Test Honda Civic: Sprinter nebo běžec na střední trasy?

Autor: Pavel Srp - 4. 10. 2012


Honda v letošním roce slaví již 40 let modelu Civic a to rozhodně není málo. Svědčí to o tom, že jde o velmi povedené, a tím pádem i oblíbené, auto. My jsme mohli vyzkoušet poslední (již devátou) generaci Civicu, navíc v nejvyšší výbavě Executive s benzínovým motorem 1,8 i-VTEC a šestistupňovou manuální převodovkou.

Poslední generace Civicu vzhledově navazuje na tu předposlední, která nabídla hodně sci-fi design – netradičně tvarovaná maska, boční profil i zadní část – to vše se nějakým způsobem odrazilo i na novém Civicu. Desingu se podřídilo nepraktické dělené zadní okno, které ztěžuje výhled vzad – podobně jako třeba v Toyotě Prius nebo Hyundai Veloster. Je jasné, že se Civic nebude líbit všem, ale originalitu mu rozhodně upřít nelze. Design našeho auta byl ještě o něco vylepšen použitím sportovního paketu, jenž za necelých 50 tisíc Kč přidává k bílému laku karoserie kontrastní tmavé díly na rohy předního nárazníku, prahové nástavce, střešní spoiler a něco jako difuzor na zadní nárazník. Na pohled je to sexy, ale je to nepraktické při parkování ve městě.

Podobné jako zvenku je to i uvnitř auta. Netradičně tvarovaná palubní deska, jejíž design ovšem nepřevažuje nad vhodným umístěným a přehledností ovládacích prvků. Výjimkou je pouze vzájemné umístění řadící páky a ovladačů klimatizace, vyhřívání sedadel a systému STOP/START, které se při zařazených lichých rychlostních stupních hůře ovládají. Za volantem si budete připadat jako kapitán vesmírné lodi – se třemi budíky (ukazujícími otáčky, stav paliva a teplotu vody), digitálním rychloměrem a vedle něj umístěným grafickým displejem s možností zobrazení údajů o autě nebo vlastního obrázku a v našem případě s ještě jedním displejem navigace ve středovém panelu.

Celkový dojem z interiéru trochu kazil vysoký posez. I když mám jen 180 cm, nad hlavou mi zbývalo sotvá pár centimetrů místa. Je to daň za praktičnost Civicu. Zadní sedadla mají totiž netradiční možnost sklopení jak opěradla, tak i sedáku. Honda to nazývá jako Magic Seats. Díky tomu může v prostoru zadních sedadel vzniknout prostor s rovnou podlahou pro převoz větších, vyšších nebo křehkých (např. kytky) předmětů. A jak to souvisí s vysokým posezem? Jednoduše. Pod zadními sedadly bývá standartně umístěna nádrž na palivo, která se ale díky této praktické vymoženosti musela přesunout jinam – právě pod sedadla přední.

Prostorem pro posádku Civic neplýtvá, ale nabídne ho tolik, aby cestující netrpěli nedostatkem. To ale neplatí pro zavazadla. Kufr je obrovský a hluboký. V základním uspořádání nabídne 477 litrů, což zahanbí i mnoho kombíků. Pokud by to nestačilo, jednoduše sklopíte opěradla zadních sedadel a prostor rázem zvětšíte na téměř 1,4 metru krychlového. Za praktičnost a originálni řešení má od nás Civic 1*!

Je čas vyzkoušet, jak Civic jezdí. Jak jsme už v úvodu zmínili, pod kapotou jsme měli benzínovou „osmnáctku“ i-VTEC o výkonu 104 kW/142 koní a s točivým momentem 174 Nm. S tím dokáže auto zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a digitální číslice rychloměru ukáže maximálně 215 km/h. Na první pohled to nejsou špatné hodnoty, ale v praxi se motor příliš nepředvedl. A to je velká škoda, protože podvozek, řazení i řízení je nastaveno tak příjemně, že byste si s autem svižnou jízdu na zakroucených okreskách užili o hodně víc. Kdyby auto na výjezdu ze zatáčky pěkně zatáhlo, adrenalin by stoupl na maximum. S tímhle motorem ale auto ze zatáčky prostě vyjede. Škoda. Zejména podvozek má rozhodně na víc! O to lepší určitě v Paříži slíbený Civic Type-R bude… :) Ten teď nesplnil nesmyslné emisní limity EU, takže přijde až v roce 2015.

Spotřebu paliva udává výrobce, i díky použití systému STOP/START, 7,6 ve městě, 5,2 mimo město a 6,1 litrů na 100 kilometrů v kombinovaném provozu. My jsme se pohybovali kolem sedmilitrové hranice. To se překvapivě blíží tabulkám. Ke snížení spotřeby paliva má kormě STOP/START režimu pomoci také režim ECO. Po jeho aktivaci se změní odezva na sešlápnutí plynového pedálu. Auto bude lenivější a nebude tolik ochotné ke zrychlování. Pokud budete držet plynový pedál se zapnutým ECO režimem přibližně ve stejné poloze a pak ho vypnete, ucítíte, jak auto začne samo od sebe zrychlovat.

Nejvyšší výbava Executive je opravdu bohatá a v kolonkách příplatkové výbavy vám toho už moc nezbyde. Automatická dvouzónová klimatizace, kožená sedadla, tempomat, dešťový senzor, parkovací senzory vpředu i vzadu + couvací kamera, bezklíčkový vstup a start, komplet elektrické ovládání, BT handsfree, panoramatická střecha, bixenony atd. To vše je u této výbavy ve standartu a za to budete muset ze svého bankovního účtu obětovat minimálně 579 000 Kč. Pokud by vám stačil základní Civic s motorem 1,4 i-VTEC 73 kW/100 koní, pak si připravte „jen“ 379 900 Kč. Naftová motorizace je v nabídce jen jedna, jde o čtyřválec 2,2 i-DTEC o výkonu 110 kW/150 koní. Základní cena je 499 900 Kč. Nabídka motorizací je bohužel poměrně omezená. Silnější benzín by si Civic pod kapotu určitě zasloužil!

Kompletní ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru