Budoucnost luxusních vozů přichází s novým Porsche Panamera

Autor: Pavel Srp - 3. 4. 2013


Porsche s druhou generací svého Gran Turisma představuje první plug-in hybridní vůz v segmentu luxusních vozů. Luxusem a výkonem nabitá Panamera S E-Hybrid přináší revoluční možnosti cestování čistě na elektrický pohon až rychlostí 135 km/h či dobíjení akumulátoru z běžné elektrické sítě. Nová generace modelové řady Panamera oslaví svoji světovou premiéru na autosalonu v Šanghaji, který své brány otevře 21. dubna 2013. Na český trh su Panamera dostane již v červenci letošního roku.

Spolu s modelem Panamera S E-Hybrid o výkonu 416 koní se představí také prodloužené modely Executive, stejně jako zcela nový třílitrový zážehový vidlicový šestiválec, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel a určený pro modely Panamera S a Panamera 4S. Již tak bezkonkurenčně široká paleta motorů se tím rozšiřuje na celkový počet deseti verzí, což představuje nedostižný rozsah nabídky sportovních vlastností a komfortu. Nové a dále zdokonalené technologie přinášejí úsporu paliva až 56%, a to při zlepšeném projevu a výjimečném komfortu jízdy. Nová Panamera podtrhuje svoji exkluzivní pozici ještě působivějším designem s prvky klasických sportovních vozů. Vyznačuje se napjatějšími liniemi, zvýrazněnými konturami a nově tvarovanými karosářskými díly. V krátkosti: Porsche Panamera je ještě hospodárnější, sportovnější, pohodlnější a elegantnější.

Nová měřítka hospodárnosti, výkonu a komfortu

Panamera S E-Hybrid je dalším stupněm pokročilého vývoj paralelních plně hybridních systémů pohonu, využívajících výkonnější elektromotory a akumulátory, které jsou schopné dodávat více energie a současně je lze dobíjet z elektrické sítě. Elektrický motor generuje výkon 70 kW/95 koní, což je více než dvojnásobek výkonu elektromotoru předchozího hybridního modelu, kde bylo k dispozici 34 kW/47 koní. Nově vyvinutý lithium-iontový akumulátor má kapacitu 9,4 kWh, tedy více než pětinásobek dříve používaných nikl-metal-hydridních akumulátorů s kapacitou 1,7 kWh. Po připojení do třífázové zásuvky dojde při použití integrované nabíječky Porsche Universal Charger k naplnění akumulátoru během přibližně dvou a půl hodiny. Za méně než čtyři hodiny lze akumulátor dobít po připojení do běžné elektrické sítě.

Panamera S E-Hybrid daleko překonává jízdní výkony předchozího modelu. Současně došlo ke snížení spotřeby paliva v cyklu NEDC ze 7,1 l/100 km předchozího modelu o 56% na 3,1 l/100 km. To odpovídá hodnotě emisí CO2 71 g/km. Současně došlo k podstatnému zlepšení veškerých elektrických jízdních výkonů v podobě zrychlení, dojezdu a nejvyšší rychlosti na čistě elektrický pohon. Zejména v městském prostředí je výhodný čistě elektrický pohon bez jakékoliv spotřeby paliva a emisí. Na elektrický pohon modelu Panamera S E-Hybrid byl při základním testování podle NEDC naměřen akční rádius 36 kilometrů. Podle skutečných podmínek se může lišit, neboť při testu NEDC je například vypnuté topení a klimatizace. Reálný dojezd na čistě elektrický pohon se v běžných podmínkách bude pohybovat v rozmezí 18 až 36 kilometrů. Za obzvláště příznivých podmínek může dojít i k překročení tohoto rozsahu. Panamera s novým hybridním pohonem může na čistě elektrický pohon dosáhnout rychlosti až 135 km/h.

Doba zrychlení z klidu na 100 km/h byla zkrácena o půl sekundy na 5,5 sekundy. Této hodnoty pomáhá dosahovat asistenční činnost elektromotoru, který se připojí ke spalovací jednotce. Zvýšení výkonu lze aktivovat pomocí funkce kick-down, například při předjíždění. Nejvyšší rychlost vozu je 270 km/h. Paralelní plně hybridní systém pohonu, vyvinutý společností Porsche, umožňuje také jízdu setrvačností ve vysokých rychlostech. V těchto případech dochází k vypnutí spalovacího motoru a rekuperaci kinetické energie na elektrickou.

Moderní koncepce hybridního pohonu modelu Panamera S E-Hybrid zahrnuje i celou škálu nových komfortních funkcí, které lze aktivovat a vyvolat pomocí aplikace v chytrém telefonu. K dispozici je například možnost kontrolovat stav akumulátoru. Funkce nezávislého topení nebo chlazení umožňuje připravit příjemné klima uvnitř vozu ještě před nastoupením. To vše se ovládá prostřednictvím funkce Porsche Car Connect z mobilního telefonu. Systém nezávislého topení nebo klimatizace lze také nastavit uvnitř vozu. Aplikaci v chytrém telefonu je možné použít nejen pro kontrolu nabití akumulátoru, ale rovněž pro dálkový přístup k dalším informacím vozu, případně pro navádění k zaparkovanému vozidlu. Všechny funkce, které nejsou vázány na hybridní pohon, jsou prostřednictvím aplikace Porsche Car Connect k dispozici také pro ostatní modely Panamera.

