Test Nissan Qashqai: Do starého železa ještě nepatří!

Autor: Pavel Srp - 30. 7. 2012


Crossover Nissan Qashqai na trh přišel již před 5 lety (prodává se od roku 2007), ale jeho prodejní úspěchy jsou stále více než dobré. Aby také ne, když jeho cena začíná už pod půl milionem korun a nabídne při tom praktickou pětidveřovou výše položenou karoserii, příjemné jízdní vlastnosti a pěkný vzhled.

Zkoušeli jsme prostřední naftovou motorizaci s pohonem pouze přední nápravy. Pod kapotou nám tepalo čtyřválcové srdce spalující naftu o objemu 1,6 litru, které řidiči poskytne výkon celkem slušných 96 kW/130 koní a točivý moment 320 Nm. To jsou hodnoty, které dovolí vcelku svižné tempo a občas je dokonce problém výkon pouze přes přední kola na silnici přenést. Zrychlení z 0 na 100 km/h výrobce udává za 10,3 sekundy (o 0,6 sekundy MÉNĚ než „čtyřkolka“) a síly mu dojdou ve 190 km/h. Motor je pro běžné cestování dostatečně pružný, nebudete pociťovat nedostatek výkonu. Tedy v případě, když motor vytočíte nad 2 000 otáček za minutu. Do té doby se projevuje hodně vlažně a dynamickými schopnostmi nejen neoslní, ale spíše zklame. Po překročení dvou tisíc otáček však zásadně ožije a auto vyletí vpřed. Kromě výrazného turboefektu nám v případě pohonné jednotky vadil snad už jen trochu neklidný a hlučnější projev po prvním studeném startu. Po zahřátí se motor zklidní a jen si přede.

Velmi mile jsme byli překvapení spotřebou paliva. S autem vážícím jednu a půl tuny jsme v kombinovaném provozu najeli šest stovek kilometrů a na palubním počítači se při vracení zobrazila hodnota 6,4 litru nafty na 100 kilometrů. Týdenní test zahrnoval poskakování po městě, pomalé přesuny podle pravidel silničního provozu po pražské Jižní spojce, ale i rychlejší přesuny po dálnicích nebo okreskách. Ve městě nám s udržením spotřeby v rozumných hodnotách pomáhal instalovaný systém Start/Stop, který fungoval téměř ihned po nastartování. Papírové hodnoty spotřeby paliva výrobce udává 6,3 (město)/4,6 (mimo město)/5,2 (kombinovaná) litrů na 100 kilometrů.

Protože naše auto bylo nejvyšší výbavy Tekna, čekala na nás velká spousta výbavy sériové, ale protože se jedná o novinářské auto, tak i příplatkové. Ihned po nakouknutí do interiéru nás zaujala černou kůži čalouněná sedadla, která nás však po prvním usednutí trochu nemile překvapila. Boční vedení by ještě šlo, ale krátký sedák byl zklamáním. Celkově byl posez hodně vysoký a vzpřímený, ale osoby většího vzrůstu (cca 190 cm a více) by mohly mít problém s výškou stropu. Může za to luxusní panoramatická střecha, která stropnici o pár centimetrů snižuje. Jinak posádka ani vpředu ani vzadu nedostatkem prostoru trpět nebude. Bude potřeba se trochu rozmýšlet v případě zavazadel, do kufru se vejde jen 410 litrů.

Celkově interiér působí velmi příjemným dojmem. Drobnosti jako ovládání palubního počítače v přístrojovém štítu (abyste si přepli zobrazované údaje, musíte prostrčit ruku volantem) nebo pouze xenonové (nikoliv bixenonové) světlomety, mu bez problémů odpustíme, protože jinak byla celková ovladatelnost Nissanu jednoduchá a intuitivní.

Navigační systém doplněný o 4 parkovací kamery, které dokáží zobrazit auto z „ptačí pespektivy“, manévrování hodně ulehčí. Je určitě potřeba si na zobrazovaný obraz z kamer zvyknout, ale pokud si na něj zvyknete, nebude potřeba se při couvání ohlížet ani používat zpětná zrcátka. Jen netuším, jak moc náchylné budou objektivy kamer na zašpinění. Přední kamera je umístěna ve znaku, boční jsou vespod zrcátek a zadní je ve víku zavazadelníku nad RZ.

Jízda s Qashqaiem je taková… „Rodinná“. Auto není stavěno na rychlé projíždění vlásenek, ale na to, abyste si s rodinou užili výlet a při tom se rozhíželi po krajině. Ne, že by to auto rychlejší jízdu nezvládlo, ale podvozek je měkkčí a řízení je kolem středové polohy mdlé. Brzdy naopak řidiče potěší, brzdí pěkně, nástup je ostrý a dají se dobře dávkovat.

Co říci závěrem? I když se životnost aktuální generace Nissanu Qashqai pomalu, ale jistě chýlí ke konci, stále má co nabídnout. Navíc za něj neutratíe „majlant“. Základní Nissan Qashqai s benzínovým motorem1,6 litru, pohonem přední nápravy v základní výbavě Visia vyjde na 476 000 Kč, naše testovaná naftová 1,6 dCi s pohonem přední nápravy v nejvyšší výbavě Tekna vyjde na základních 682 000 Kč. První cena čtyřkolky je 607 000 Kč s benzínovým dvoulitrem ve výbavě Acenta.

 Kompletní ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru