Všichni víme, že pneumatiky musí mít dostačující vzorek (1,6 mm v létě, zimní pak v zimních měsících 4 mm), musí se kontrolovat jejich případná mechanická poškození a pravidelně by se též mělo zkontrolovat jejich správné nahuštění. Méně známá je však informace, že bezpečnost jízdy ovlivňuje i stáří pneumatiky.

Stáří pneumatik totiž zdaleka neovlivňuje jen to, kolik mají najeto. Na kvalitě gum se projeví také jejich „opravdové stáří,“ tedy kdy byla pneumatika vyrobena. Používaná pneumatika s dostačujícím vzorkem, která je však v provozu příliš dlouho, je tak potenciálně rizikovou. Paradoxně stejné nebezpečí představují i nové penumatiky, které ležely příliš dlouho u prodejce na skladě. Již po třech letech uskladnění se mění charakteristika pneumatik, která s sebou přináší především zhoršení jízdních vlastností. „Jedná se především o zhoršenou přilnavost jak na suché, tak na mokré vozovce,“ komentuje situaci Václav Částka ze společnosti zabývající se prodejem pneumatik.

Ještě více podléhají stárnutí pneumatiky, které jsou v provozu (a jsou tak vystaveny UV záření). Proto by si stáří pneumatiky měli zkontrolovat také všichni „sváteční řidiči“, jejichž pneumatiky by neměly být v ideálním případě starší než 4 roky.

 

Co se děje se stárnoucí pneumatikou? Postupným vysycháním se mění její struktura. Na boční straně se objeví viditelné drobné prasklinky a běhoun pneumatiky začne tvrdnout. Ověřit to lze jednoduše, při poklepání bude mít pneumatika dutý zvuk připomínající poklep na skořápku.

Jak poznat stáří pneumatiky?

Rok výroby pneumatiky lze zjistit podle DOT (Department of Transportation) kódu, který je uveden na boku každé pneumatiky. Nápis obsahuje čtyři písmena a čtyři číslice, kdy písmena přinášejí informaci o výrobci a rozměru a číslice vypovídají o stáří. Např. HWFZ 5011, kdy HW je kód výrobce, FZ kód rozměru. 11 poté značí týden výroby a 11 rok 2011.

„I dnes se setkáváme v provozu s pneumatikami, jejichž DOT čísla obsahují roky výroby 2004 a starší. Takové pneumatiky již nemohou dobře sloužit, a zvláště na mokré vozovce mohou být velmi nebezpečné,“ popisuje Částka své zkušenosti.

Např. internetoví prodejci běžně DOT čísla u svého sortimentu neuvádějí, přesto by měli na vyžádání tuto informaci poskytnout. „Nákup pneumatiky starší než tři roky, již přináší zvýšené riziko, a to bych rozhodně nedoporučoval,“ vysvětluje Částka a dodává: „Abychom řidičům vyšli maximálně vstříc, rozhodli jsme se jako první v České republice informaci o stáří pneu zveřejňovat. Naši zákazníci si tak mohou přímo na internetových stránkách ověřit, kdy byla pneumatika vyrobena.“

nahled-pneu

PR/-PS-