Test Nissan Juke 1.6 DIG-T (2016)

Autor: Jan Karlík - Foto: Jan Karlík - 15. 9. 2016


Nejmenší crossover z nabídky Nissanu je vyloženě stylovka. Dost výstřední design z roku 2011 se však trefil do vkusu mnoha zákazníků, což můžete sami vidět denně na silnicích. Naší redakcí už prošlo několik verzí, nicméně tato verze s nejsilnějším motorem a manuální převodovkou byla velmi milé překvapení.

Kategorie malých SUV a všemožných crossoverů, kam Juke spadá, je sama o sobě diskutabilní a mám k ní nemalé výhrady. Bylo by však hloupé předem odsuzovat Juke jenom kvůli příslušnosti do určitého segmentu. Navíc se Nissanu nedá odepřít jedno, velká odvaha při návrhu designu. Automobilka zariskovala a sázka na extravagantní design se vyplácí. Já osobně nejsem až takový fanda podobného designu, avšak i já musím uznat, že kanárkově žlutá metalíza doplněná o černé lesklé prvky je kombinace, která vypadá zkrátka a jednoduše výborně.

Hovořit o sportovnosti v kontextu crossoverů je přeci jen trochu diskutabilní, nicméně zde se to dost nabízí. Už ta barevná kombinace, tříramenný volant z Nissanu 370Z a nebo tmavý interiér se sedačkami v kombinace látky a semiše. Tohle všechno vás navnadí na sportovní notu. Nicméně vedle takového pozlátka přichází i to hlavní divadlo. Po stlačení startovacího tlačítka se ozve poměrně výrazné zabručení a překvapivě se ozve dokonce i výfuk. Řadíme jedničku pomocí manuální převodovky, která má poměrně krátké a příjemné dráhy, a vyrážíme dopředu. Přichází překvapení. Tohle je úplně jiné auto, než nedávno testovaný Qashqai se stejným motorem. Kratší jsou nejen dráhy řazení, ale výrazně kratší jsou samotné převody. Tohle a fakt, že má Juke s tímto motorem ještě o 20 kW více než Qashqai, vytváří po dynamické stránce úplně jiný zážitek.

test-nissan-juke-2

Pod kapotou testovaného auta se nachází zážehový přeplňovaný motor s označením 1,6 DIG-T o výkonu 190 koní (140 kW) a točivém momentu 240 Nm. Motor poháněl prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky kola přední nápravy. Při hmotnosti vozu, která činí sympatických 1 286 kg, dokáže Juke zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,0 sekundy a jet maximální rychlostí 215 km/h. To jsou poměrně slušné hodnoty a jak už jsem psal, Juke působí na první dojem velmi agilně. Problém s touto porcí výkonu má však přední náprava. V některých situacích je dost problém pomocí předních kol tento výkon dostat efektivně na silnici. V zatáčkách má vnitřní kolo tendenci prokluzovat, na nekvalitním povrchu je cítit, že se přední kola trápí a dost často se vám rozbliká kontrolka protiprokluzu.

Podvozek Juku je poměrně tuhý a na ostrých nerovnostech vám dá o nekvalitní silnici znát. Není však přehnaně tvrdý a jako nepohodlný bych jej neoznačil. K hravé, rozdivočelé nátuře tužší nastavení patří a vzhledem k vyššímu těžišti vozu potřeboval výrobce také potlačit náklony karoserie. Celkově bych podvozek označil jako velmi slušný kompromis. Nekonaly se ani žádné nepříjemné rázy do interiéru, na které jsme si stěžovali u většího Qashqaie. Jednoduchá zadní náprava (na rozdíl od víceprvkové u verze Nismo) občas postrádá jistotu stopy v zatáčkách, nicméně jednodušší mechanismus znamená větší hravost podvozku. Juke vás bude v zatáčkách bavit.

Přeplňovaný zážehový motor trpí klasickou nemocí, která může provětrat vaší peněženku. Když se budete snažit, dostanete se pod 7,5 litru na 100 ujetých kilometrů. Pokud se však budete chtít bavit, a věřte, že Juke je naladěný tak, že budete chtít, velmi rychle se dostanete k desetilitrové hranici, kterou hravě překročíte. To může být problém, zejména ve spojení s malou palivovou nádrží, která má objem na 46 litrů benzínu.

test-nissan-juke-3

Interiér vozu je svým způsobem podobně svérázný jako jeho exteriér. Designéři se naštěstí vyvarovali použití nevzhledných kombinací šedých plastů a displejů z dob konce minulého století, nicméně měkčené plasty tu nenajdete. Byť jsou plasty dobře slícované, jsou pekelně tvrdé. Když se ale nebudete ničeho dotýkat, pohled na interiér neurazí. Naopak, středový displej lze přepínat mezi režimem ovládání klimatizace a NDCS (Nissan Dynamic Control System), který zobrazuje třeba aktuální tlak turba, průběh točivého momentu nebo graf přetížení. Poměrně zajímavá hračka. Bohužel stejně jako centrální displej infotainmentu, i tento panel postrádá kvalitnější technologii i rozlišení. Jeho nastavování se děje pomocí stejných tlačítek a otočných voličů jako v případě klimatizace. A právě s těmi otočnými mám problém, téměř úplně postrádají aretaci, takže nastavení přesné teploty je zejména při jízdě dost komplikované.

Při hledání pozice za volantem můžete narazit na nemožnost podélně nastavit volant. Sezení v příjemných sedačkách, byť bez výraznějšího bočního vedení, bude tak vždycky trochu o kompromise. Jakmile se usadíte, může vám také chybět loketní opěrka. Místa na předních sedadlech je dostatečně, asi poslední výtkou k interiéru je chybějí schránka pro uložení telefonu. Z té pod klimatizací má tendenci vypadávat. Na zadních sedačkách je třeba se trochu uskromnit, stejně jako při přepravě zavazadel – kufr pojme skromných 251 litrů, po sklopení zadních opěradel 830 litrů.

test-nissan-juke-1

Juke s nejsilnější benzínovou jednotkou 1.6 DIG-T startuje na částce 473 200 Kč ve výbavě N-Connecta. Jedná se o akční cenovku, v rámci této akce dostanete také zimní sadu pneumatik zdarma. Vrcholná výbava s xenonovými světlomety a výbavou testovaného kousku vyjde na 537 425 Kč.

Nissan Juke v první řadě hraje především na stylovou notu a snaží se šokovat. Je to přesně ten typ vozu, který dělí automobilové fanoušky na dva tábory, můžete ho buď milovat, nebo nenávidět. Samozřejmě, co se vzhledu týče. Milovat ho musí téměř všichni, jakmile se s ním projedou. Jedná se bez nadsázky o řidičsky zajímavé a snad i zábavné auto. Krátká převodovka a poměrně silný motor tvoří výbornou kombinaci. Sice má pár přešlapů zejména v interiéru, ale ty mu za jeho jízdní projev budete ochotní prominout.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Nissan
Typ:,Juke
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 618 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,140 kW/190 koní v 5 600 ot./min
Točivý moment:,240 Nm v 2 000 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.0 s
Maximální rychlost:,215 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.1 / 5.6 / 6.9
Emise CO2:,134 g/km
Objem palivové nádrže:,46 litrů
Délka:,4 135 mm
Šířka:,1 765 mm
Výška:,1 565 mm
Rozvor:,2 530 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 286 kg
Objem zavazadlového prostoru:,251 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru