalé dámské kabelce se stahovací střechou, motorem o objemu 1.2 litru s výkonem 82 koní a v nejvyšší výbavě Allure. Přiznávám, že mé první obavy z nudných jízdních vlastností rychle vystřídala mírná dávka nadšení. Motor má dost síly na to, aby vám dělalo radost projíždět zatáčky. I když je auto určené spíše do města, věřte mi, že ani na klikatých okreskách se neztratí.

Podvozek je tichý a pohodlný i na poměrně rozbitých sinlnicích a díky kolům umístěným v rozích karoserie auto drží jako přibité. Jen na opravdu velké nerovnosti při vyšší rychlosti mělo tendence uskakovat, ale nemyslím si, že stylově oblečené majitelky auta budou prohánět vítr na klikatých okreskách.

Překvapením byl i zvukový projev motoru, který nejen, že neotravoval, ale navíc se k téhle poněkud zběsilé nákupní tašce dobře hodí.

Peugeot na 108 hodně sází a myslím, že dělá dobře. Je to taková malá a milá hračky, kterou si především ženské osazenstvo silnic zamiluje. Příjemně se ovládá a navíc je v nabídce v opravdu velkém množství variant. Automobilka si je vědoma toho, že zákazníci nebo spíše zákaznice moc dobře vědí, co chtějí. Vybírat lze ze tří výbav: Access, Active a Allure, ale také z nepřeberného množství dekorů, designů a dalších vychytávek. Je už pak jen na budoucím majiteli, jestli chce hravé a do růžova laděné tetování nebo vážnější dekor čárových kódů a podobně.

Za nás zatím za model 108, obzvlášť ve variantě TOP! Palec nahoru a už se těšíme na redakční test.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru