Na Český trh v několika minulých měsících vstoupila modernizovaná třída ML a já jsem měl to štěstí ji společně s třídou GL vyzkoušet na polygonu Mercedesu v pražských Stodůlkách.

V případě ML se jednalo o model s označením ML 350 BlueTEC 4MATIC. Ptáte se co se pod těmito zkratkami skrývá? Šlo o model se stálým pohonem všech kol a se šestiválcovým naftovým motorem o objemu 2987 ccm, výkonu 190 kW a s točivým momentem mamutích 620 Nm! Tento motor nabízí vcelku slušnou dynamiku, o čemž jsme se mohli přesvědčit jak na polygonu, tak i při projížďce po okolních silnicích a dálnici, a to i přesto, že ML váží skoro 2,2 tuny a na tachometru se krčila skromná cifra teprve 400 najetých kilometrů. Motor byl spřažen s automatickou sedmistupňovou převodovkou. Změna převodových stupňů (směrem nahoru i směrem dolů) probíhala velmi hladce a téměř bez poznání. Samozřejmostí byla i možnost řazení pádly pod volantem.

Testované vozidlo bylo vybaveno systémem AIRMATIC, které umožňuje řidiči na nekvalitních cestách zvýšit světlou výšku vozidla díky vzduchovému odpružení, které se vám hodí, protože ML má velice slušné chování jak na silnici, tak i mimo ni. Další funkcí, která vám velmi usnadní hlavně radovánky mimo silnici je systém DRS (Downhill Speed Regulation), která řidiči pomůže, jak již název napovídá, sjet bezpečně z kopce. U ML nově už od 2 km/h. Rozmezí si můžete po zapnutí funkce libovolně nastavit od 2 do 18 km/h. Když se naopak rozhodnete vyrazit na silnici, ani tam vás ML nezklame. Jeho jízdní vlastnosti jsou i přes značnou hmotnost velmi jisté v příčném směru i v zatáčkách. Nijak závratná není ani spotřeba paliva. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 6,8 – 7,4 litru na 100 km.

 

Po ML pro nás bylo připraveno GL 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY. Osazeno bylo opět naftovým šestiválcem o totožném objemu 2987 ccm s výkonem 165 kW a točivým momentem 510 Nm. Toto GL bylo oproti popisovanému ML vybaveno do terénu o trochu lépe. Kromě toho, co nabízí ML mělo více možností nastavení světlé výšky a velkou výhodu v podobě možnosti uzavření diferenciálu. Narozdíl od ML nabízelo systém DRS nastavitelný „až“ od 4 km/h (nastavitelný od 4 do 18 km/h). Mercedes udává spotřebu u této verze 9,8 – 10,0 litrů na 100 km.

Mercedes-Benz ve svých modelech nabízí vysokou míru aktivní i pasivní bezpečnosti. Standardem jsou přední a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce a okenní airbagy pro všechny řady sedadel, ABS, stabilizační systém ESP včetně protiprokluzu ASR, brzdový asistent BAS, asistent rozjezdu do kopce a mnoho dalšího + máte možnost vybrat si z mnoha příplatkových paketů.

Pojďme se ale již podívat, jak auta jezdí! Na polygonu jsme si mohli vyzkoušet sjezd a výjezd dvou kopců –  klesání 45° a 60°. Ani na jedné se žádný z modelů v podstatě nezadýchal a oba to zvládli bez nejmenších problémů. Popředu i pozadu. Vyzkoušet jsme si mohli i chování při průjezdu příkopem, na povrchu plném děr a výmolů nebo dokonce kamenů zalitých do betonu. Mercedesy nezklamaly ani na jediný okamžik a projely celou trasu bez zaváhání. Posádku přitom ukolébávaly na svých vzduchových podvozcích.Důkladné prověření schopností přišlo až při zkoušce bočního náklonu, kdy při nájezdu zůstávalo ve vzduchu zadní kolo a nebo zkouška křižitelnosti náprav, při které zůstala ve vzduchu dokonce kola dvě. Elektronika v obou modelech se s tím ale statečně poprala.

Základní cena třídy ML začíná v ČR na cca 1,4 milionu Kč včetně DPH, v případě třídy GL si musíte ještě o téměř půl milionu připlatit.

 

  • Podívejte se i na animace jak Mercedesy polygon zvládaly! Klikněte na obrázek a animace se vám otevře v novém okně .

Mercedes-Benz ML – sjíždení klesání 45°


Mercedes-Benz GL – sjíždení klesání 45° a opětovné vyjetí na zpátečku

 

 Mercedes-Benz GL – boční náklon

 Mercedes-Benz GL – křížitelnost náprav
 

-PS-