Bylo horké páteční odpoledne a my jsme vyrazili na pražské ruzyňské letiště. Tam na nás totiž čekala přehlídka všech možných vozidel ze stáje BMW od nejmenší „jedničky“ až po manažerskou „sedmičku“. Čekala nás akce BMW JoyDrive Tour 2012. Po celé odpoledne jsme mohli vyzkoušet, jak se nová BMW v krizových situacích, na silnici nebo při akceleraci a brždění chovají.

Před BMW Cube proběhla registrace a mohli jsme si prohlédnout doplňky nabízené v rámci originálního příslušenství a doplňků BMW či se občerstvit. Byla zde také vystavena pětice vozidel: extrémně svižné BMW M5, novinka v podobě BMW řady 5 ActiveHybrid a trojice BMW vylepšených mnoha doplňky z nabídky BMW M Performance. Auta byla proměněna k nepoznání a musím uznat, že jim doplňky opravdu slušely…

 

Po slavnostním uvítání v BMW Cube a nastínění toho, co nás po celé odpoledne čeká, bylo slavnostně odhaleno auto schované pod plachtou. Byla to novinka v podobě modelu BMW 6 GranCoupé. Konkurent pro Audi A7 nebo Mercedes-Benz CLS byl vyveden v módní matně hnědé barvě s interiérem v kombinace bíle čalouněných sedadel a hnědých výplní dveří, stejně barevných koberců i stropnice a hnědou kůží obšité palubní desky. Na pohled jeden z nejluxusnějších a nejpůsobivějších sériových interiérů, který jsem kdy viděl.

Ale to už nás „volala“ první akce. Na řadu přichází nejmenší řada 1. Připraveny pro nás byly naftové i benzínové motory a ve všech autech byl osmistupňový automat s pohonem zadní nápravy. Nám se povedlo vyzkoušet tři motorizace: 116d, 118d a 118i.

Na letištní ploše byla vystavěna zkušební trať z kuželů, která zahrnovala vyhýbací manévr do „protisměru“ a zpět, pomalou otočku a po cestě zpět rychlý slalom. Abychom to neměli tak jednoduché, trať byla navíc pokropena vodou. I přesto se vyhýbací manévr dal s jistotou projet i v rychlostech nad 60 km/h. Ano, nebylo to tak hladké jako v malých rychlostech a záď si i díky pohonu zadních kol drobně uskočila, ale pak se o její srovnání postaral stabilizační systém. A to se nám líbilo, protože i se zapnutou stabilizací vás BMW nechá trochu rozhodit „zadek“ a užít si taky trochu toho „uličnictví“… 🙂

I přes vodou zkropený povrch byla trakce a ovladatelnost malé zadokolky až překvapivě velká. Na benzínové verze ty naftové, díky těžšímu předku, ztrácely, ale radost z jízdy nás čekala v obou verzích. Rozdíl byl ale tak znatelný, že pokud ročně nenajezdíte opravdu velkou porci kilometrů, s jistotou bychom vám doporučili nákup benzínu. Má hezčí zvuk, lepší ovladatelnost a náklady na pořízení a servis jsou také příznivější.

Po prvním řádění za volantem nás čekala krátká přestávka. Při té jsme si mohli důkladně a detailně prohlédnout sexy BMW 6 GranCoupé. Kromě perfektně sladěných barevných kombinací exteriéru a interiéru, jsme se zaposlouchali do křišťálově čistého zvuku příplatkového audiosystému BANG & OLUFSEN se 16 reproduktory. Pokud při svých cestách rádi posloucháte hudbu, příplatek 124 800 Kč s DPH opravdu důkladně zvažte! Je to hodně peněz, ale dostanete za ně ještě více muziky!

Pohon auta můžou zajišťovat dvě nabízené motorizace:. Benzínová 640i nabídne 235 kW/320 koní s kombinovanou spotřebou 7,7 litru nebo naftovou 640d s výkonem 230 kW/313 koní se spotřebou 5,5. Oba modely začínají se svou základní cenou lehce nad dvěma miliony Kč s daní. Po důkladném prozkoumání auta i ceníku musíme konstatovat, že se nejen u Audi a Mercedesu mají čeho obávat…

Bavorská automobilka zahájila útok i do dosud neprozkoumaných hybridních vod. Na BMW JoyDrive Tour 2012 se prezentovala hybridní řada 5. Pod kapotou se schovává řadový šestiválec doplněný o elektromotor. Toto pohonné ústrojí při součtu výkonů a odečtů ztrát nabídne 340 koní a spotřebu kolem 6 litrů benzínu na 100 kilometrů. Autem jsme byli svezení a ukázalo nám obě své tváře. Úspornou tichou jízdou pouze na elektřinu se dá ujet cca 5 kilometrů a nebo můžete závodit společnou „prací“ obou motorů současně. Při sešlápnutí plynového pedálu až na zem na vás čeká ohromující akcelerace, která nepolevuje od 0 až do 180 km/h, kde řidič nohu z plynu sundal. BMW 5 ActiveHybrid se zatím neprodává a objednat půjde až v září. Pokud byste podobné auto rádi vlastnili, nezbývá než počkat do podzimu…

Dost teorie, zpět k praxi… 🙂 Už jsme nedočkaví opět za volant. Tentokrát na nás čeká řada 3. Šibalsky na nás pomrkávala flotila několika 320d a 328i, která nově není řadovým šestiválcem, ale již „jen“ přeplňovaným čtyřválcem. Downsizing prostě vládne světu…

Opět byla všechna auta vybavena osmistupňovým automatem a pohonem zadních kol. Na trati jsme řádili s dvojicí BMW 320d (165 koní a 180 koní) a jednou 328i (245 koní). Benzínová verze 328i řidiči nabídne více adrenalinu, vzrušení a zajistí lepší ovladatelnost. Naftová 320d (zejména v nejsilnější 180 koňové verzi) sice fungovala také dobře, ale změny směru s ní nebyly tak hladké jako s 328i.

Trať byla postavena tak, abychom zjistili, že auto je mrštné, stabilní, rychlé a dokážete s ním manévrovat „na pětníku“. Rychlý vyhýbací manévr následovaný změtí svižných zatáček s agresivním výjezdem, pak prudké brzdění do ostrého esíčka s manévrem z maximálního pravého do maximálního levého rejdu a pod plným plynem výjezd od krátkého slalomu, ze kterého opět naplno na brzdy a zpět na start.

I v „trojce“ stabilizace potěšila nastavením, které dovolí drobné smýknutí. To, díky silným motorům pod kapotou a mokré trati, nebylo těžké vyvolat a už dopředu vám auto řeklo, že smyk přijde… BMW dává svému řidiči dostatek informací a zpětné vazby, takže jízda za jeho volantem je opravdovou radostí. Díky tomu se slzami v koutcích oka vzpomínáme na test BMW M3

Na závěr nás čekalo malé zklidnění v podobě manažerských limuzín. V řadě za sebou vzorně čekaly modely 740d (2x), 525d Touring, 535d a 530d GT, všechny s pohonem všech kol. S těmi jsme vyrazili do provozu a užívali si pohodlí a krásných scenérií v okolí pražského letiště. Vyzkoušeli jsme si BMW 740d a BMW 525d Touring.

O BMW 740d se nedá napsat nic jiného než jen samé superlativy. Perfektní sedadla, luxusní kůže, exkluzivní použité materiály… Jízda na vzduchovém polštáři vyhladí všechny nerovnosti (a že jich rychlostní silnice R7 směrem na Kladno je nepočítaně…). Za jízdy si pak můžete vybrat, jestli vás auto ukolébá exkluzivním audiosystémem nebo příjemným brumláním třílitrového šestiválce…

Z obrovské pohodlné lodě bylo přesedání za volant čtyřválcového naftového kombi pětkové řady přece jen trochu nechtěné, ale velké zklamání nečekejte. Říkáte si, že čtyřválec ve velké pětce není dobrou volbou? Jak se to vezme… Jde o dvojitě přeplňovaný dvoulitr, který v číslech nabídne výkon 160 kW/218 koní a točivý moment 450 Nm. Rázem se použití čtyřválce nezdá tak špatné, co? Jízdní dynamika a výkony to jen potvrdí. Krok se silnějšími konkurenty z naší flotily sice držet neumí, ale statečně se o to snaží. Zvuková kulisa a celkové chování auta nás příjemně překvapilo!

BMW JoyDrive Tour 2012 nás utvrdila v tom, že BMW řidičsky zábavná auta umí a svým konkuretnů nasazuje hodně vysokou laťku…

Za pozvání na akci děkujeme společnosti Invelt, autorizovanému prodejci vozidel BMW.

-PS-