Jaguar představil dvě modelové novinky. Nově vyvinutý třílitrový šestiválcový motor s kompresorem a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ. Jaguar tak ukazuje downsizing s motorem ve výhradně hliníkovém provedení. Od modelového roku 2013 bude stávající pětilitrový osmiválcový motor nahrazen právě novým kompresorem přeplňovaným třílitrovým šestiválcem s novými technologie jako například přímé vstřikování benzinu, proměnlivé časování ventilů či hliníkovou konstrukci.

Existují dvě varianty tohoto motoru. První varianta nabídne výkon 250 kW/340 koní a s točivým momentem 450 Nm, dráhá pak 279 kW/380 koní a točivý moment 460 Nm (ten je určen především pro Jaguar F-TYPE).

 

Třílitrový šestiválcový má čtyři váčkové hřídele a má stejnou celohliníkovou konstrukci jako starší osmiválcový motor. Tuhý a lehký hliníkový blok se zalitými ocelovými válci a křížovými ložiskovými pánvemi snižuje hluk chodu motoru a vibrace na absolutní minimum. Hlavy válců mají čtyři ventily na jeden válec a jsou vyrobeny z recyklovatelného hliníku.

Proměnlivé časování ventilů reaguje třikrát rychleji než u předchozí verze. Z předností proměnlivého časování ventilů DICVT těží i šestiválcový motor. Váčkové hřídele nejsou řízeny tlakem oleje, ale pozitivním a negativním točivým momentem, který vzniká při otevírání a zavírání sacích a výfukových ventilů.

Dalším klíčovým komponentem je centrální přímé vícebodové vstřikování SGDI. Do válců vstřikuje palivo tlakem až 150 barů. Poloha trysek umožňuje přesné vstřikování paliva do středu spalovací komory. Chladící účinek přímého vstřikování a optimálně umístěné zážehové svíčky umožňují zároveň vyšší kompresní poměr 10,5:1, to znamená, že je motor úspornější.

O pčeplňování motoru se stará kompresor Twin Vortex (TVS) nejnovější generace, ten je kompaktnější než jeho protějšek v osmiválcovém motoru. S kompresorem přišla úprava chladiče stlačovaného vzduchu na bázi vody, který jej ochlazuje při maximální účinnosti a využití síly. Novinkou třílitrového šestiválce je také nový systém řízení motoru Bosch. V porovnání s minulou verzí ovládá řízení plnícího tlaku až o 20 % efektněji. Díky dvěma vyrovnávacím závažím připevněným na koncích klikové hřídele a rotujícím proti sobě dosahuje Jaguar výsledků na úrovni osmiválce.

Pohon všech kol

Modely Jaguar XF a XJ s pohonem všech kol, disponují stejnou jízdní dynamikou jako modely s náhonem na zadní kola. Cílem při vývoji nového systému pohonu všech kol bylo zajistit stejný jízdní komfort i agilitu vozů. Systém pohonu všech kol na suché vozovce převádí celkový točivý moment směrem k zadní nápravě. To mimo jiné oproti permanentnímu pohonu všech kol zajišťuje i zvýšení účinnosti. Jen při rozjíždění do 10 km/h se točivý moment převádí také na přední kola, aby bylo zaručeno plynulé zrychlení z místa. Senzory zároveň neustále kontrolují hodnoty adheze, pohyb volantu či pozici plynového pedálu. To slouží k tomu, aby se v případě, že dojde k náznakům prokluzu, rychle přesunula síla přes lamelovou spojku umístěnou v rozvodovce také na přední nápravu.

Kontrolní algoritmy aktivního pohonu všech kol u Jaguaru jsou nastaveny tak, aby nezasáhly až v situaci, kdy dojde k prokluzu, ale aby rozpoznaly nižší stupně adheze v jejich samém počátku. Proto se v potenciálně nestabilní situaci točivý moment preventivně přesune dopředu.

Díky propojení s Jaguar Drive Control je na výběr ze tří režimů jízdy: Normal, Dynamic a Winter. V zimním módu Winter je systém dopředu varován před možnými ztrátami trakce, rozvodovka tudíž vybírá v rámci tohoto režimu rozdělení sil v poměru 30:70. Pokud to vyžadují okolní podmínky, lze přidělit přední nápravě až 50 % točivého momentu. Díky propojení s dynamickou kontrolou stability (DCS) a ABS lze také v případě potřeby cíleně brzdit jednotlivá kola.

V režimu Dynamic se reakce plynového pedálu zostřují. Převodovka rychleji podřazuje a vytáčí jednotlivé stupně až do červeného pole. Zároveň jsou u modelů vybavených systémem Adaptive Dynamics nastaveny tvrdší tlumiče, což snižuje boční náklony v zatáčkách a zlepšuje ovládání.

Systém pohonu všech kol si vyžádal částečnou přestavbu přední části vozu. Bylo nutné modifikovat skříň osmistupňové převodovky, aby se dala připevnit rozvodovka včetně integrované aktivní spojky. Lamelová spojka vede podle potřeby točivý moment na přední kloubovou hřídel, přední hnací hřídele a na diferenciál přední nápravy. Přesné rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu určuje kontrolní modul rozvodovky (TCCM), který neustále dohlíží na třecí hodnoty s vozovkou a pokyny udělované řidičem (úhel natočení volantu, pozice plynového pedálu) a vyhodnocuje je.

Další změnou prošel přední pomocný rám a zadní kloubová hřídel. Nově byl zhotoven příčník, zapouzdřené úchyty, uložení motoru a výfukové potrubí. Příkladem využití prostoru jsou hnací hřídele tažené olejovou vanou motoru, díky čemuž je těžiště dole a konstrukce motoru nízká.

Luxusní modely Jaguaru XF a XJ s automatickou převodovkou a třílitrovým přeplňovaným šestiválcem lze již objednat u všech dealerů společnosti Jaguar Land Rover. Objednané vozy budou zákazníkům dodány na přelomu roku 2012/2013.

Tisková zpráva/-PS-