test-seat-toledo-16-tdi

Test SEAT Toledo 1,6 TDI: Zpátky ke kořenům

Autor: Pavel Srp - 2. 5. 2013


Když se řekne jméno automobilky SEAT, některým se hned vybaví právě název Toledo. Auto, které počátkem devadesátých let minulého století zmobilizovalo nejen pražské taxikáře či české chalupáře, ale zaručilo této španělské automobilce vysoká prodejní čísla. Šlo vlastně o jedno z prvních aut po vstupu koncernu Volkswagen a prodávalo se i přesto, že bylo postaveno na už tehdy zastaralé podvozkové platformě Golfu druhé generace.

Druhá generace přinesla změnu karoserie a z praktického liftbacku se stal méně praktický klasický třiprostorový sedan. Ani tak nebyly prodeje druhé generace vůbec špatné, ale jméno Toledo zabila generace třetí – designově hodně uvolněná. Přišla vzhledová revoluce a ze sedanu se stalo MPV s předkem z modelu Altea a zadkem po vzoru Renaultů Avantime nebo Vel Satis. To se potenciálním zákazníkům nelíbilo. Prodeje šly prudce dolů a čtvrtá generace Toleda už z továrny nevyjela. Toledo nahradilo Exeo, ale ani to není příliš úspěšné a jeho výroba skončí.

A teď se konečně dostáváme k našemu autu. Čvrtá generace Toleda totiž nakonec světlo světa spatřila a na třetí generaci navazuje s tříletým zpožděním. Opět jde, stejně jako ve veleúspěšné první generaci, o pětidveřový model s karoserií liftback a velmi slušným vnitřním prostorem. I tak se ale velikostně mezigeneračně auto zmenšilo. Dosud vždy – od první generace až po třetí generaci – sdílelo podvozek s Golfem (respektive koncernovými sourozenci Leonem/Octavií/A3), avšak v generaci aktuální je menší, vlastně je to taková praktičtější Cordoba.

Pro ty, kteří v první nebo druhé generaci Toleda jezdili, půjde o naprosto ideálního nástupce. Auto o moc nepovyrostlo (pouze pár centimetrů), co se týká rozměrů vnějších, ale pro posádku rozhodně více místa nabídne, a to zejména vzadu (rozvor náprav je 2 602 mm). Stejně tak zavazadlový prostor (s obrovským vstupem díky otevírání víka i s oknem) o objemu 550 litrů skýtá netušené možnosti… Mínus dáváme praktičnosti za to, že se opěradla sedadel nedají sklopit do roviny a v kufru vytvoří schod.

Testované auto bylo v prostřední vcelku slušné výbavě Reference. Pod kapotou byl nejsilnější naftový motor 1,6 TDI o výkonu 77 kW/105 koní s točivým momentem 250 Nm, který prostřednictvím pětistupňové manuálně řazené převodovky poháněl přední kola. V údajích se dočtete, že v této konfiguraci dokáže Toledo zrychlit z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy a ručička rychloměru se zastaví až u číslovky označující 190 km/h.

V praxi bylo auto vcelku svižné, ale těžší motor v přední části ho činil výrazněji nedotáčivým. Nešlo však o žádnou tragedii. Trochu horší ale bylo tak trochu gumové řízení, které sice dávalo jakýs takýs odpor, ale cit v něm moc nebyl. Jenže… Tahle věta už dnes působí tak trochu jako klišé. S módou úsporných elektromechanických posilovačů řízení se totiž už asi ani nic jiného než necitlivé zatáčení čekat nedá.

Velkým překvapením pro nás byla spotřeba paliva. Ani ne ta, kterou SEAT udává ve svých propagačních materiálech (5,6 l/100 km ve městě, 3,7 l/100 km mimo město a 4,4 l/100 km v kombinovaném provozu), ale spíše ta reálná, protože ta se dá úplně bez problémů držet kolem pěti litrů nafty na 100 km. Na jednu nádrž (objem 55 litrů) se tedy dá najet i více než 1 000 kilometrů. SEAT Toledo je ideálním společníkem na rodinnou dovolenou, co říkáte? Je jen škoda, že jediná motorizace se šestistupňovým manuálem je benzínová 1,2 TSI 77 kW /105 koní a naftový motor (i ten o stejném výkonu) se musí spokojit pouze s pěti rychlostmi.

Mnozí z vás jistě ví, že SEAT Toledo je dvojčetem Škody Rapid a vyrábí se na stejné lince v Mladé Boleslavi. Oproti Rapidu je však kabát Toleda střižen sportovněji a podobně je naladěn podvozek. Interiér mnoha změn nedoznal. Dokonce se stále od řidiče nedají elektricky stáhnout zadní okna (v naší výbavě to nevadilo, vzadu byly kličky). Podle reakcí lidí, s nimiž jsme se o obou autech bavili, se více líbí právě Toledo a přiznám se, že se mi s ním jezdilo lépe než s Rapidem.

SEAT Toledo se v České republice nabízí s trojicí výbav (Basis, Reference, Style), čtveřicí motorizací (1,2 MPI, 1,2 TSI, 1,4 TSI a 1,6 TDI) s různými výkony a trojicí převodovek (5° a 6° manuál a 7° DSG). V tuhle chvíli ceníkové ceny startují na 292 tisících Kč. Můžete ho koupit výrazně výhodněji, protože SEAT má akční nabídky.

Na závěr mi nezbývá než říct, že znovuzrouzení SEATu Toledo se povedlo! Auto perfektně navazuje na svého předchůdce (třetí generaci teď mezi opravdová Toleda nepočítám) a troufnu si říct, že mezi zákazníky půjde o velmi oblíbený model, i když na prodejní čísla legendární první generace nenaváže.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru