Test Subaru Forester 2,0XT (AT)

Autor: Jan Karlík - 9. 6. 2015


Aktuální generace Subaru Forester se dočkala své aktualizace pro modelový rok 2015, respektive faceliftu, chcete-li. A nám se do redakčního tesu dostala varianta nejlepší možná, tedy Forester XT.

Ne, že bychom chtěli upozadit výborný Forester Diesel, ale varianta XT vám prostě musí vykouzlit úsměv na tváří ještě o hodně větší. Teda pokud tušíte, s čím máte tu čest. Nejsem fanouškem používání klišé, ale v tomto testu se jim prostě nevyhnu. Forester XT totiž některá klišé boří a jiná zase podtrhuje. Začněme tedy u toho prvního a tím je „vlk v rouše beránčím“. Protože vím, co mě čeká, přistupuji k Foresteru s respektem a s velkým šimráním v dutině břišní. Jenže pro běžného účastníka provozu rozdíl není nijak zásadní a zcela pochopitelně v tomhle vlkovi uvidí obyčejnou ovečku. Napovědět mohou ostřejší tvary předního nárazníku se svislým žebrováním na každé straně, dvojitá koncovka výfuku a zajímavá 18“ kola.

Subaru Forester XT test (1)

A to je mi na nejsilnějším Foresteru neskutečně sympatické. Na rozdíl od většiny SUV, která mají tendenci se prezentovat jako sportovní a jsou ověšená všemožnými i nemožnými falešnými výdechy a křidýlky, v případě XT-čka se nejedná o žádnou divočinu. A narážíme na další klišé – sportovní SUV. Je to vůbec možné? Ano, je! Povedený design exteriéru je nic oproti tomu, jak turbobenzínová verze nejprodávanějšího modelu Subaru u nás jezdí. K tomu se ale ještě vrátíme…

Na začátku jsem nakousl změny pro modelový rok 2015. Není jich mnoho, ale proč měnit něco, co funguje? Exteriér vozu zdobí nová anténa v designu žraločí ploutve, ale důležitější změny nejsou zvnějšku vidět. Dominantou interiéru se stává nový palubní infotainment z nového Outbacka, který se ovládá pomocí nové 7“ dotykové obrazovky. Je svižný, má hezkou grafiku, je v češtině a v našem případě (nejvyšší výbavě Executive) má vestavěnou navigaci. Vozy Subaru vždy byly spíše o jízdě. Je hezké vidět, že se v poslední době také hodně dbá na to, aby byl řidič spokojený i uvnitř. Nový palubní systém celý interiér pozvedl na vyšší úroveň.

Subaru Forester XT test (3)

Další změna však není patrná ani když sedíte uvnitř. Týká se totiž techniky. Konkrétně převodové skříně a v tomto modelu jediné možné varianty – Lineartronic s plynule měnitelným převodem. Ta byla podstatně zesílena a myslelo se také na úpravu softwaru převodovky, který dostal úplně nové naladění. V reálném provozu pak primárně záleží na tom, v jakém režimu nastavení právě jedete. Subaru Forester XT totiž má na volantu stejný volič jizdních režimů s názvem SI-Drive, jaký můžete najít třeba v ultimátním stroji WRX STI. Tato kouzelná dvojice tlačítek umožňuje výběr celkem ze tří režimů ovlivňujících nejen software automatické převodovky, ale také reakci na plynový pedál a další parametry.

Základní městský režim Intelligent může působit trochu tupým dojmem, ale auto je příjemně klidné, celkově takové plavné a to má také pozitivní dopad na spotřebu. V tomto režimu se převodovka chová jako klasický variátor. Pak je tu režim Sport, který pomalu, ale jistě odhaluje to, o čem jsem mluvil. Reakce na pobídnutí plynovým pedálem je daleko ráznější a převodovka v tuhle chvíli vybírá jeden z osmi softwarově přednastavených virtuálních stupňů. No, a pak je tu režim Sport Sharp (S#), země zaslíbená, to pravé svezení, které je navíc dostupné jenom u verze XT. Ostatní varianty se musí spokojit s prvními dvěma režimy.

V nejsportovnějším režimu je odezva na plyn nejlepší, převodovka při ostré jízdě (podle polohy plynového pedálu) velmi ochotně drží otáčky krásně vysoko a je až neskutečné, jak v tomto režimu dokáže Forester krásně brzdit motorem. Vypněte veškeré audio, vysaďte rodinu, aby vás nikdo nerušil a mohli jste si užívat zvuk sání a turbodmychadla, kterým vás XT zahrnuje bohatě.

Subaru Forester XT test

Máte také možnost výběru zařazeného stupně manuálně – a to buď pádly pod volantem nebo pákou voliče převodovky. Ale rovnou na ně zapomeňte. Nejlepší práci převodovka odvede, pokud to necháte zcela na ní. Sice si neodpustím povzdech, jak moc by se mi tento motor líbil zkombinovaný se šestistupňovým manuálem, ale na to, že máte tu čest s bezestupňovou převodovkou, které se povětšinou netěší moc velkému obdivu, v tomto režimu není vůbec špatná. Ještě jedna věc k voliči SI-Drive. Pokud to neznáte, první změna režimu bude doprovázena mírným šokem. Je totiž spjata s opravdu ostrým a hlasitým zvukovým signálem. Je tu jakoby varování před tím, než vás Forester na režim S# kopne zezadu do ledvin. :)

V tomto režimu ještě chvíli zůstaneme, zní to bláznivě, ale Foresteru sedí nejvíce. Je skoro povinností ho přepnout, jakmile prokličkujete z městské džungle. Forester XT má totiž pod vysokou kapotou proklatě nízko uložený přeplňovaný dvoulitrový boxer s maximálním výkonem 177 kW/240 koní a točivým momentem 350 Nm (od 2 400 ot./min). A to i přes fakt, že XT v této konfiguraci váží téměř 1 700 kg, nabízí velice zajímavou jízdní dynamiku. Na 100 km/h se s těmito parametry dostanete za pouhých 7,5 s a zastavíte se na maximální rychlosti 221 km/h.

Co je však nejdůležitější, k převodovce a výbornému motoru se do trojčlenky přidává ještě podvozek. A v tuhle chvíli to začíná fungovat tak, jak má, a Forester XT vám při každém svezení vykouzlí rohlík na tváři v tom místě, kde se normálně nachází rty. Jeho nastavení je zvoleno neskutečně vhodně a s citem. Může se vám zdát, že je měkčí a v podstatě budete mít i pravdu. Ale to, co předvádí na našich nedokonalých silnicích spolu s nízkým těžištěm, které je devízou v podstatě všech Subaru, to je neskutečné. Výborně filtruje nerovnosti a tím, že je tak poddajný, vám dovoluje krásně pracovat s přenosem hmotnosti. Forester XT je v zatáčkách opravdu návykový a v reálném provozu bude tím omezovačem, proč nejet ještě rychleji, pouze vaše hlava, která se nedokáže zbavit toho zážitku, jak byl Forester vlastně vysoko, když jste do něj nastupovali, a kolik tohle SUV váží.

Subaru Forester XT test (2)

Trochu vás také mohou vrátit do reality brzdy, které měly při opravdu hodně svižném svezení tendenci mírně vadnout. Jinak se ale výborně ovládají, především dávkují. K tomu všemu se přidává ještě komunikativní řízení.

I když mi to u tohoto modelu přijde podružné, je mou povinností zmínit spotřebu. Ta se bude opravdu hodně odvíjet od jízdního stylu. Přesun mezi městy na režim Intelligent znamenal spotřebu pohybující se kolem 8 litrů na 100 km. Svižné svezení na oblíbené okresce má za následek spotřebu dvojnásobnou. Celkově se však budete i s pohybem po městě pohybovat do 10l/100 km.

Byť vám Forester XT dává dost jasně najevo, že na silnici se cítí jako ryba ve vodě, pořád se tu bavíme o Subaru, které je navíc vybavené tlačítkem pro režim X-Mode a hlavně systémem Active Torque Split AWD, který je schopný aktivně rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu. X-Mode nabízí lepší prostupnost lehkým terénem a má také funkci kontroly sjíždění kluzkých svahů. I to málo terénu, který jsem s Foresterem XT navštívil, mě přesvědčilo o tom, že i zde bude limitujícím faktorem nejspíš moje hlava (a pak ještě možná silniční pneumatiky). Forester zvládne opravdu dost, rozhodně daleko více, než po něm většina majitelů bude chtít.

Forester XT je vážně povedené a řidičsky zaměřené SUV. Ve své poslední aktualizaci navíc nabízí také nějaký ten komfort v interiéru navíc. Pokud trochu přivřete oči nad pomalu se otevírajícím víkem zavazadlového prostoru (elektricky) a třeba nad sedačkami, které jsou sice pohodlné, ale minimálně pro tuto verzi by zasloužily lepší boční vedení, nebo nad některými plasty v interiéru, máte tu za cenu 1 059 000 Kč opravdu sportovní a přitom univerzální SUV, které si na to jenom nehraje, ale opravdu jím je.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Forester XT
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,177 kW/240 koní v 5 600 ot./min
Točivý moment:,350 Nm ve 2 400 – 3 600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.5 s
Maximální rychlost:,221 km/h
Převodovka:,bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,11.2 / 7.0 / 8.5
Délka:,4 595 mm
Šířka:,1 795 mm
Výška:,1 735 mm
Rozvor:,2 640 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 682 kg
Objem zavazadlového prostoru:,505 / 1 592 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru