BMW i3 slaví svou evropskou výstavní premiéru v Ženevě

Autor: Pavel Srp - 5. 3. 2013


Na ženevském autosalonu slaví evropskou premiéru koncept BMW i3 Coupé. Současně s ním je k vidění také koncept BMW i8 Spyder. Oba tyto modely jasně demonstrují pokračující vývoj pokrokových produktů divize BMW i zaměřených na trvale udržitelnou individuální mobilitu. Oba prezentované koncepty jsou vybaveny různými typy hnacího systému eDrive, který v sobě spojuje technologie čistě elektrického a hybridního pohonu. Obě budou použity v budoucích vozech BMW. Technologie eDrive je tvořena spojením elektromotoru, lithium-iontových akumulátorů a systému inteligentního řízení toků energií.

S modelem BMW i3 začne značka BMW svým zákazníkům dodávat prémiový automobil s elektrickým pohonem, který řidičům nabídne snadnou obsluhu a univerzálnost. Bude to automobil respektující nejaktuálnější nároky na sociální, ekologické a ekonomické smýšlení.

Elektřinou poháněné automobily v současnosti nejvíce omezuje limitovaný dojezd a ne zcela ideální hustota dobíjecích míst. BMW sbírá zkušenosti s elektřinou poháněnými automobily zásluhou rozsáhlého testovacího programu již od roku 2008. Více než 1000 řidičů z celého světa v tomto projektu ujelo již více než 20 milionů kilometrů. Provoz elektromobilů BMW ActiveE a MINI E v Asii, Evropě i USA přinesl tyto hlavní poznatky:

  • Vzdálenosti ujeté s elektřinou poháněným automobilem se příliš neliší od vzdáleností absolvovaných konvenčními vozidly. Denní průměr se pohybuje kolem 40 km.
  • V průměru uživatelé své vozy nabíjeli dvakrát až třikrát za týden, a to nejčastěji doma nebo v zaměstnání. Na počátku projektu více než 70% uživatelů uvedlo, že je pro ně velmi důležitá hustota veřejné sítě dobíjecích stanic. V praxi však byly veřejné stanice používány na méně než 10 procent dobíjení.

Na základě těchto poznatků BMW i navrhlo hnací systém BMW eDrive chystaného modelu BMW i3 určeného především pro cestování do zaměstnání tak, aby jej bylo potřeba dobíjet každé dva až tři dny. Tomu odpovídá i reálný dojezd v každodenním provozu, pohybující se mezi 130 a 160 km. Ten zároveň bohatě postačuje i na mnoho cest mimo město.

Hnací ústrojí, stejně tak jako všechny ostatní systémy BMW i3, jsou poháněny elektřinou z vysokonapěťových lithium-iontových akumulátorů. Hlavní výhodou těchto akumulátorů ve srovnání s těmi konvenčními je jejich minimální změna výkonu v závislosti na teplotě. Zásluhu na tom má především jejich inteligentní systém vyhřívání a chlazení, který je dokáže účinně udržet na optimální provozní teplotě.

Dalším z cílů vývoje BMW i3 byla minimalizace spotřeby energie elektrickými systémy vozu. Systém topení pracuje na principu tepelného čerpadla, který se ve srovnání s konvenčními systémy při provozu ve městě vyznačuje 30procentní úsporou energie. Vnější i vnitřní osvětlení používá výhradně technologii světelných diod (LED). Tato dvě řešení sama o sobě mají významný podíl na prodloužení dojezdu BMW i3.

Akumulátory, spotřebiče nebo řízení toků energií však nejsou jedinými prvky vozů BMW i, jež prodlužují dojezd. BMW i3 bude také první elektřinou poháněný vůz na světě, který bude plně připojený k internetu. Díky tomu bude vybaven mnoha pokrokovými funkcemi z konceptu BMW ConnectedDrive, jež budou navržené speciálně pro využití v elektřinou poháněných automobilech.

Mezi tyto speciální funkce patří například srozumitelné grafické zobrazení reálného dojezdu. Důmyslný systém tuto vzdálenost vypočítává nejen podle energie zbývající v akumulátorech, ale také podle jízdního stylu řidiče, spotřeby komfortních systémů vozidla, zvoleného jízdního režimu, ale také podle topografických podmínek a reálné dopravní situace. Systém například dokáže počítat i s větším množstvím energie potřebné například pro jízdu do kopce, a podle toho omezit reálný dojezd pro tuto trasu. Stejně ovlivňuje dojezd také informace o dopravních zácpách.

Dynamické zobrazení dojezdu se odehrává na centrálním displeji přímo na mapě navigačního systému. Všechny oblasti dosažitelné na danou energii v akumulátorech se graficky ohraničí. Řidič může dojezd ovlivňovat například změnou jízdního režimu, která se v reálném čase projeví na zobrazení dojezdu. Systém dokáže řidiči například poradit, zda je potřeba pro dosažení cíle aktivovat jízdní režim ECO PRO nebo ECO PRO+. Již základní jízdní režim COMFORT, nabízející příjemně sportovní projev, zajišťuje BMW i3 dojezd 160 km. Po zvolení jízdního režimu ECO PRO dojde například ke změně charakteristiky plynového pedálu a prodloužení dojezdu o přibližně 10 procent. V nastavení ECO PRO+ se všechny systémy vozu soustředí výhradně na zvýšení dojezdu. V tomto nastavení se aktivuje omezovač rychlosti na 90 km/h a systém topení a klimatizace se přepne do úsporného režimu. Ve srovnání s režimem COMFORT lze volbou režimu ECO PRO+ dosáhnout až 25procentního prodloužení dojezdu.

BMW i3 bude možné vybavit spalovacím motorem pro prodloužení dojezdu až na 300 km. Když se vezmou v potaz všechna výše zmíněná řešení pro prodloužení dojezdu, je zřejmé, že BMW i3 bude bez omezení praktickým vozem pro každodenní používání a cestování, kamkoliv je potřeba.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru