Doporučení odborníků: jak se správně zachovat při aquaplaningu

Autor: Tisková zpráva - 23. 10. 2016


Na podzimních silnicích představuje aquaplaning jedno z nejnebezpečnějších rizik. Přesto většina řidičů neví, jak správně reagovat.

Průzkum společnosti Nokian Tyres ukazuje, že řidiči za nejrizikovější faktory při jízdě na podzimních vozovkách považují nebezpečné předjíždění, příliš krátkou bezpečnostní vzdálenost mezi vozidly, nečekané manévry jiných řidičů, nadměrnou rychlost a aquaplaning. Zejména při nečekaných bouřkách a deštivých dnech je nebezpečí vzniku aquaplaningu obzvláště vysoké. Dobré pneumatiky a správný tlak huštění toto riziko snižují, ale nejdůležitější je zůstat v klidu a správně reagovat.

„Pokud se vozidlo dostane do aquaplaningu, neměl by řidič vůbec brzdit. Místo toho je třeba sešlápnout spojku a zvednout nohu z brzdového pedálu, aby se snížila rychlost. Důležité je držet řízení ve směru jízdy, netočit volantem ze strany na stranu. Pokud by se totiž kola, v okamžiku kdy se obnoví přilnavost s vozovkou, prudce stočila doprava nebo doleva, mohlo by dojít k nečekané změně směru jízdy, na kterou by řidič nemusel dokázat zareagovat. Kromě toho nesmí nikdy řidič při aquaplaningu přidávat plyn,“ říká Matti Morri, vedoucí zákaznického servisu společnosti Nokian Tyres.

Při jízdě v prudkém dešti je vždy jediným správným řešením snížení rychlosti. Drážky na pneumatikách tak mají možnost odvádět vodu pryč z kontaktní plochy mezi pneumatikou a vozovkou. Důležité je rovněž udržovat pneumatiky správně nahuštěné. Nízký tlak v pneumatikách zvyšuje riziko aquaplaningu, zhoršuje ovladatelnost vozidla a snižuje odolnost pneumatik. U plně naloženého vozu je třeba zvýšit tlak v pneumatikách o 10–15 %.

Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu u letních pneumatik 1,6 mm, u zimních pak 4 mm. Čím vyšší míra opotřebení, tím vyšší míra rizika vzniku aquaplaningu, proto odborníci doporučují v obou případech minimální hloubku dezénu 4 milimetry. Většina řidičů však argumentuje, že aktuální míra opotřebení vzorku běhounu není snadno měřitelná. To však neplatí pro pneumatiky Nokian Tyres. Jako jediné mají totiž patentované ukazatele opotřebení DSI (Driving Safety Indicator) a zimní bezpečnosti WSI (Winter Safety Indicator), které aktuálně ukazují hloubku dezénu a funkčnost pneumatiky.

Jedním z nejvýznamnějších bezpečnostních faktorů je kvalita letních a zimních pneumatik. Například u pneumatiky Nokian Line SUV, jedné z nejlepších letních pneumatik testu AutoBild Allrad (4/2015), došlo k aquaplaningu až v rychlosti 85,0 km/h, zatímco u nejméně výkonné pneumatiky v testu, tomu bylo už při rychlosti 80,1 km/h, což je z bezpečnostního hlediska značný rozdíl.

Rovněž zimní pneumatiky Nokian Tyres nezapřou svoji kvalitu a jedinečnost s řadou inovací. V letošních testech ADAC a ÖAMTC (9/2016) byly zimní pneumatiky Nokian WR D4 vyhodnoceny jako jedny z nejlepších pneumatik na trhu.

aquaplaning-nokian-bmw

Jak zabránit vzniku aquaplaningu:

  • Za deště je třeba snížit rychlost. Dokonce ani nové pneumatiky nedokážou v příliš vysokých rychlostech zabránit vzniku aquaplaningu.
  • Kontrolujte zbývající hloubku dezénu vašich pneumatik – ta musí činit minimálně 4 milimetry.
  • Kontrolujte tlak v pneumatikách, protože jeho příliš nízká hodnota výrazně zvyšuje riziko aquaplaningu.
  • Nejezděte ve vyjetých kolejích plných vody.

Jak při aquaplaningu reagovat:

  • Zůstaňte klidní!
  • Sešlápněte spojku a zvedněte nohu z brzdového pedálu, aby se snížila rychlost.
  • Netočte s volantem ze strany na stranu. Místo toho jej držte v požadovaném směru jízdy až do okamžiku, kdy se obnoví přilnavost.
  • Při aquaplaningu nebrzděte, ani nepřidávejte plyn. Tím se pouze sníží následná přilnavost.
Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru