Jako historicky první automobil za celou dobu působení organizace Euro NCAP se nový Ford Focus může pochlubit hned čtyřmi oceněními za pokročilé bezpečnostní systémy ve voze. Stalo se tak poté, co v tomto týdnu Euro NCAP ocenila vyspělost systému sledování bdělosti řidiče a systému varování před nárazem.

Ocenění přichází pouhý měsíc po historickém úspěchu nového Fordu Ranger. Ten jako vůbec první pick-up obdržel maximální pětihvězdičkové ohodnocení celkové bezpečnosti a zároveň dosáhl nejlepšího skóre v ochraně chodců, které dosud organizace Euro NCAP zaznamenala.

„Bezpečnost automobilů patří k základním hodnotám Ford Motor Company. Proto jsme nesmírně rádi, že Euro NCAP vyzdvihla další dva vyspělé ochranné systémy nového Fordu Focus,“ prohlásil Stephen Odell, předseda představenstva a generální ředitel Ford of Europe.

 

Euro NCAP zavedla speciální ocenění za pokročilé technologie v roce 2010. Jejich smyslem je upozornit na výrobce automobilů, kteří zákazníkům přinášejí nové dostupné bezpečnostní systémy. Ford je přitom jedna z pouhých dvou automobilek, jež se zatím mohou pochlubit čtveřicí ocenění. A jako jediný má v nabídce model se čtyřmi oceněnými technologiemi.

„K cílům organizace Euro NCAP patří podporování důležitých inovací v oblasti bezpečnosti. Z toho důvodu jsme ocenili systémy sledování bdělosti řidiče a varování před nárazem v novém Focusu, který se tak stal prvním modelem nabízejícím hned čtyři oceněné technologie. Takový úspěch vozu nižší střední třídy, jenž navíc patří k nejprodávanějším, jasně ukazuje směr, kam míří nejen Ford, ale i celý automobilový průmysl v Evropě. Je stále zřejmější, že asistenční systémy zachraňují životy a snižují riziko zranění, a proto bude mít ocenění velký přínos hlavně pro zákazníky,“ uvádí generální sekretář Euro NCAP Michiel van Ratingen.

Technologie pod drobnohledem
Podle odhadů zahyne kvůli únavě řidiče na evropských silnicích každoročně 1 300 lidí. Oceněný systém sledování bdělosti řidiče společnosti Ford je schopen rozpoznat únavu podle způsobu, jakým se člověk za volantem chová. Využívá k tomu vyspělého monitorovacího systému.

Systém prostřednictvím kamery umístěné na čelním skle monitoruje polohu vozu vzhledem k vodorovnému dopravnímu značení. S pomocí senzorů, které sledují rychlost stáčení vozu okolo svislé osy, zároveň registruje trhavé pohyby řidiče.

Na základě těchto informací systém nepřetržitě vyhodnocuje, nakolik je řidič unavený. Pokud jeho míra pozornosti poklesne pod určitou míru, je na tuto skutečnost upozorněn jemným varováním na displeji v přístrojovém panelu. Jestliže ani poté řidič nepřeruší jízdu, následuje důraznější upozornění. Kromě nového Focusu je systém sledování bdělosti k dispozici v modelech C-MAX, Grand C-MAX, Mondeo, S-MAX a Galaxy.

„Únava může za volantem přepadnout každého,“ upozorňuje bezpečnostní specialistka Fordu Margareta Niehsaidová. „Jakmile je řidič ospalý, má tendenci při ztrátě koncentrace vyjíždět z jízdního pruhu a následně korigovat nepozornost nenadálými pohyby volantem. Náš systém právě tyto trhavé pohyby rozpozná a včas řidiče varuje.“

Systém varování před nárazem společnosti Ford využívá vpředu umístěných radarů ke sledování pomalu jedoucího provozu. Zaznamenají-li senzory, že vozidlo vpředu zpomalilo nebo náhle zastavilo, a systém vyhodnotí situaci jako potenciálně nebezpečnou, upozorní řidiče zvukový signál spolu s blikající ikonou v přístrojovém panelu. Jestliže ani poté řidič nešlápne na brzdový pedál, dojde k samočinné aktivaci brzdové soustavy.

„Aktivace brzd znamená, že se zvýší tlak v soustavě, čímž je připravena na náhlé zabrzdění,“ vysvětluje konstruktér Pradeep Nold. „V takovém okamžiku řidič zaregistruje drobné cuknutí, po němž se brzdový systém nachází ve stavu maximální pohotovosti. Jakmile řidič poté zvedne nohu z plynového pedálu, systém aktivuje brzdy a vůz začne zpomalovat. Pokud řidič navíc skutečně sešlápne brzdový pedál, jak se od něj očekává, systém vyvine maximální možnou brzdnou sílu.“

Systém varování před nárazem se ovládá prostřednictvím nabídky palubního počítače, zobrazované na displeji v přístrojovém panelu. Řidič si přitom může zvolit ze tří úrovní citlivosti. Funkci pohotovostní aktivace brzdové soustavy vypnout nelze.

„Analýza údajů nashromážděných při nehodách v Evropě ukázala, že podíl nárazů zezadu na kolizích končících zraněním činí patnáct procent,“ dodává Nold. „Systém varování před nárazem má především upozornit řidiče a posléze minimalizovat následky nehody.“

Vedle nového Focusu je systém aktuálně k dispozici rovněž pro modely Mondeo, S MAX a Galaxy.

 

Tisková zpráva/-PS-