Test Subaru Levorg 1,6 DIT GT-S (AT)

Autor: Pavel Srp - 21. 2. 2016


Subaru Levorg původně do Evropy vůbec nemělo přijít, nakonec se sem ve třetím čtvrtletí loňského roku dostalo. A my říkáme: DÍKY BOHU! Ani tohle auto není bezchybné, ale vše vyváží to, jak jezdí. A co jsme ještě při týdenním testování zjistili? To se vám pokusíme naservírovat na následujících řádcích.

Subaru Levorg přijíždí ve třech výbavách, ale pouze s jedinou možností pohonu. Tím je benzínový přeplňovaný čtyřválec 1,6 DIT s výkonem 125 kW/170 koní a točivým momentem 250 Nm. Motor přenáší sílu prostřednictvím bezestupňové převodovky Linertronic na všechna kola. Chete manuál? Máte smůlu. Chcete naftu? Máte smůlu. Alespoň bude vaše rozhodování jednodušší.

test-subaru-levorg-16-dit-gt-s-lineartronic-p1

A dlouhé rozmýšlení vám ulehčí také ceník. Jak už to tak u Japonců (a nejen u Subaru) bývá, příplatků v něm moc nenajdete. V zásadě je možné připlatit si pouze 12 000 Kč za barvu karoserie (bez příplatku je pouze červená). Trojice výbav Trend, Comfort a Sport jsou totiž pevně poskládané. Chtěli byste navigaci, ale nepotřebujete střešní okno? Máte smůlu. Pokud přejdete z aut německé produkce, může to být poměrně nezvyk…

Subaru Levorg je autem, které má „nahradit“ Legacy čtvrté generace. Pátá generace totiž znatelně vyrostla a některým zákazníkům to příliš nevyhovovalo. Levorg – mimochodem název je složen z výrazů LEgacy, reVOlution a touRinG – sdílí základ s vrcholným WRX STI, ale přidává praktičtější karoserii kombi. Nechybí samozřejmě pohon všech kol, ten je tu ale jiný než v STI, kde je možné například zcela uzavřít středový diferenciál. V Levorgu se točivý moment mezi nápravy rozděluje automaticky pomocí elektroniky a mnoha senzorů a čidel reagujících na řidičovo chování, ale také na vnější podmínky. Změna jízdních režimů SI-Drive ale nechybí – nabízí dva režimy: Intelligent a Sport. A nechybí ani systém Active Torque Vectoring, jenž je součástí stabilizačního systému (ten se v Levorgu nedá zcela vypnout). Má za úkol přibrzďovat kola a současně přenášet točivý moment tak, aby byl průjezd zatáčkami co nejhladší a zároveň nejrychlejší, a aby byly zachovány optimální podmínky trakce.

test-subaru-levorg-16-dit-gt-s-lineartronic-p2

Designem Levorg zaujme, ač jde o praktické kombi, tváří se sportovně. Přední část se od WRX STI příliš neliší, v kapotě se dokonce také nachází velká nasávač. Boční a zadní profil je však logicky zcela odlišný, sportovní geny v sobě ale ani tak nezapře. Boční pohled prozradí svažující se zadní část střechy. I pohled zezadu potěší oko sportovce, stačí se jen zahledět na výrazný střešní spoiler nebo difuzor v zadním nárazníku po jehož bocích vystupují koncovky výfuku.

Subaru do Levorgu sice nezapracovalo EyeSight jako do většího Outbacku, přesto kladlo na bezpečnost také velký důraz. Důkazem toho jsou systémy monitorující mrtvé úhly či automobily blížící se zezadu – ať už při vyparkovávání neb při změně jízdních pruhů. K tomu slouží radarová čidla umístěná přibližně ve výšce zadních světel, která jsou umístěna za nárazníky a nekazí tak hladký design karoserie. Je mi však záhadou, proč automobilka stále nenabízí parkovací senzory (a to ani vzadu ani vpředu), pro parkování vám tak musí vystačit pouze couvací kamera nebo parkovací senzory v rámci příslušenství. Novinkou je také samočinné přepínání dálkových a tlumených světel. Tlumená světla používají diody, dálkové halogenové žárovky. Ta mají asiaté ve svých autech také poměrně často, stačí si vzpomenout například na Hondy nebo Hyundaie.

Interiér je poměrně prostorný, čtveřici cestujících odveze zcela bez problémů, pokud byste přibrali pátého, bude se mu vzadu uprostřed sedět nepohodlně. Sedadlo je vyvýšené, opěradlo je tvořeno loketní opěrkou, ale místo tu v rámci možností je. Dost místa najdou cestující na zadních sedadlech na hlavu i pro kolena. Limitem je tu výška cca 185 cm, ovšem totéž platí i pro místa vpředu. Díky střešnímu oknu je stropnice o pár centimetrů níž. Přední sedadla jsou pohodlná a nabízejí dostatečné boční vedení. Pracoviště řidiče je z vozů Subaru dobře známé, přístrojové desce dominuje multimediální systém Subaru Starlink, který v základní výbavě Trend, ale i v testované výbavě Comfort nabízí 6,2″ dotykový displej (v nejvyšší výbavě Sport je 7″). Displejů je ale v autě více, na vrchu středového panelu je další zobrazující údaje palubního počítače a další jsou také mezi budíky v kapličce přístrojů (jeden je barevný s poměrně pěknou grafikou, druhý monochromatický).

test-subaru-levorg-16-dit-gt-s-lineartronic-p4

Dlužím vám ještě objem kufru. Je to kombík, takže se očekává, že bude prostorný. A není to špatné, v základu se bavíme o 522 litrech, to se dá jednoduše sklopením opěradel zadních sedadel do roviny zvětšit na 1 485 litrů. Objemových kvalit Škody Octavia Combi sice zavazadelník nedosahuje, pro běžné poměry je podle mě zcela dostačující. Výhodou je také to, že nákladací hrana není příliš vysoko a podlaha je zcela rovná.

Jízdní komfort je skvělý. Podvozek by se dal popsat jedním slovem: Báječný. Byla by to ale škoda. Je tužší, přesto stále dostatečně komfortní a navíc výborně kopíruje silnici, kola se stále drží povrchu. Neznamená to ale, že by to posádka pocítila nějakým nepříjemným poskakováním, právě naopak. Na palubě Levorgu není potřeba vzduchových nebo adaptivních tlumičů, stačí důkladná práce inženýrů a náročné odladění. Zní to skoro až neuvěřitelně, ale je to jeden z těch vůbec nejlepších podvozků, které si můžete dnes do svého auta přát.

A podvozek dokážete s nabízeným motorem důkladně využít. 170 koní a 250 Nm sice dnes už není nic neobvyklého, ale ani špatného. Díky bezestupňové převodovce a příkladnému odhlučnění vám může přijít, že auto příliš nejede. Stačí ale pozorovat rychloměr a uvidíte, že to tak není. Díky skvěle pracujícímu pohonu všech kol, systému Active Torque Vectoring a hlavně již zmíněnému skvělému podvozku dokáže Levorg řezat zatáčky jako mnohem sportovnější auta. Nebudete si přitom navíc připadat ani tak, že by se trápil. Ucítíte v něm jistotu a chuť si jízdu pořádně užít.

test-subaru-levorg-16-dit-gt-s-lineartronic-p3

A užijete si ji i vy, to mi věřte. Teda až potom, co si zvyknete na bezestupňovou převodovku. Její chování je skvělé při klidné jízdě, kdy po autě nic nechcete. Nechává motor převalovat pěkně nízko, ale jakmile přišlápnete plyn, chvíli to trvá. Levorg, respektive jeho převodovka se naštěstí také umí sama přepnout do režimu virtuálních rychlostních stupňů – stane se tak při výraznějším sešlápnutí pedálu plynu – takže při akceleraci nevyletí otáčky k červenému poli a nezůstanou tam jako u jiných CVT převodovek, ale simuluje řazení. Samozřejmě máte také možnost řadit „manuálně“, stačí přesunout volič automatické převodovky směrem vlevo. Řadí se pak ale výhradně páčkami pod volantem, řadící pákou ne.

Celá tahle příjemná legrace ale něco stojí, nejen co do pořizovací ceny, ale také co do spotřeby paliva. Levorg sice slibuje spotřebu paliva v kombinovaném režimu 7,1 litru na 100 kilometrů, my jsme ale jezdili s přibližně o dva litry vyšší spotřebou. Pokud jsme si užívali skvělého podvozku a klikatých silniček, pak spotřeba vystřelila rázem vysoko nad 10 l/100 km. A to není Levorg ani nijak těžký, v testované výbavě Comfort váží cca 1,6 tuny.

Pokud chcete skvěle jezdící kombík, který zastane roli „sporťáku“, ale i praktického rodinného auta, může být Levorg jednou z ideálních variant. Je jen potřeba počítat s tím, že za něj zaplatíte poměrně dost peněz. Základní cena je 759 000 Kč ve výbavě Trend, testovaná verze Comfort (podle nás ideální volba) stojí o 50 tisíc Kč víc a vrcholný Sport je za 889 000 Kč. Ceny jsou to ale prakticky konečné, protože výbavy jsou pevně dané a připlatit není za co. Prodejce vám navíc určitě trochu sleví…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Levorg
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 600 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,125 kW/170 koní v 4 800 – 5 600 ot./min
Točivý moment:,250 Nm v 1 800 – 4 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.9 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.5 / 6.3 / 7.1
Emise CO2:,164 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4 690 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 485 mm
Rozvor:,2 650 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 626 – 1 652 kg
Objem zavazadlového prostoru:,522 / 1 446 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru