Myslíte si, že automobilky nám říkají naprostou pravdu o svých výrobcích? Auta se přeci s drobným přikrášlením lépe prodávají.

Zcela běžné jsou mystifikace okolo spotřeby paliva. Není výjimkou rozdíl až několik desítek procent v porovnání tabulkových hodnot a reálné jízdy, přestože se snažíte jezdit sebeúsporněji. Palubní počítače k mystifikacím také napomáhají, většinou ukazují cca 1l/100km méně než je reálná spotřeba. Kdo si myslí, že podle palubního počítače běžně dosahuje tabulkových hodnot, ať si zkusí spočítat spotřebu podle ujetých kilometrů a reálného úbytku paliva v nádrži. A když to zase vezmu z druhé strany, automobilky nám běžně neudávají ani nejnižší možnou spotřebu. Přestože často slýcháme o rekordně dosažených spotřebách jako např. 1300 km na jednu 48 litrovou nádrž s tím a tím autem atp.

Udávané maximální zatížení v kombinaci s obsazením vozu už také hraničí s klamem. Výrobce udává obsazenost vozu 5 lidí, ale druhým dechem hned udává maximální užitečné zatížení např. 420Kg. Pokud budu brát 5 průměrných českých mužů, každý vážící cca 84 kg, tak to je celkem 420kg. To je však hmotnost čistě jen „lidská“, bez oblečení, bez zavazadel a jiných zátěží. V podstatě, abychom dodrželi maximální možné zatížení, museli bychom jezdit pouze ve čtyřech lidech a svlečení. To nám ovšem chybí pátý člen posádky, kterého nám slibuje výrobce, a oblečení. 🙂

 

Další běžnou věcí, kterou nás automobilky mystifikují, je velikost zavazadlového prostoru. Abych příliš nekřivdil výrobcům, oni objem zavazadlového prostoru dodrží např. 420 litrů. Druhá věc je ovšem ta, že v tomto objemu je započítán např. prostor mezi zadními sedadly a podběhy zadních kol, který činí např. 50 litrů atypického tvaru. Výrobce už ale nezajímá, že do tak malého prostoru nic nedáme. Vážně by mě zajímalo, jak je objem zavazadlového prostoru měřen.

Máte pocit, že ručička rychloměru ve vašem autě vám také lže? Vůbec to není jen pocit, lže vám. I ten sebepřesnější rychloměr přeměřuje 5 – 10 km/h. U starších aut to může být až o 20km/h. Jestli tedy patříte k lidem, kteří slepě dodržují předpisy a držíte na dálnici 130 km/h, skutečnost je taková, že se nepohybujete rychleji než 120 km/h, spíše ještě méně. Jedinou možností, jak přesně změřit vaši rychlost, je nějaký laserový měřič. Ten vám ovšem výrobce do auta nedá.

Koupili jste si někdy úplně nové auto a domnívali jste se, že těch pár kilometrů, které jsou na tachometru, nemohou být nic jiného než pravda? Opak je skutečností. Prodejci si mohou najezdit s autem až několik tisíc kilometrů než vám ho prodají. Dokážou takto najeté kilometry smazat a to dokonce tím způsobem, že se to nijak nedá zjistit. V závěru si nekupujete nové, ale ojeté auto. V dnešní době jsou to naštěstí stále jen výjimky, ale existují. 🙁

Naneštěstí, tento namátkou vybraný seznam klamů a polopravd není pochybením jen automobilek. Část zodpovědnosti za toto neseme i my, řidiči a majitelé aut, že si takové chování výrobců necháváme líbit. Snad nejsem sám, komu tyto nepravdy vadí. Věřím, že časem by se něco mohlo změnit.

-TJ-