Po několika testech nových aut se dnes podíváme opět na jedno ojeté. Vozili jsme se v první generaci Kii Cee’d SW. O jejím předchůdci (Kia Cerato 1,6LX: Na půlce cesty) jsme již něco málo v redakčním testu řekli a ve srovnání s ním urazil Cee’d pořádný kus cesty.

Kia Cee’d se na trhu objevila v roce 2007 a Kia tím v Evropě začala sůj útok, kterým tlačí zaběhlé Evropské značky „ke zdi“. Cee’d už nevypadá jako ošklivé „káčátko“, ale má rysy evropského auta, chová se jako evropské auto a výbavou je mnohdy, za nezanedbatelně menší částky, před „evropany“. Zůstatková hodnota je však relativně vysoká i u prvních kousků z roku 2007.

Při pohledu zvenčí nás může zaujmout již zmíněný evropský design. Cee’d je celkem pěkné auto. Dělal se (a stále dělá) ve třech karosářských provedeních – ProCee’d (3dv hatchback), Cee’d (5dv hatchback) a Cee’d SW (kombi). My máme verzi Kia Cee’d SW z dubna 2008 s benzínovým motorem o objemu 1,4 litru, výkonem 80 kW a najetými 96 000 kilometry, které byste autu nehádali, snad jen lehce pomačkané bočnice sedáků od nastupování (ale sedačky nejsou prodřené ani potrhané) a ohmataný gumový volant nám mohou prozradit, že nejde o nové auto. Na karoserii nejsou viditelná žádná poškození, která by měla vzniknout díky použitému materiálu, najdeme jen tradiční parkovací lišej a „pozdravy“ závistivců.

 

Po prvním nastartování jsem byl překvapen. Motor „běžel jako hodinky“ a do interéru se nepřenášely téměř žádné zvuky. Motor je velice dobře odhlučněn a v autě skoro není poznat, že běží. Cee’d při jízdě celkem ochotně drží zvolenou stopu, jen řazení by mohlo být přesnější – zejména při podřazování z „pětky“ na „čtyřku“, naopak posilovač řízení by mohl být více komunikativnější (je elektronický, ale hodně přeposilovaný). Sem tam se ozve nějaké zavrzání ze středu přístrojové desky, ale není to nic, co by nás rozčilovalo. Výhrady ovšem mám k brzdění. Nevím, jestli to dělají všechny Cee’dy nebo jen ten náš konkrétní, ale brzdy se nedají příliš dávkovat a už při lehkém sešlápnutí pedálu auto brzdí opravdu hodně.

Vzhledem k velikosti prostoru pro posádku i pro zavazadla (objem kufru je 534 – 1 664 litrů) si myslím, že auto je bez problémů vhodné jak pro rodinu, tak i pro práci. Servisní náklady se oproti předchůdci také snížily a navíc, pokud budete mít štěstí a narazíte na kousek s pravidelně vedenou servisní knížkou, bude auto stále ještě v záruce. Ale pozor, pětiletá (později sedmiletá) záruka se nevztahuje na celé auto, takže je potřeba s tím počítat!

Celkově mě auto spíše mile překvapilo. Pěkné chování na silnici, prostorný interiér a ve verzi kombi obrovský kufr. Vyberete-li si Cee’da, myslím, že byste litovat nemuseli a že mu těch pár nedostatků odpustíte…

-PS-