Nové Audi A8 L Security: Suverénní ochrana cestujících

Autor: Pavel Srp - 17. 1. 2014


Audi uvádí na trh nejexkluzivnější variantu nové modelové řady A8 – A8 L Security. Pancéřovaná luxusní limuzína splňuje nejpřísnější normy, které platí pro civilní vozidla. Silné pancéřování je doplněno bohatou bezpečnostní výbavou. Nové Audi A8 L Security se dodává se dvěma motory, 4.0 TFSI a W12.

Audi-A8-L-Security-01

Karoserie

Nové Audi A8 L Security je s délkou 5,27 metru a rozvorem 3,12 metru reprezentativní limuzínou, jejíž vzhled se prakticky neliší od běžné sériové verze. A stejně jako u ní je sportovně elegantní design ještě výraznější. Kapota motoru, maska chladiče Singleframe a nárazník mají atraktivnější tvary než dosud. Světlomety jsou nižší a přepracovány byly rovněž zadní světlomety LED. Výfuková soustava ústí do dvou velkých lichoběžníkových koncovek na obou stranách zádě.

Modely poháněné motorem V8 mají v sériové výbavě světlomety LED, u verze W12 dodává Audi inovativní technologii Matrix LED. V tomto případě je dálkové světlo v každé jednotce rozděleno do 25 malých jednotlivých elektroluminiscenčních diod, které lze v případě potřeby zapínat, vypínat nebo ztlumovat. Systém světlometů dokáže ostatní účastníky silničního provozu s vysokou precizností odclonit z kuželu světla, aniž by se znatelně zhoršilo osvětlení vozovky.

Audi ve vývoji modelové řady A8 od začátku počítalo s pancéřovanou verzí – díky tomu vznikl integrovaný celkový koncept, který svými vlastnostmi dalece překonává dodatečně montovaná řešení. U všech důležitých dílů byly prozkoumány jejich deformační vlastnosti, aby nový model A8 L Security vykazoval excelentní úroveň pasivní bezpečnosti, která je ohleduplná vůči ostatním účastníkům nehody. Zároveň je A8 L Security včetně trvalého pohonu všech kol quattro nejlehčí luxusní limuzínou v segmentu pancéřovaných vozidel.

Základem konstrukce je modifikovaná sériová karoserie s prostorovým rámem ASF (Audi Space Frame). Ta se vyrábí v Neckarsulmu, domovském závodě modelové řady A8, dalekosáhle z hliníku a je o cca 40 procent lehčí než srovnatelná konstrukce z ocelového plechu. Specifické díly jsou vyráběny ručně v chráněných výrobních prostorech a školení zaměstnanci potřebují k jejich montáži cca 450 pracovních hodin, než může být karoserie přepravena ke konečné montáži zpět do výrobního závodu.

Nové Audi A8 L Security má oficiální certifikaci Německého úřadu pro zkoušení zbraní a střeliva v Mnichově a splňuje požadavky třídy odolnosti VR 7 podle zkušební směrnice BRV 2009. Zkratka BRV znamená Bullet Resistant Vehicles (vozidla s ochranou proti průstřelu). Třída odolnosti VR 7 stanovuje nejvyšší požadavky na civilní pancéřované limuzíny. Plech a skla oken musí odolat střelbě municí NATO s tvrdým jádrem. V dílčích oblastech odpovídá pancéřování kritériím tříd VR 9 a VR 10. Odolnost vůči výbušninám byla prověřena podle směrnice ERV 2010 (Explosion Resistant Vehicles).

V bezpečnostním skeletu pancéřované limuzíny, který je integrován do karoserie jako samonosný díl, se uplatňují extrémně houževnaté a odolné materiály – pancéřová ocel tvářená za tepla včetně tvrzení, aramidové tkaniny, keramické materiály, speciální slitiny hliníku a vícevrstvé sklo. V místech přechodů se ochranné materiály překrývají, aby byla zajištěna nejvyšší možná bezpečnost.

Hliníkové boční prahy obklopují masivní balistické profily, které zvyšují ochranu proti výbušným zbraním – to je oblast, v níž v uplynulých letech výrazně vzrostly požadavky. Stejnému účelu slouží pancéřovaná podlaha vozidla ze speciální hliníkové slitiny. Nové Audi A8 L Security odolá útoku vojenskými ručními granáty. Dokonce ani výbušná nálož, jak ji definuje zkušební směrnice, neohrozí cestující na životě, což prokázaly pokusy s figurínami.

U oken dveří a předního i zadního okna používá Audi speciální sklo, které nese na vnitřní straně polykarbonátovou vrstvu, jež zabraňuje tříštění skla. Na přání může skly bočních oken pohybovat elektromechanický systém, schopný okna téměř kompletně stáhnout. Funkce aretace dveří zajišťuje dveře v jakékoli požadované pozici.

Centrální oblastí pancéřované limuzíny je tzv. komunikační box v zavazadlovém prostoru, který obsahuje kromě řídicích jednotek vozidlové a komunikační elektroniky přídavný akumulátor a části na přání dodávaných komponentů, které dále zvyšují ochranu cestujících. Silně pancéřovaný komunikační box má relativně lehké dveře z keramického materiálu, jeho rám je vyroben z hliníku. Kromě toho jsou na přání speciálně chráněny akumulátor a palivová nádrž.

K sériové výbavě nového Audi A8 L Security patří také hlasitý telefon s duplexním provozem, díky němuž mohou cestující komunikovat s okolím i při zavřených oknech. Tento systém používá reproduktory v masce chladiče Singleframe a mikrofony pro interiér a venkovní oblast.

Na přání dodávané ochranné prvky

Značka Audi připravila pro nový model A8 L Security mnoho prvků výbavy na přání, které dále zlepšují ochranu. Jedním z nich je systém pro nouzové vystupování, patentovaná technologie značky se čtyřmi kruhy. Pokud řidič nebo cestující na zadním sedadle stiskne zaplombovaný spínač a zatáhne za jednu z vnitřních klik, oddělí speciální pyrotechnické šrouby v závěsech dveře od karoserie a dveře lze mírným tlakem rozrazit ven.

Dalším prvkem je hasicí systém, který je aktivován stisknutím tlačítka nebo senzorem tepla. Hasicí prostředek proudí potrubím u podlahy ze dvou zásobníků, které jsou namontovány v zavazadlovém prostoru. Trysky rozstřikují hasicí prostředek do podběhů kol, na podlahu, palivovou nádrž a do motorového prostoru.

Nouzový systém pro zajišťování čerstvého vzduchu pracuje se dvěma tlakovými nádobami, které jsou uloženy v chráněné zóně. Na povel tlačítka zásobuje interiér čerstvým vzduchem, který proudí z výdechů dostatečně dlouho k projetí nebo opětovnému opuštění nebezpečné zóny. Systém vytváří v interiéru přetlak, a zabraňuje tak vnikání jedovatých plynů dovnitř. Dalším prvkem výbavy na přání je bezpečnostní spouštění motoru – v tomto případě aktivuje řidič motor pomocí dálkového ovládání.

Nabídku završuje mnoho doplňkových řešení. Mezi ně patří selektivní odemykání dveří, odvod kouře pro interiér, signalizační zařízení LED pro jízdu v konvoji, držák pro standartu, blesková světla, siréna, příprava a montáž analogového a digitálního úředního rozhlasu, pevně vestavěný telefon, černá skříňka pro uchování dat o nehodě, přídavná zadní kamera a vyhřívané sklo čelního okna včetně částečně vyhřívaných bočních oken. Kromě toho plní Audi také individuální speciální přání svých zákazníků.

Interiér

Interiér nového Audi A8 L Security je „wellness salónkem“ s elegantními liniemi a zpracováním na manufakturní úrovni. Vzadu jsou dvě elektricky nastavitelná samostatná sedadla. Přední komfortní sedadla, rovněž mnohostranně nastavitelná, nabízejí na přání masážní a ventilační funkce.

Na přání montuje Audi relaxační sedadlo – v širokém rozsahu nastavitelné zadní sedadlo na pravé straně s elektricky pohyblivou opěrkou pro nohy, odvětráváním a masážní funkcí. K tomu je nabízena prodloužená středová konzola s velkými odkládacími schránkami, doplněná zábavním systémem pro zadní sedadla se dvěma displeji s úhlopříčkou 10,2 palce. Pobyt na palubě ještě více zpříjemňují na přání dodávané prvky, jako je sklopný stolek, chladicí box a nezávislé topení.

Paleta potahových materiálů, ozdobných prvků a barev, které jsou na výběr pro interiér, byla nově uspořádána. Mezi skutečné klenoty patří nová kůže s označením Unikat, která má mimořádně blízko k naprosto přírodnímu stavu a je velmi prodyšná. Jako ozdobné obložení nabízí Audi mimo jiné dýhy z hnědostříbrného topolu a přírodního hnědozlatého jasanu, které jsou zušlechtěny stříbrnými, resp. bronzovými pigmenty. Mimořádně nároční zákazníci naleznou v programu Audi exclusive mnoho dalších individuálních řešení.

Při vší rozmanitosti funkcí nabízí nové Audi A8 L Security jasný a snadno srozumitelný koncept ovládání. Centrální součástí je terminál MMI na konzole středového tunelu. S velkým otočným spínačem a touchpadem MMI touch může řidič zadáváním znaků ovládat mnoho navigačních a multimediálních funkcí.

Pohon

Pro nové Audi A8 L Security jsou na výběr dva highendové motory – 4.0 TFSI a W12 FSI. Oba motory splňují emisní normu Euro 6. Osmiválec dosahuje ze zdvihového objemu 3993 cm3 nejvyššího výkonu 320 kW/435 koní, o 11 kW/15 koní více než dosud. Od 1500 do 5000 min-1 působí na klikový hřídel točivý moment 600 Nm. Nové Audi A8 L Security zrychlí s tímto motorem z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy. Jeho průměrná spotřeba paliva se omezuje na 10,9 litru na 100 kilometrů.

Technicky vyspělý charakter motoru V8, přeplňovaného dvěma turbodmychadly, je patrný z mnoha detailů – například z konstrukce turbodmychadel twin-scroll, které díky přívodu výfukových plynů dvěma oddělenými kanály zajišťují brzký a strmý nárůst točivého momentu, dále z inovativního řízení chladicí soustavy a z uspořádání hlav válců. Jejich strana sání je umístěna na vnější straně, strana výfuku uvnitř – turbodmychadla a chladiče stlačovaného vzduchu jsou uloženy mezi oběma řadami válců. Tento koncept zkrátil dráhu proudění plynů, což má za následek minimální ztráty a spontánní reakce.

Dvanáctiválec pro nové Audi A8 L Security je jednotkou s atmosférickým plněním. Díky nejvyššímu výkonu 368 kW/500 koní a točivému momentu 625 Nm zrychlí velká pancéřovaná limuzína z nuly na 100 km/h za 7,1 sekundy a při 210 km/h zasáhne proti další akceleraci omezovač. Motor W12 spotřebuje v průměru 13,5 litru paliva na 100 kilometrů. Stejně jako v případě osmiválce se tak jedná o nejlepší hodnotu mezi přímými konkurenty.

Motor W12, který pracuje se zdvihovým objemem 6299 cm3, zaujme svou extrémně kompaktní konstrukcí. Blok motoru spojuje čtyři řady po třech válcích. Vždy dvě řady svírají vzájemně úhel 15 stupňů, takže společně tvoří jednu širokou řadu. Obě tyto řady válců svírají úhel 72 stupňů. Přesazení čepu klikového hřídele činí dvanáct stupňů, takže dvanáct válců je zažehováno v ideálním intervalu 60 stupňů.

U obou motorů přenáší hnací sílu osmistupňová samočinná převodovka tiptronic s vysokým celkovým rozpětím převodů. Její ovládání probíhá elektronicky prostřednictvím páky voliče nebo pádel na volantu. Trvalý pohon všech kol quattro přenáší hnací sílu na všechna čtyři kola. V základním nastavení pracuje systém quattro se sportovním důrazem na zadní nápravu. V případě potřeby posílá většinu točivého momentu na nápravu s lepší trakcí.

Podvozek

Nové Audi A8 L Security nabízí luxusní jízdní komfort. Jeho podvozek, brzdová soustava a elektronické regulační systémy byly speciálně upraveny s ohledem na vyšší hmotnost vozidla. Například u závěsů kol byly nově vypočteny pevnosti, materiály a tloušťky stěn. Adaptivní vzduchové odpružení adaptive air suspension včetně elektronicky řízeného tlumení je integrováno do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, jehož prostřednictvím může řidič měnit charakteristiku činnosti mnoha technických systémů. Alternativou hřebenového řízení s hydraulickým posilovačem je dynamické řízení, které přizpůsobuje svůj převod rychlosti jízdy.

Pancéřovaná limuzína jezdí sériově na kovaných kolech s průměrem ráfku 19 palců. Pneumatiky mají neobvyklý rozměr 255/720 a vysoký index nosnosti 117. Plastové prstence na ráfcích umožňují i po defektu pokračovat v jízdě maximální rychlostí 80 km/h. Sériově se dodává rovněž systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách s přímým měřením, na přání dodává Audi plnohodnotné rezervní kolo.

Výbava

Interiér nového Audi A8 L Security nabízí prvotřídní atmosféru – kromě luxusních sedadel patří k sériové výbavě čtyřzónová automatická klimatizace s ionizátorem vzduchu, elektricky ovládané žaluzie pro zadní okno, systém Bose Surround Sound a televizní tuner. MMI Navigation plus načítá s předstihem průběh trasy a tato data poskytuje řídicím jednotkám převodovky tiptronic, světlometů a na přání dodávaného adaptivního tempomatu adaptive cruise control s funkcí Stop & Go. Dalším sériovým prvkem je parkovací asistent plus s kamerovým systémem pro snímání okolí vozidla.

V mnoha případech dokáže bezpečnostní systém Audi pre sense zmírnit intenzitu nárazu a následky nehody. Nový model A8 L Security má sériově verzi pre sense basic, doplněnou o funkci pre sense rear, která je propojena s asistentem pro změnu jízdního pruhu Audi side assist. Úroveň bezpečnosti a komfortu mohou na přání zvýšit další systémy: Audi pre sense front jako součást adaptivního tempomatu adaptive cruise control (ACC) Stop & Go, asistent nočního vidění a Audi lane assist, který rozpoznává podélné značení vymezující jízdní pruh.

Nové Audi A8 L Security se pohybuje na vrcholu svého segmentu také v oblasti multimediální výbavy – připojení k internetu obstarává sériově dodávaný hardwarový modul Audi connect včetně autotelefonu. Tento systém přináší řidiči přímo do vozu na míru střižené internetové služby, zatímco ostatní cestující si mohou připojit svá přenosná koncová zařízení k hotspotu WLAN. Na přání se dodává samostatné telefonní sluchátko.

Nové Audi A8 L Security W12 lze již objednávat, první vozy budou dodány ve třetím čtvrtletí 2014. Audi podporuje své zákazníky rozsáhlými servisními nabídkami a speciálním školením pro řidiče a majitele vozidla.

Audi-A8-L-Security-02

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru