Opel v Aachenu představil nové zážehové motory

Autor: Pavel Srp - 15. 10. 2012


Aachen Colloquium – nejvýznamnější kongres automobilové technicky v Německu – se stal platformou pro představení nové řady zážehových motorů střední třídy automobilky Opel. Nové čtyřválcové motory SIDI (Spark Ignition Direct Injection) ECOTEC Turbo o objemu 1,6 l jsou vybaveny systémem přímého vstřikování benzinu do válců. Tyto agregáty, kterými Opel zahajuje obnovu svého motorového portfolia, přinášejí zákazníkům významné výhody v oblasti spotřeby paliva, výkonu a kultury chodu, přičemž jsou i příkladně šetrné k životnímu prostředí. Oproti motorům předchozí generace poklesly emise CO2 i spotřeba paliva o 13 procent, přičemž ale výkon i nejvyšší točivý moment vzrostly o 33 procent!

Nová řada motorů obsahuje dva čtyřválce: 1.6 Eco Turbo o výkonu 125 kW/170 k s maximálním točivým momentem 280 Nm, a 1.6 Performance Turbo o výkonu 147 kW/200 k s maximálním točivým momentem 300 Nm. Verze s nižším výkonem je optimalizovaná z hlediska spotřeby paliva, má vysoký točivý moment v oblasti nízkých otáček a vyniká pružností. Výkonnější motor zase představuje nový etalon své třídy. Motory nové generace, které byly vyvinuty v Rüsselsheimu, se budou montovat do modelů Opel od začátku roku 2013.

„Nová rodina motorů střední objemové třídy je prvním milníkem zásadní obměny našeho portfolia pohonných jednotek. Tyto motory, konstruované podle principů moderního downsizingu, garantují nejenom vysokou dynamiku jízdy a harmonickou akceleraci, ale jsou i velmi komfortní a ekologicky přijatelné,” říká Marcel Frensch, vedoucí manažer projektu.

Srdcem nové řady motorů SIDI ECOTEC Turbo je zcela nový blok motoru, schopný odolávat špičkovému tlaku ve válcích až 130 barů. Litinový blok motoru je v zájmu snížení hmotnosti doplněný hliníkovou klikovou skříní.

Kultura chodu a výkony na špičce třídy
Při vývoji nových motorů se konstruktéři automobilky Opel soustředili nejenom na dosažení nízké spotřeby paliva a emisí, ale i na kulturu chodu a výkony.

K hlavním úkolům při vývoji bylo dosažení obzvláště nízké hladiny hluku a vibrací bez rušivých frekvencí. V tomto duchu byl optimalizován také sací i výfukový systém. Například pro zaručení akustické izolace víka ventilového rozvodu na hlavě válců se používají speciální upínací prvky a těsnění, odolávající vysokým teplotám sousedního turbodmychadla. Výsledkem těchto konstrukčních opatření je klidný chod motoru ve volnoběžných otáčkách a příjemný zvuk i ve vysokých rychlostech a při velkém zatížení motoru – bez jakýchkoli akustických špiček v celém rozsahu otáček.

Vyvažovací hřídele: Poprvé u čtyřválce o objemu 16 l
Motory Opel SIDI ECOTEC jsou jedinými agregáty v objemové třídě 1.6 l vybavené vyvažovacími hřídeli. Dva vyvažovací hřídele jsou vloženy do tunelů v zadní stěně bloku motoru a jsou poháněny řetězem. Protisměrně se otáčející vyvažovací hřídele účinně eliminují vibrace, které zákonitě vznikají při běhu čtyřválcového motoru, čímž se výrazně zvyšuje jízdní komfort.

Přeplňování turbodmychadlem přináší vysoký točivý moment v nízkých otáčkách
Precizní konstrukce systému přeplňování turbodmychadlem má zásadní význam při tzv. downsizingu, tedy vývoji motorů menších objemů, které ale musí nabízet vysoké výkony, rovnoměrný průběh točivého momentu a nízké emise CO2.

Motory s vysokým točivým momentem a přeplňovacím tlakem při relativně malém objemu musí vynikat spontánní reakcí na pohyby pedálu plynu, a to zejména v oblasti nízkých otáček jen tak mohou být plnohodnotnou alternativou k motorům s vyšším zdvihovým objemem. Nové motory Opel o objemu 1.6 l používají turbodmychadlo integrované přímo do sběrného výfukového potrubí motoru. Tato konstrukce, která se osvědčila už u jiných motorů značky Opel, je výhodná z hlediska prostorových nároků i jednoduchosti výroby v porovnání s dvouproudovými turbodmychadly (Twin-Scroll), používanými u větších motorů. Každá výkonová verze motoru SIDI ECOTEC má specifickou geometrii turbíny.

Turbodmychadlo je konstruované tak, aby umožňovalo motoru dosahovat vysokého točivého momentu už v nízkých otáčkách bez výrazného aerodynamického hluku. Nízkotlaké a vysokotlaké rezonátory téměř dokonale potlačují zvukové efekty v sacím systému motoru (hvízdání, pulzace, hluk vzduchu proudícího kolem lopatek). Díky optimalizovanému vedení vzduchu, tvarování kanálů a strategii regulace výměny plynů motor profituje z progresivní regulace přeplňování bez typického hluku turbodmychadlem přeplňovaných motorů.

Proti předchozím agregátům je nový motor výrazně pružnější. Například akcelerace na 5. převodový stupeň z rychlosti 80 km/h na 120 km/h je kratší asi o 20 procent.

Přímé vstřikování paliva: Vysoký výkon, příznivá spotřeba paliva
Pro docílení příznivé spotřeby paliva a nízkých emisí zvolili konstruktéři automobilky Opel systém přímého vstřikování benzinu do válců. Poloha zapalovací svíčky a vstřikovací trysky ve středu spalovacího prostoru v hlavě válců je základem mimořádně kompaktní konstrukce motoru a podporuje také homogenitu či vrstvení směsi.

Ventilový rozvod je poháněný bezúdržbovým řetězem s hydraulickým napínákem, vahadla ventilů s kladkou a hydraulickým vymezováním vůle přispívají ke snížení třecích ztrát. Pro dosažení co nejnižší hmotnosti je litinový blok motoru doplněný klikovou skříní z tlakově odlévaného hliníku. Blok motoru je vyrobený inovativní technologií tenkostěnného odlévání, která umožňuje integraci nejrůznějších funkcí a prvků přímo do odlitku, což snižuje výrobní časy. Koncepce výměnných prvků usnadňuje použití nového motoru v různých modelových řadách.

Nový motor má klikový hřídel vykovaný z oceli. Poměrně malý průměr hlavních ložisek klikového hřídele v kombinaci s litinovými víky ložisek zaručuje nízkou hlučnost a malé vibrace ve středních a vysokých otáčkách.

Verze Eco Turbo a Performance Turbo mají odlišné písty se specificky tvarovaným spalovacím prostorem v hlavě pístu. První pístní kroužek má povrchovou úpravu PVD (Physical Vapour Deposition), která snižuje třecí ztráty.

Závod „Flex Plant“ v Maďarsku centrem obměny motorů
Nové motory 1.6 SIDI ECOTEC Turbo se budou vyrábět (spolu s dalšími agregáty) v motorárně závodu v maďarském Szentgotthardu – výroba se rozběhne koncem roku 2012. Tento závod využívá koncept „Flex Plant“, umožňující vyrábět zážehové i vznětové motory na stejné výrobní lince.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru