Test SEAT Alhambra 2,0 TSI 220k (DSG)

Autor: Anina Russová - 19. 1. 2016


SEAT Alhambra je na trhu už od roku 1995 v celkem třech generacích. Ta poslední je na trhu od roku 2010, a tak je jasné, že byl čas na modernizaci. Automobilka se zaměřila spíše na detaily, ale ty autu rozhodně prospěly.

Jak už jsme naznačili, v designu jsou změny především kosmetické. Nová je maska chladiče i logo automobilky, ale třeba přední světlomety zůstaly stejné. Zadní mají novou grafiku a nově jsou nabízeny jako LED diodové. Přední světla jsou standardně nabízeny jako klasické halogeny, ale když sáhnete po akčním Paketu Copa Plus za 11 tisíc korun, který ale není v nabídce pro nejnižší výbavu Reference, dostanete natáčecí bi-xenony (jdou objednat i samostatně za cenu 25 000 korun, ale pouze pro výbavy Style a Style Advanced). V paketu dostanete také parkovací senzory vpředu i vzadu, Bluetooth handsfree nebo navigační systém s 6.5 palcovým dotykovým displejem. To byl i případ námi testovaného vozu, který měl navíc ještě jednu velkou specialitku, kterou byla motorizace.

test-seat-alhambra-20-tsi-dsg-p1

Pod kapotou měla totiž tahle červená kráska dvoulitrový přeplňovaný benzínový čtyřválec s označením 2.0 TSI, který se chlubí výkonem 162 kW/220 koní a točivým momentem 350 Nm. To jsou hodnoty, které u rodinného MPV nečekáte a garantuji vám, že vás jednoznačně budou bavit. Abyste pochopili naše nadšení, připomínáme, že stejné hodnoty nabídne také Škoda Octavia RS nebo Volkswagen Golf GTI. Liší se pak jen zrychlením z 0 na 100 km/h, kdy to Octavia RS i Golf GTI zvládnou rychleji, ale i 7.6 sekundy, což je hodnota Alhambry, zní skvěle. Navíc když si domyslíme, že se tu bavíme o rodinném MPV… :)

Vezmeme to ale postupně. Alhambru jsme testovali s příplatkovou třetí řadou sedadel. Ta vám případné cestující odveze až překvapivě pohodlně. Jen možná ti, kteří mají dlouhé nohy, budou trochu trpět a nebo si budou muset včas zabrat sedadlo v druhé řadě. Ta nabízí tři jednotlivé sedačky, které jsou dostatečně pohodlné. Celá posádka si bude muset zvyknout na tvrdší sedačky, které mají na rodinné auto slušné boční vedení, a ze kterých je díky jejich vyššímu umístění velmi dobrý rozhled. I přesto, že má Alhambra poměrně tlustý A sloupek a větší zpětná zrcátka, výhledu nepřekážejí.

test-seat-alhambra-20-tsi-dsg-p2

Vzhledem k tomu, že jde o rodinné MPV a rodina potřebuje často převážet hodně věcí, budou případné kupce jistě zajímat údaje o vnitřním prostoru. Alhambra se může pochlubit objemem zavazadlového prostoru 2 340 litrů. Tedy v případě sklopení druhé a třetí řady sedadel. Pokud naopak obsadíte všechny řady sedadel, zůstane vám k dispozici jen 300 litrů zavazadlového prostoru. To je pro zajímavost o pár litrů více než má poslední generace pěti dveřového SEATu Ibiza, který má základní objem 292 litrů. Ve chvíli, kdy sklopíte obě řady sedadel, můžete v autě převézt i dvě jízdní kola se sundaným předním kolem a ještě potřebná zavazadla pro víkendový cyklo výlet. Dvě nebo tři děti a vše potřebné na dovolenou je pak už legrace. Navíc díky velkému množství prostorných odkládacích přihrádek můžete na palubu vzít vše, co vaše potomky na dlouhé cestě zabaví.

Již zmíněné dvoulitrové TSI si s ní umí velice pěkně poradit. Navíc mu nechybí docela slušný zvukový doprovod. 220 koní je i na Alhambru vážící 1842 kg dostatečný výkon a věřte, že udivené pohledy ostatních řidičů, když rodinnému autu uhýbají v rychlém pruhu na dálnici, jsou k nezaplacení. Pokud se necháte zajímavým výkonem unést a vjedete do zatáčky o něco rychleji, nemusíte se bát, že se Alhambra nějak výrazněji nakloní. Námi testovaná verze má totiž příplatkový adaptivní podvozek. Ten je pocitově tvrdší, než u nedávno testované naftové verze. Stiskem tlačítka navíc můžete vybírat mezi nastavením tlumičů Comfort, Normal nebo Sport. Ale nějak se nemůžeme ubránit dojmu, že žádný velký rozdíl mezi těmito variantami není. Podvozek je pořád hodně tvrdý, ale rozhodně ne uskákaný a i ve vyšších rychlostech je Alhambra při jízdě jistá.

A když už jsme u výkonu, je také potřeba ho zkrotit. Vpředu i vzadu má Alhambra samozřejmě kotoučové brzdy. Chtělo by to ale více citu a možnost si je trošku nadávkovat. Přeci jen, když vezete rodinu, tedy ten nejdražší náklad, nechcete s nimi trhnout při každém brzdění.

test-seat-alhambra-20-tsi-dsg-p3

Pokud vyrazíte za město, kde vás neustále nebude brzdit hustý provoz nebo přítomnost měřících radarů, a sešlápnete plynový pedál až na zem, začnete se usmívat. Víte, že sedíte v rodinném autě, víte, že by mělo být tak trochu nudné a nezajímavé, ale opak je u testované Alhambry pravdou. Jediné, co bude mírnit vaše nadšení, je šestistupňový automat DSG, který výkon posílá striktně na přední kola. Ten totiž občas zbytečně dlouho nechává jednotlivé rychlosti vytočené zhruba na 3 tisících otáčkách. Teprve po vteřince přemýšlení zařadí vyšší stupeň. Můžete ale převodovce napovědět pádly pod volantem.

Jasné je, že současně s tím, jak letí nahoru rychlost, stoupá i spotřeba paliva. Upřímně řečeno při svižnější jízdě, které se s touto Alhambrou rozhodně bránit nebudete, se spotřeba dostane klidně i nad 15 litrů na 100 ujetých kilometrů. Jakmile nohu z plynu sundáte a pojedete v rámci předpisů, dá se udržet kolem 9 l/100 km. Ale mezi námi, kdo by od dvoulitrového TSI čekal spotřebu nižší, měl by přemýšlet spíše o její naftové verzi. Možná trochu tápete, kdo a proč by si kupoval rodinné auto s tak silným benzínovým agregátem pod kapotou. Ale ono je to poměrně snadné. Jízdní vlastnosti Alhambry a její skvělá dynamika a zvukový projev jsou silnými argumenty, které přebijí i vyšší spotřebu.

Cena Alhambry ve výbavě Style Advanced s dvoulitrovým TSI pod kapotou startuje na 851 900 Kč. Námi testovaný kousek měl ale velké množství příplatkové výbavy. Namátkou třeba zmíněný akční Paket Copa Plus, dvě integrované dětské sedačky (11 300 Kč), Paket Winter (vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané, ostřikovače čelního skla, vyhřívané ostřikovače světlometů – 9 000 Kč) nebo třeba bezklíčové odemykání a startování vozu (10 500 Kč). Celkem tedy testovaný automobil vyšel na 1 077 200 Kč. Není to rozhodně málo, ale Alhambra si tuto cenu umí obhájit. Nejen tím, že odveze vaše kompletní příbuzenstvo i s nákladem, ale ještě vám jako řidiči nabídne na svou třídu hodně překvapivé jízdní vlastnosti a skvělou dynamiku.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Alhambra 2.0 TSI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,162 kW/220 koní při 6 200 ot./min
Točivý moment:,350 Nm při 1 500 – 4 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.6 s
Maximální rychlost:,226 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.2
Emise CO2:,167 g/km
Objem palivové nádrže:,70 litrů
Délka:,4 854 mm
Šířka:,1 904 mm
Výška:,1 720 mm
Rozvor:,2 919 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 842 kg
Objem zavazadlového prostoru:,300 litrů (7 sedadel) / 685 litrů (5 sedadel) / 2 340 litrů (sklopená sedadla)
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru