Test Mazda2 Skyactiv-G 1,5 90k

Autor: Pavel Srp - 13. 8. 2015


Mazda2 přichází do segmentu malých vozů, kde to rozhodně nebude mít jednoduché. Za poslední rok se zde urodilo velmi schopných konkurentů, mezi kterými nechybí Škoda Fabia, Hyundai i20, ale také třeba Volkswagen Polo nebo čerstvě modernizovaný SEAT Ibiza, který se do testu dostane už za dva týdny.

test-mazda2-hazumi-15-skyactiv-g-90k-p1

Mazda má na auta zcela odlišný recept, než který používají evropské automobilky. Ani do malého auta (už vůbec ne do velkého!) nedává malý turbem vyhoněný motor, ale poměrně velké čtyřválce. Jsou čtyři, tři benzínové a jeden naftový a všechny mají shodný objem 1,5 litru. Benzínové motory jsou plněny atmosféricky, turbodmychadlem přeplňovaný je pouze agregát spalující naftu. Testovaný kousek byl vybaven benzínovým motorem ze středu nabídky, jehož výkon dosahoval hodnot 66 kW/90 koní. V nabídce jsou také slabší 75 koňový nebo silnější 115 koňový.

Atmosféricky plněné motory dnes už aby člověk pod kapotou pohledal, jenže jízda s nimi je zábavnější. Řidič musí řadit, nemůže v autě jen tak sedět a čekat, že to „turbo udělá za něj“. Chcete-li jet svižně, s atmosférou musíte pracovat, musíte mnohem častěji řadit a motor vytáčet. Vždyť maximum točivého momentu 148 Nm leží ve 4 000 ot./min a maximum výkonu ještě o 2 000 ot./min výše. Na sešlápnutí plynového pedálu však Mazda2 reaguje o poznání rychleji než motory přeplňované. I díky tomu se lidem, kteří jsou „odkojení“ na dnešních přeplňovaných benzínových motorech, se nemusí atmosféricky plněná pohonná jednotka líbit.

Když znáte papírové hodnoty auta a nebudete šimrat motor v nízkých otáčkách – po překonání přibližně tří tisícové hranice otáček motoru se agregát probudí k životu a začne auto táhnout vpřed – řekli byste si, že jde o mnohem silnější auto. Můžou za to již zmíněné živější reakce na povely plynového pedálu, ale také hmotnost dvojky, která je pod jednou tunou! A to se samozřejmě projevuje také při jízdě, zejména v zatáčkách.

test-mazda2-hazumi-15-skyactiv-g-90k-p2

Ta lehkost, se kterou se Mazda2 po silnici pohybuje, by ji mohl závidět leckterý její i sportovněji naladěný konkurent. Řízení sice nehýří citem – ovšem, kdo by to ještě dnes čekal? – ale má příjemně nastavený účinek i intenzitu. Vyrazit z města na okresky tak nebude utrpením, ale zábavou. A doprovází ji mnohem jadrnější zvuk než mají dnes auta s přeplňovanými motory.

Řazení pětistupňové (silnější motorizace má rychlostí 6) manuální převodky je přesné, má relativně krátké dráhy a rychlosti na svá místa zapadají tak, jak by měly. Pokud byste se přece jen chtěli o možnost řazení ochudit, za příplatek je možné vybavit auto šestistupňovým automatem.

Podvozek je tvrdší, není však tvrdý přehnaně. Příjemné zjištění je, že ani v městské džungli se od kol (testované auto obouvalo 15″ disky) neozývaly žádné rány ani na přejezdu propadlých kanálů, ale ani na „kočičích hlavách“. Mimo město se auto v zatáčkách nijak dramaticky nenaklánělo a dokázalo je projíždět velmi svižně. S plynovým pedálem bylo však třeba zacházet opatrněji, protože pokud nájezdovou rychlost přeceníte, půjde Mazda2 nemilosrdně po tečně ven. Stačí ale ubrat a auto utáhne stopu rozhozením zádě. Zábavné autíčko… :)

test-mazda2-hazumi-15-skyactiv-g-90k-p4

Tím, že motor není přeplňovaný turbodmychadlem, není spotřeba paliva tak závislá na jízdním stylu. Po týdenním testu si ustálila na rovných šesti litrech na 100 kilometrů. A to jsme rozhodně nejezdili na spotřebu, ale občas jsme auto pořádně protáhli. Výrobce pak slibuje 4,5 l/100 km v kombinovaném režimu.

Ačkoliv je Mazda2 z venku vcelku malá, uvnitř nabídne překvapivě dost místa. Čtveřice pasažérů nebude mít problémy, snad jen případná zavazadla bude potřeba zredukovat na minimum. Objem kufru je 280 litrů (po sklopení sedadel až 950 litrů), jeho nakládací hrana je poměrně vysoko a od podlahy ji dělí dalších několik desítek centimetrů. Škoda, že Mazda šetřila na čalounění dveří zavazadelníku, koberec přidělaný cvočky nepůsobí příliš hezky, navíc když nepřiléhá. Posez za volantem je perfektní, je sice vyšší, ale najít si správnou polohu je otázkou okamžiku. Volant je nastavitelný podélně i výškově a dá se přitáhnout hodně k tělu. Řídit tak na „krátké ruce, dlouhé nohy“ není problém. Zajímavé je, že sedadlo spolujezdce je výše než to řidičovo.

Palubní deska je z kvalitních materiálů, na jejím vrcholu ční displej palubního systému s příplatkovou navigací. Ovládá se buď dotykově – ovšem auto musí stát – a nebo otočným ovladačem za řadící pákou. Kaplička přístrojů ukrývá centrální budík s rychloměrem a po stranách dva digitální, přičemž levý zobrazuje otáčkoměr a pravý údaje z palubního počítače. Zasvítí-li však na displej sluníčko, jsou hodnoty nečitelné. Vyšší výbavy mají v centrálním budíku umístěný analogový otáčkoměr doplněný o digitální rychloměr.

test-mazda2-hazumi-15-skyactiv-g-90k-p3

Mazda2 se nám líbila, ale pak jsme nakoukli do ceníku. Nepochází úplně z levného kraje. Nabízí hned sedmero výbav, které startují na 274 900 Kč, ale není problém utratit ani půl milionu. Testované auto bylo v třetí nejvyšší výbavě Hazumi, která nabízí vše důležité a přidává k tomu i pár věcí, které jsou příjemným bonusem. Spojit se dá navíc také pouze s testovaným motorem 1,5 Skyactiv-G 66 kW/90 koní. Základní (a vlastně prakticky konečná) cena je 391 400 Kč. Připlatit si můžete pouze za navigaci (12 500 Kč), lepší lak a nebo prodlouženou záruku.

Podle mého názoru postačí úplně klidně nižší výbava Challenge, ve výbavě nechybí tempomat, palubní počítač, klimatizace, dálkové centrální zamykání a další prvky. Na výběr je dvojice benzínových motorů – 1,5 Skyactiv-G 55kW/75 koní a testovaný 66 kW/90 koní. Ceny jsou 329 900 Kč, respektive 337 400 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mazda
Typ:,Mazda2
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 496 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,66 kW/90 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment:,148 Nm při 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,183 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba benzínu (l/100 km):,5.9 / 3.7 / 4.5
CO2:,105 g/km
Objem benzínové nádrže:,44 litrů
Délka:,4 060 mm
Šířka:,1 695 mm
Výška:,1 495 mm
Rozvor:,2 570 mm
Pohotovostní hmotnost:,975 kg
Objem zavazadlového prostoru:,280 / 950 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru