Tématem nové výstavy ve ŠKODA Muzeu v Mladé Boleslavi je aerodynamika. Do 8. května 2016 mohou návštěvníci nahlédnout do bohaté historie aplikace aerodynamických poznatků automobilkou ŠKODA, a to prostřednictvím výjimečných exponátů a řady dobových fotografií.
Výstava vznikla ve spolupráci ŠKODA Muzea, ŠKODA Designu a oddělení aerodynamiky ŠKODA AUTO. „Využití aerodynamiky na vědecké bázi má v automobilce ŠKODA dlouhou tradici, sahající až do třicátých let dvacátého století,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea. Tuto éru na výstavě zastupuje unikátní prototyp ŠKODA 935, který dosáhl již v roce 1935 výjimečně příznivé hodnoty součinitele odporu vzduchu cx=0,37. Aerodynamicky optimalizované tvary najdeme i na sportovních speciálech 30. let, z unikátního know-how těžili také majitelé vozů ŠKODA Popular Monte Carlo (1936) a „dálnicového tudoru“ ŠKODA Rapid 1500 OHV (1938).
Od konce 40. let 20. století procházely modely osobních i závodních vozů ŠKODA 1101/1102 v měřítku 1:5 a 1:10 zkouškami v aerodynamickém tunelu. Obtékání modelů vzdušným proudem zviditelňovala vlákna, tzv. „bavlnky“. K nejatraktivnějším aplikacím z té doby patří pontonová a doutníková karoserie vozů ŠKODA Sport a Supersport či designový skvost ŠKODA 1100 OHC (1958). Z měření v aerodynamickém tunelu vycházeli konstruktéři také při tvorbě velkosériového vozu ŠKODA 1000 MB a následujících modelů.
Výstava „Aerodynamika“ ve ŠKODA Muzeu připomíná i další milníky. Například testování vozu ŠKODA 130 RS A5 s účinnými spoilery, rozšířenými prahy a křídlem v zadní části vozu na letištní ploše v Hoškovicích (1978) či měření prototypů ve skutečné velikosti v aerodynamickém tunelu MIRA (Motor Industry Research Association) ve Velké Británii či u proslulé italské karosárny Pininfarina.
Příznivci nejnovějších technologií ocení srozumitelnou prezentaci metod počítačové simulace proudění CFD (Computational Fluid Dynamics), detailně analyzující rozdělení vzduchu kolem a uvnitř vozu po stovkách výpočetních buněk. CFD simulace se použily například u studie ŠKODA VisionC o součiniteli odporu vzduchu cx=0,26. Originální vůz VisionC patří k magnetům výstavy. „Tato studie ukazuje návštěvníkům optimální spojení aerodynamiky a designu,“ upozorňuje vedoucí ŠKODA Muzea Andrea Frydlová.
Výstava „Aerodynamika“ je návštěvníkům ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi přístupná do 8. května 2016, denně od 9:00 do 17:00 hodin. Návštěvu ŠKODA Muzea lze navíc spojit s prohlídkou výrobního závodu.
Štítky: 130 rs, 130 RS A5, 935, monte carlo, muzeum, popular, prototyp, rapid, Škoda, ŠKODA 130 RS A5, škoda 935, škoda muzeum, ŠKODA Popular, ŠKODA Popular Monte Carlo, škoda rapid, ŠKODA Rapid 1500 OHV, veteran, veterány, výstava