V České republice platí povinnost celodenního svícení bez ohledu na roční dobu od 1. července roku 2006. Od této doby se mi po našich silnicích jezdí mnohem příjemněji. Auta jsou mnohem lépe vidět na dálku a provoz je mnohem přehlednější. Problém nastává, když někdo zapomene nebo úmyslně nerozsvítí světla během dne. V ten okamžik se auto stává téměř neviditelným – všichni asi víte, o čem mluvím.

Denního svícení se dá dosáhnout vícero způsoby. Nejjednodušším je asi rozsvítit potkávací světla. Často se ale stává, že zapomeneme rozsvítit. Proto existují elektronické krabičky, které vám buď dají nepříjemným zvukem najevo, že jste na něco zapomněli a nebo světla automaticky rozsvítí. U novějších typů vozidel se dá naprogramovat řídící jednotka tak, aby rozsvítila potkávací světla po otočení klíčkem nebo po nastartování sama.

Dále může být zabudováno denní svícení rovnou z výroby za pomoci denních svítilen. Tato praxe existuje většinou u novějších vozů. Ovšem všechny modely aut, které nově vstoupí do prodeje v Evropské unii po 7. únoru 2011, budou muset být vybaveny systémem denního svícení.

 

Poslední variantu denního svícení jsem si nechal na konec. Je to dodatečná montáž denního svícení, většinou za pomoci LED technologie – tato varianta je v poslední době velmi populární. Vzhledem k tomu, že potkávám velmi často auta, která jsou ověšena různými denními světly á la „bludička“, rozhodl jsem se tuto variantu rozebrat trochu podrobněji.

Pokud se rozhodujete o koupi denních svítilen, musíte dodržet pár zásad.

1) Denní svítilny musí mít homologaci a musí být přímo určené k funkci denního svícení – mnohdy vídám výrobky, které jsou pouze jako obrysová světla a lidé si to často pletou s denním svícením.

2) Denní světla si nemůžete pověsit na auto, jak se vám zlíbí. Tato světla mají určené rozmezí odkud kam je můžete namontovat. Minimálně 600 mm od sebe, minimálně 250 mm od vozovky, avšak maximálně 1500 mm od vozovky a od okrajů auta maximálně 400 mm.

3) Vozidlo smí mít pouze 2 denní světla, to samé platí pro poziční nebo-li obrysová světla. V případě, že denní světla chcete používat i jako poziční, musejí být originální poziční světla vyřazena z provozu.

Upozorňuji, že i když dodržíte všechna tato pravidla a máte jakýkoliv druh denního svícení, je povinnost řidiče tato světla rozsvěcet během dne a za snížené viditelnosti je zase zhasnout a rozsvítit světla potkávací. Je téměř pravidlem, že potkám minimálně 1x denně auto, které svítí pouze denním svícením, přestože je viditelnost snížená.

Pamatujte, denní svícení existuje z dobrého důvodu. Sviťte, sviťte, sviťte!

-TJ-