Nový motor 1,6 i-DTEC pro Hondu Civic

Autor: Pavel Srp - 19. 11. 2012


Nový 1,6litrový dieselový motor i-DTEC je prvním hnacím ústrojím z řady motorů Earth Dreams Technology značky Honda, který je v Evropě představen. Motor se v modelové řadě Civic objeví na začátku roku 2013. Se svými 120 k, špičkovou hodnotou točivého momentu 300 Nm při 2 000 ot./min. a emisemi CO2 pouze 94 g/km se 1,6litrový motor i-DTEC v Hondě Civic vyznačuje mimořádně nízkou spotřebu paliva a vysokým výkonem.

„Hlavním těžištěm naší filozofie Earth Dreams Technology je nalézt rovnováhu mezi ekologickými parametry a dynamickými výkony, které se od značky Honda očekávají,“říká Suehiro Hasshi, vedoucí vývoje všech verzí modelu Civic v Evropě, včetně verze s 1,6litrovým motorem i-DTEC. „Je důležité, aby jízda s našimi automobily byla zábavou.“

„Jedná se o zcela nový přístup,“ vysvětluje Tetsuya Miyake, vedoucí vývoje nového 1,6litrového motoru i-DTEC. „Nenašli jsme žádné konkurenční motory, kterým bychom se chtěli vyrovnat, protože všechny takto stanovené cíle by byly příliš nízké. Rozhodli jsme se proto vytvořit takový motor, kterému se budou chtít vyrovnat naši konkurenti.”

„Klíčem k vývoji tohoto motoru byla důmyslná technická řešení,“ říká Suehiro Hasshi. „Naším cílem bylo provést mnoho drobných a detailních zlepšení, která by společně vytvořila velký rozdíl. V tom spočívá výzva a krása filozofie Earth Dreams Technology.“

Nový 1,6litrový motor i-DTEC byl navržen specificky pro evropský trh, aby pomohl naplnit rostoucí poptávku zákazníků po dieselových motorech s nízkými emisemi. Nový motor určený výhradně pro evropský trh bude vyráběn v továrně značky Honda v britském Swindonu. O významu tohoto nového dieselového motoru pro prodejní plány značky v Evropě svědčí i to, že pro jeho výrobu byla v továrně Honda of the UK Manufacturing (HUM) vybudována zcela nová výrobní linka. Tato nová linka bude schopna vyrobit až 500 dieselových motorů denně. Při práci na dvě směny to znamená jeden vyrobený motor za každých 138 sekund. Na nové lince se kromě nových 1,6litrových budou vyrábět i stávající 2,2litrové motory i-DTEC.

1,6litrový dieselový motor i-DTEC bude v průběhu roku 2013 dostupný také pro novou Hondu CR-V (která se bude rovněž vyrábět v HUM). V budoucnu bude filozofie Earth Dreams Technology uplatněna u všech hnacích ústrojí značky Honda.

 

Nová Honda Civic 1.6 i-DTEC: Podrobné informace o motoru

Nejlehčí dieselový motor v dané třídě

Nový 1,6litrový motor i-DTEC značky Honda je tvořen hliníkovou hlavou válců a hliníkovým blokem s otevřeným chladicím prostorem. Jedná se o nejlehčí dieselový motor v dané třídě, který váží o 47 kg méně než 2,2litrový motor i-DTEC značky Honda.

Všechny jednotlivé díly byly upraveny s důrazem na minimalizaci jejich hmotnosti a rozměrů, nejmodernější výrobní postupy pak pomohly hmotnost ještě dále snížit.

Tloušťka stěn válců se snížila na 8 mm – u motoru 2.2 i-DTEC je 9 mm. To je u dieselového motoru zcela výjimečná hodnota. Dále byly u 1,6litrového motoru i-DTEC použity lehčí písty a ojnice.

Snížení mechanického tření

Hlavním úkolem konstruktérů značky Honda bylo snížit mechanické tření 1,6litrového motoru i-DTEC na úroveň srovnatelnou s benzínovými motory. „Všechny rotující díly byly pečlivě optimalizovány s ohledem na snížení jejich tření,“ říká Tetsuya Miyake. Byla například použita kratší a tenčí spodní část pístu. Při 1 500 ot./min. má 1,6litrový motor i-DTEC přibližně o 40 % nižší mechanické tření než 2,2litrový motor i-DTEC.

„Tím se nejen snižují emise a klesá spotřeba paliva; zlepšuje se tím také odezva motoru na sešlápnutí i uvolnění plynového pedálu, díky čemuž je jízda s ním zábavnější. Povedlo se nám snížit mechanické tření motoru na hodnotu srovnatelnou se stávajícími benzínovými motory, což je vynikající výsledek.“

Inteligentní turbodmychadlo

Turbodmychadlo Garrett 4. generace použité u 1,6litrového motoru i-DTEC má efektivní konstrukci s proměnlivou geometrií a jeho otáčky jsou přesně řízeny elektronickými systémy motoru, čímž se minimalizuje tzv. turboefekt a je zajištěna optimální kombinace zátahu v nízkých a středních otáčkách a výkonu ve vysokých otáčkách. Turbodmychadlo má maximální plnicí tlak 1,5 bar.

Účinný systém vstřikování paliva a sání

Motor 1.6 i-DTEC značky Honda využívá solenoidové vstřikovače Bosch schopné pracovat s vysokými tlaky až 1 800 bar. Vysoký tlak umožňuje rychlé vstřikování paliva a jeho jemnější rozprášení. Tím se zlepšuje promíchávání paliva se vzduchem, což má za následek čistší a účinnější spalování, jež přispívá ke snížení emisí a spotřeby paliva.

Konstruktéři značky Honda se zaměřili také na zlepšení objemové účinnosti válců. Tohoto zlepšení se podařilo dosáhnout díky vysokému průtoku sání a otvoru v hlavě každého válce, který zajišťuje víření směsi. Tím je dosaženo přesného řízení procesu spalování a snížení horkých zón vedoucích k nežádoucím emisím. Průtok vzduchu motorem je řízen pomocí nízkotlakého a vysokotlakého systému recirkulace spalin EGR (Exhaust gas recirculation), který snižuje emise oxidů dusíku.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru