Měli jsme možnost strávit dopoledne s policisty z dálničního oddělení v Rudné u Prahy. S vedoucím oddělení, npor. Ing. Vladimírem Klímkem, a jeho zástupcem, npor. Mgr. Davidem Bukovským, jsme si povídali o jejich práci a zejména o dálniční stíhačce Volkswagenu Passat R36. Na naše všetečné a zvídavé otázky pánové velice ochotně odpovídali.

Dálniční oddělení v Rudné u Prahy má na starosti dálnici D5 (z Prahy na Plzeň) od 0. kilometru (sjezd na Pražský okruh) až na kilometr 41,78, kde začíná „rajón“ dálničního oddělení Svojkovice. Práce dálničního oddělení Policie ČR není jen o číhání s Passaty před kamionem a čekání na „piráta“ překračujícího rychlost. Policisté řeší samozřejmě i dopravní nehody, odstavená vozidla (pokud nemohou silničáři), krádeže pohonných hmot z čerpacích stanic apod. Stát se ale může i to, že mohou být povoláni k vloupání, přepadení či jiné výjimečné události, ale to pouze v případě, že jsou zrovna nejblíže. Všechna policejní auta jsou pod dohledem GPS a tak operační středisko přesně ví, kde se kdo pohybuje.

 

Ovšem zpět k Passatu. Aby se policista k řízení vůbec dostal, je nutné podstoupit speciální školení na okruhu v Mostě, kde se naučí řešit nestandartní situace a seznámí se s autem. U Passatu R36 je to o to jednodušší, že je vybaven všemi možnými elektronickými pomocníky, jakými jsou ABS, TCS, ESP, …. a tak dále.

Volkswagen Passat R36 není jen tak nějaká „hračka“. Pod kapotou má atmosféricky plněný šestiválcový motor o výkonu 220 kW/300 koní s točivým momentem 350Nm. Tyto hodnoty a pohon všech kol mu umožňují zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a ručička rychloměru se zastaví na elektronicky omezených 250 km/h. Udává se kombinovaná spotřeba 9,5 litru, ale policisté jezdí v rozmezí cca 12-15 litrů, což jsou i tak velmi slušné hodnoty vzhledem k tomu, jakými rychlostmi se auto občas řítí.

Auto dálničního oddělení v Rudné mělo v den naší návštěvy najeto 198 tisíc kilometrů a nějaké drobné. Za celou dobu provozu s ním nebyl jediný problém a do servisu jezdí jen na pravidelné prohlídky, výměny oleje a opotřebovaných dílů. Policejní auta v autorizovaných servisech nehledejte. Policie ČR má servis „vlastní“ zřízený Ministerstvem vnitra.

Dálniční Passaty jsou vybaveny mnoha systémy, které nás řidiče hlídají. Základem jsou dvě kamery a speciální systém měření rychlosti. Passat může měřit rychlost před sebou i za sebou jedoucích aut, a to v takových vzdálenostech, že o něm ani nemusíte vědět. Kamery mají velmi slušné rozlišení a umějí zoomovat. Pro změření rychlosti je nutné srovnat rychlost policejního vozu s měřeným vozidlem a ujet tak úsek alespoň 100 metrů, pravidlem však bývá spíše 500 – 1000 metrů. Po této vzdálenosti se vyhodnotí průměrná rychlost. V případě, že řidič opravdu překročí rychlost či jinak poruší zákon o provozu na pozemních komunikacích (telefonování, nedodržení bezpečné vzdálenosti, apod.) a policisté to zjistí, zastaví ho na bezpečném místě, ovšem nikdy NE na dálnici. Auto si svedou na nejbližší sjezd z dálnice či na čerpací stanici. Za celou dobu působení Passatů by se ujíždějící řidiči dali spočítat na jedné ruce. Většina řidičů poslušně zastaví.

V dnešním světě, kde vládne korupce, je dálničního policistu problém uplatit. Veškerá komunikace (video i zvuk) s hříšníkem je nahrávána na záznamové zařízení, které má policista neustále při sobě. Jeden řidič byl prý s nabízením úplatku dokonce tak neoblomný, že nakonec skončil na oddělení kriminální Policie a místo pár tisíc za překročení rychlosti mu hrozil trest mnohem horší. Kdo chce kam, …

Řidiči již Passaty znají a dokáží je v běžném provoze rozlišit. To se potvrdilo živě i nám, když jsme se s autem svezli. Nejeden řidič vedle policejního auta přibrzdil a „zamával“. Policisté tedy změnili taktiku a nejezdí schovaní mezi kamiony či pomalu v pravém pruhu, ale vyčkávají na nájezdech a čerpacích stanicích a pokud kolem nich projede auto, které na první pohled maximální povolenou rychlostí nejede, vydají se za ním. V naprosté většině případů jsou „úspěšní“.

Podlé pánů, Bukovského a Klímka, jsou poměry mezi Čechy a cizinci, kteří páchají přestupky, přibližně stejné. Rekord na oddělení v Rudné drží řidič, kterému bylo naměřeno 224 km/h, to je o téměř 100 km/h více než je na českých dálnicích povoleno!

Passaty jsou pro dálniční Policii velkým skokem vpřed. V roce 2001 bylo v Praze pouze 5 vozidel, které mohly měřit rychlost: 4x Škoda Favorit a 1x Ford Mondeo. Zkuste se řítit za někým, kdo překročil rychlost v luxusním a silném vozidle, ve Favoritu 🙂

Volkswagen Passat R36 ale není prvním silným dálničním autem. Prvními stíhačkami byly vozy Fordy Mondeo ST220. Ty ale nebyly v civilním provedení, neměly takový výkon, na střeše byly neaerodynamické majáky a čím byly starší, tím byly poruchovější. Navíc spotřeba paliva byla o několik litrů vyšší. Passaty R36 si policisté chválí o poznání více.

Před několika týdny jsme vás informovali také o tom, že Policie objednala dalších několik desítek nových rychlých Passatů, ale na dálnice, podle informací z dnešního rozhovoru, nepůjdou. Objeví se na rychlostních silnicích. Opět se tedy rozšíří okruh silnic, kde bude třeba dodržovat rychlostní limity.

Za rozhovor, čas a možnost nafocení auta bychom rádi poděkovali policistům z Dálničního oddělení Rudná u Prahy a zejména vedoucímu oddělení a jeho zástupci.

-PS-