Modely Executive: Ještě více prostoru na zadních sedadlech

Prostorový koncept modelu Panamera se dvěma samostatnými sedadly pro dospělé osoby vzadu se tak osvědčil, že ho Porsche rozšiřuje i do nové generace svého Gran Turisma. Nová Panamera Turbo Executive a Panamera 4S Executive nabízí díky o 15 cm delšímu rozvoru více prostoru na zadních sedadlech a ještě lepší jízdní komfort. V obou verzích je připravena rozsáhlá nabídka nových prvků výbavy, ale především výjimečný komfort pro cestující vzadu. Všechny modely Executive mají propracované vzduchové odpružení, které spojuje excelentní jízdní komfort a typické jízdní vlastnosti Porsche.

V6 a dvě turba: větší výkon, menší spotřeba

Nárůst výkonu a lepší hospodárnost je pro Porsche hlavním cílem. Při vývoji nové Panamery to vedlo ke vzniku zcela nového motoru, který se drží principu downsizingu: vidlicového šestiválce s objemem tři litry a přeplňováním pomocí dvojice turbo-
dmychadel. Tento motor nahrazuje dřívější vidlicový osmiválec o objemu 4,8 l, používaný v modelech Panamera S a Panamera 4S. Samozřejmě zajišťuje také pohon prodlouženého provedení Panamera 4S Executive. Parametry ukazují značný pokrok: 20 koní výkonu a 20 Nm navíc, ale až o 18% nižší spotřeba paliva ve srovnání s motorem V8 předchozí generace. Řidič má k dispozici nejen výkonnější a hospodárnější motor, ale zásluhou přeplňování je nejvyššího točivého momentu 520 Nm dosahováno ve velmi širokém rozpětí otáček. Motor zaujme nejen plnějším podáním výkonu, ale také větší silou v nízkých otáčkách.

Většina modelů Panamera je vybavena sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK. Komfortní osmistupňová samočinná převodovka Tiptronic S pracuje v modelech Panamera Diesel a Panamera S E-Hybrid. Vytváří optimální podmínky pro aplikaci nových funkcí zaměřených na zlepšení hospodárnosti. Například rozšířená funkce start-stop nyní vypíná motor ještě dříve, než automobil zcela zastaví. Tím se ušetří více paliva. S výjimkou modelu Panamera GTS nabízejí modely s převodovkou PDK funkci jízdy setrvačností, kdy dochází k rozepnutí spojek a k jízdě s minimalizovanými odpory. Tato funkce dokáže podstatně snížit spotřebu paliva, a to zejména při jízdě po dálnici.

Nová řešení v designu i výbavě

Propracovanější design modelu Panamera lze rozeznat na první pohled. Napjatější a výraznější linie vpředu jsou obzvláště patrné na velkých nasávacích otvorech a jejich přechodu ke světlometům. Z bočního pohledu působí automobil delším dojmem zásluhou více skloněného zadního okna. Zezadu je nová generace modelu Panamera rozeznatelná zejména podle nového víka zavazadlového prostoru. Rozšířené zadní okno zdůrazňuje šířku tohoto Gran Turisma, a tím i jeho sportovní charakter. Přepracovaná byla také samotná zadní sekce včetně širšího spoileru. Zřejmá je rovněž výraznější linie vedoucí zpředu k zadním světlům, která evokuje řešení použité vpředu.

Stejně jako předchozí modely, také nová Panamera nabízí mnoho možností individualizace vnějšího designu. Většího přizpůsobení lze dosáhnout množstvím nabízené doplňkové výbavy, včetně nových LED světlometů, které tomuto Gran Turismu propůjčují zcela specifický výraz.

Modely Panamera jsou dále vylepšeny novými prvky standardní výbavy, mezi které patří například bi-xenonové světlomety, multifunkční volant a elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Navíc je pro větší bezpečnost a pohodlí k dispozici také rozšířená sada asistenčních systémů. Optimalizovaný adaptivní tempomat nyní například aktivně zasahuje do procesu brzdění v krizových situacích. Systém rozpoznávání dopravních značek pomocí kamery a varování při změně jízdního pruhu nabízí větší pohodlí při cestování na velké vzdálenosti a na dálnicích.

Nová generace modelů Panamera bude v prodeji v Porsche Centrech v Praze a Brně od července 2013. Ceny začínají na částce 81 849 Euro za model Panamera Diesel a 83 227 Euro za model Panamera. Panamera 4 stojí 88 513 Euro, Panamera S 101 841 Euro a Panamera 4S 107 196 Euro. Provedení Panamera S E-Hybrid má cenu stanovenou na 110 409 Euro, model Panamera GTS je za 121 595 Euro a Panamera 4S Executive za 132 662 Euro. Špičkové modely Panamera Turbo jsou k dispozici za 145 990 Euro a Panamera Turbo Executive za 163 364 Euro. Uvedené ceny jsou včetně DPH.

Začátkem příštího roku nahradí současný turbodiesel nová vznětová jednotka o výkonu 220 kW/300 koní a nabídne ještě více potěšení z jízdy s typickou hospodárností daného typu motoru. V roce 2014 se na trhu objeví taktéž nové Porsche Panamera Turbo S a Panamera Turbo S Executive, jež představují exkluzivní a sportovní vrchol celé modelové palety Porsche.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru