Test Volkswagen Amarok Ultimate 2.0 BiTDI 4MOTION (DSG)

Autor: Pavel Srp - 5. 6. 2016


Volkswagen Amarok chystá obměna, ještě předtím jsme ale vyzkoušeli vrcholnou verzi Ultimate s karoserií DoubleCab. Ta přijíždí s mnoha vylepšeními, akční výbavou, nejsilnějším naftovým motorem BiTDI spojeným s pohonem všech kol 4Motion a automatickou převodovkou. Jak si vede?

Volkswagen Amarok přišel na trh už v roce 2011, po pěti letech prodeje je tedy čas na modernizaci. Designově se toho, jak už to tak dnes bývá obvyklé, příliš nezmění. Pozměněná bude maska chladiče, nárazníky a některé další drobnosti. Výrazněji se však promění interiér a technika, protože pod kapotou se nově objeví zcela nové vznětové vidlicové šestiválce. A to je rozhodně příjemná zpráva!

test-volkswagen-amarok-ultimate-20-bitdi-4motion-dsg-p1

Pojďme ale k aktuální verzi. Provedení Ultimate poznáte prakticky na první pohled – zejména díky nápisům na bocích. K nim se ale samozřejmě přidává mnoho dalších prvků výbavy a vylepšení. Z předního pohledu jsou zřetelné bi-xenonové světlomety s LED denním svícením (v bežných výbavách za příplatek tučných 43 tisíc Kč), masce chladiče dominují dvě dvojité chromované lišty a vnější zpětná zrcátka dostaly stříbrné kryty – stejně jako spodní část předního nárazníku. Boční pohled prozradí nová 19″ kola a ten zadní ukáže zatmavené světlomety. Pomyslnou třešinkou na dortu je chromovaný rám na korbě za kabinou a chromové prahové nástavce.

Neměnil se však pouze design, výčet sériové výbavy v balíčku Ultimate je neméně bohatý a zahrnuje čalouněná sedadla v kombinaci kůže/Alcantara – přední s vyhříváním, multifunkční kožený volant s možností ovládání rádia, bluetooth handsfree, koženou hlavici řadicí páky a ruční brzdy a šestici airbagů. Díky rozměrům auta řidič také jistě ocení parkpilot vpředu i vzadu s couvací kamerou.

test-volkswagen-amarok-ultimate-20-bitdi-4motion-dsg-p2

Testovaný Amarok dostal navíc výklopný a v barvě vozu lakovaný kryt zavazadlového prostoru. Díky němu se sice omezí možnost převozu vysokých předmětů, protože se na korbu nevejdou, ale ty „běžné předměty“ alespoň nikdo neukradne a nebo při průtrži mračen nezmoknou. Zaplatíte za něj 80 tisíc Kč. Velikost ložné plochy je 2,52 m2. Na délku je to 1 555 milimetrů a na šířku v nejužším místě 1 222 milimetrů. To znamená, že se na korbu vejde v pohodě europaleta na délku i na šířku. Důležité také je, že dozadu lze naložit až 772 kilogramů nákladu (v případě použití listových per „Heavy duty“ to je dokonce až 1 145 kg). V testované verzi odveze Amarok až 3 200 kg těžký brzděný vlek.

Amarok na délku měří 5 254 milimetrů, na šířku 1 954 mm (bez zpětných zrcátek, s nimi je to 2 228 mm) a vysoký je 1 834 mm. Zaparkovat s ním však v úzkých přeplněných uličkách Prahy dá zabrat i s parkovacími senzory a couvací kamerou. Tam se ale tohle auto stejně nehodí, patří do přírody…

A pro tu může být také řádně vybaveno. K dispozici jsou dva možné pohony všech kol (+ jedna zadokolka). Prvním z nich je přiřaditelný pohon všech kol 4Motion. Po aktivaci tlačítkem na středovém panelu rozděluje výkon motoru na obě nápravy rovnoměrně v poměru 1:1 a zlepšuje tak záběr. V náročném terénu a v prudkých stoupáních může být navíc ještě zapojena přiřaditelná redukce převodovky. Tento systém je vhodnější do těžšího terénu. Druhou možností, kterou měl i testovaný vůz, je stálý pohon všech kol 4Motion s diferenciálem TORSEN. V obou případech je možné připlatit si za uzávěrku zadního diferenciálu, kterou naše auto také mělo. Aktivuje se pouhým stiskem tlačítka vedle voliče převodovky. Amarok nabízí samozřejmě také režim „off road„, při němž přizpůsobí nastavení ABS tak, aby byl sjezd z prudkých kopců i na kluzkých površích bezpečný a kola se neblokovala.

test-volkswagen-amarok-ultimate-20-bitdi-4motion-dsg-p4

Průchodnost terénem je zejména díky nájezdovým úhlům (vpředu 28°, vzadu 23,6°) a přechodovému úhlu (23°) působivá. Světlá výška je 203 mm a maximální brodivá hloubka je 500 mm. To jsou hodnoty, které by v běžném pracovním světě neměly Amarok vyvést z míry. Působivá je i křížitelnost obou náprav, což je ostatně možné vidět v přiložené fotogalerii. Na velmi kluzkých površích (jako je například bahno) je nicméně nutné včas uzamknout zadní diferenciál, kola jinak nemají potřebný dostatek trakce. Aby byl výčet schopností kompletní, chybí ještě dodat boční náklon, ten zvládne vůz až do 50°.

Ačkoliv tohle auto stojí na žebřinovém rámu a na zadní nápravě má odpružení listovými pery (jako ostatně téměř všechny pick-upy, výjimku tvoří Nissan Navara NP300), jeho chování na silnici je velmi dobré. S nerovnostmi si hravě poradí, prázdná záď výrazněji neodskakuje a drží se povrchu. Přesto mi pocitově přišlo, že nedávno testované Mitsubishi L200 bylo nenaložené ještě o něco klidnější. Když se zadní korba zatížila, chování se ještě zklidnilo a Amarok by se dal označit za velmi pohodlný.

Rychlost mu samozřejmě příliš nevoní, hlavně díky vyšší stavbě karoserie, vysokým pneumatikám, hmotnosti přes dvě tuny a pomalému převodu řízení. Amarok je těžkopádný a nedotáčivý, přesto – pokud jste si na jeho chování zvykli – můžete si s ním v zatáčkách dovolit poměrně hodně. Dalo by se říci, že se jízdními vlastnostmi vyrovná i některým velkým „neprémiovým“ SUV.

test-volkswagen-amarok-ultimate-20-bitdi-4motion-dsg-p3

Zásluhu na příjemném jízdním dojmu má také motor. Pod kapotou je (zatím) nejsilnější agregát z nabídky. Jedná se o čtyřválec 2.0 BiTDI s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Motor nabízí výkon 132 kW/179 koní a točivý moment 420 při 1 750 ot./min, takže má vcelku dost síly nejen na prázdné auto, ale i na naložené auto (naložili jsme na korbu odhadem půl tuny). Na dálnici s ním není problém uhánět v Česku nelegální rychlostí a přesto si nebudete připadat nekomfortně nebo nebezpečně.

Zejména díky dvoutunové hmotnosti a velkým a širokým kolům se spotřeba při běžné jízdě pohybuje kolem 10 l/100 km. Terén znamená samozřejmě spotřebu vyšší, ale v tu chvíli se očekává zcela jiné zacházení. S motorem výborně spolupracuje osmistupňová automatická převodovka, která ho drží v optimálních otáčkách a v případě potřeby se nebojí podřadit. Spojení motoru, převodovky i samotný jízdní projev Amaroku zaslouží pochvalu.

Jenže tohle všechno je také potřeba řádně ocenit, nejen slovy v našem testu, ale zejména cenou. Volkswagen Amarok totiž nepochází z úplně levného kraje, ale cenou se od konkurence zase tolik neliší. Základní cena testované verze startuje podle aktuálního ceníku na částce 1 194 126 Kč s DPH (986 881 bez DPH).

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Amarok
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,132 kW/179 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:,420 Nm v 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.9 – 11.3 s
Maximální rychlost:,174 – 179 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.8 – 10.1 / 7.0 – 7.6 / 8.0 – 8.5
Emise CO2:,211 – 224 g/km
Objem nádrže:,80 litrů
Délka:,5 254 mm
Šířka:,1 954 mm
Výška:,1 834 mm
Rozvor:,3 095 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 996 – 2 2224 kg
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru